Na Pańską Górę

Duszniki-Zdrój – znaki czerwone – Zielone – znaki niebieskie – rozdroże nad Jawornicą – znaki żółte – Jerzykowice Mł. – znaki czarne – Duszniki-Zdrój. Dystans: 21 km. Suma podejść: 700 metrów. Wariant z Przeł. Polskie Wrota: Długość: 15 km. Suma podejść: ok. 500 metrów.

Z dusznickiego rynku idziemy za znakami czerwonymi pod górę. Obok przystanku autobusowego przekraczamy skrzyżowanie szosy Kłodzko – Kudowa-Zdrój z drogą do Karłowa i maszerujemy prosto ulicą Dworcową do krzyżówki z Polną. Tu szlak skręca w lewo i koło terenów ogródków działkowych wychodzi z obrębu zabudowy.

Dusznicki ratusz Rynek w Dusznikach-Zdr.

Na rynku w Dusznikach-Zdroju

Jednostajnie wznosimy się gruntową drogą – najpierw lasem, potem polami do położonych w kotlince Wzgórz Lewińskich zabudowań przysiółka Zielone Ludowe. Przed nami wyrasta spadzista kopa Gomoły, z lewej dochodzi trakt z bliskiej przełęczy Polskie Wrota. Szlak czerwony lekko podchodzi obok kamiennego krzyża na siodło między Gomołą a Grzywaczem. Na przedzie wyrasta najwyższy we Wzgórzach Lewińskich Grodczyn (803 m) z wieżą przekaźnika TV.

W Zielonem Przydrożny krzyż przy szlaku czerwonym

Pod Gomołą

Kierujemy się stąd w lewo, za znakami niebieskimi ku granicy lasu na stoku Gomoły i dość mozolnie, choć krótko wznosimy się, okrążając od wschodu szczyt. Aby nań wejść trzeba iść ok. 100 metrów prosto ścieżką od miejsca, gdzie szlak niebieski osiąga najwyższy punkt.

Jesień na Gomole Jesień na Gomole

Jesień na Gomole

Na szczycie Gomoły znajdują się pozostałości zameczku Homole i… drewnianej wiaty dla turystów.

Ruiny zamku Homole

Zejście z Homola w stronę szosy kudowskiej zostało jakiś czas temu zlikwidowane – należy zatem wrócić z powrotem do rozwidlenia dróg w Ludowem i w prawo dojść do skrzyżowania na Przeł. Polskie Wrota (660 m), gdzie szlak niebieski skręca w prawo, w boczny bity dukt.

Jesień na Gomole Jesień na Gomole

Zejście z Gomoły

Na polance z zabudowaniami należy się trzymać szerszej drogi, która w lewo nieznacznie wznosi się z widokiem na Gomołę na boczny grzbiet Gór Orlickich. Na skraju rozległych łąk szlak niebieski odbija w prawo, my zaś za znakami żółtymi rozpoczynamy zejście przez wspomniane, malownicze łąki w dolinę Jawornicy.

Gomoła ze szlaku niebieskiego do Lewina Kł.  Łąki nad Jawornicą

Gomoła ze szlaku niebieskiego / Na szlaku żółtym

Łąki nad Jawornicą Łąki nad Jawornicą

Łąki nad Jawornicą

Przekraczamy potok i skręcamy w prawo, wzdłuż jego biegu, mijając rzadkie zabudowania wsi.

Na szlaku żółtym Polskie Wrota – Oleśnice

Szlak żółty sprowadza nas do mostku i rozdroża przy barokowej kapliczce, gdzie przecinamy znakowaną zielono trasę z Koziej Hali do Miejskiego Lasku. Znaki żółte podchodzą teraz stromo zakrętami szosy do Jerzykowic Małych.

W Jawornicy W Jawornicy

W Jawornicy

Przy pierwszym domu Jerzykowic Małych opuszczamy szlak żółty i skręcamy w lewo, w polną drogę, która prowadzi wzdłuż linii energetycznej. Niedawno PTTK Strzelin wyznakowało tędy szlak czarny. Przed kolejnym domostwem zakręcamy w lewo – droga przez łąki wznosi się łukiem, odsłaniając malownicze widoki.

Nad Małymi Jerzykowicami Nad Małymi Jerzykowicami

Nad Jerzykowicami Małymi
Grodczyn i Gomoła znad Małych Jerzykowic

Należy trzymać się głównej drogi, która wiedzie na południe ku granicy lasu cały czas się wznosząc. W lesie prosty dukt mija bezimienne spiętrzenie po lewej i lekko obniża się ku granicy kolejnych łąk stanowiącej równocześnie granicę polsko-czeską.

Granica polsko-czeska nad Jerzykowicami Mł. Granica polsko-czeska nad Jerzykowicami Mł.

Granica polsko-czeska nad Jerzykowicami Małymi

Maszerujemy w lewo (obecnie Czesi aż do rozdroża pod granicą przy tzw. Czarnym Krzyżu wyznakowali szlak zielony), skrajem czeskich łąk, mijając myśliwską ambonę. Teren lekko się wznosi, a linia biało-czerwonych słupków zawija w prawo.

Podejście na Pańską Górę Podejście na Pańską Górę

Podejście na Pańską Górę

W tyle mamy coraz ładniejszą panoramę. Odnajdujemy graniczną ścieżkę i krótko podchodzimy na spłaszczony wierzchołek Pańskiej Góry.

Pod szczytem Pańskiej Góry

Na Pańskiej Górze / Wierzchołek Pańskiej Góry

Graniczna dróżka okrąża szczyt od południa (aby go zaliczyć należy kierować się ścieżyną w lewo, obok usypiska ze skalnego gruzu). Warto odpocząć, delektując się malowniczym otoczeniem – po prawej otwiera się przepiękny widok na Orlicę.

Grzbiet Gór Orlickich z Pańskiej Góry

Widok z Pańskiej Góry na Góry Orlickie

Rozpoczynamy łagodne zejście na płytkie siodło łączące Pańską Górę z ramieniem Jeleniego Wierchu.

Jesienne brzózki na Pańskiej Górze
Z przełączki za Pańską Górą mamy również widok na północ – w pogodne dni, za sąsiednim wałem Gór Stołowych dostrzec można Karkonosze.
Widoki z Pańskiej Góry na północ

Za siodełkiem granica znów zakręca w prawo i zaczyna się wznosić. Wkraczamy w ciemny las, gdzie rozpoczyna swój bieg wyraźny dukt po czeskiej stronie.

Pańska Góra od wschodu Pańska Góra od wschodu

Widok ze skraju lasu pod Jeleniem na Pańską Górę

Stąd możliwe są dwa warianty – albo duktem w prawo, czeskim szlakiem zielonym do rozdroża Czarny Krzyż, przy Drodze Orlickiej, albo niedawno wyznakowanym szlakiem czarnym wzdłuż granicy (wariant krótszy).  Podchodzi on nieznacznie i w miejscu, gdzie linia słupków zakręca w prawo kieruje się w lewo, wyprowadzając na skraj Koziej Hali tuż pod szczytem Jelenia (801).

Paśnik nad Oleśnicami Skrzyżowanie duktów pod Czarnym Krzyżem

Paśnik nad Oleśnicami / Skrzyżowanie ze szlakiem żółtym pod Czarnym Krzyżem

Z Koziej Hali roztaczają się ograniczone widoki na północną część Gór Bystrzyckich. Szlak czarny wiedzie dalej, w lewo Drogą Orlicką, przecinając szlak zielony. Następnie opuszcza szosę, schodzi przez  Jamrozową Polanę oraz Gajową do parku zdrojowego w Dusznikach. Wyznakowamo również szlak żółty na Przełęcz Polskie Wrota. Pozwala to skrócić całą trasę o ok. 7 km i rozpocząć ją oraz skończyć, nie w Dusznikach Zdroju, lecz na parkingu przy trasie Wrocław – Kudowa-Zdrój, na tej właśnie przełęczy.

Rejon Dusznik z Koziej Hali Widoki z Koziej Hali

Widoki z Koziej Hali na otoczenie doliny Bystrzycy Dusznickiej

wariant z Dusznik-Zdroju

List

Information
Click following button or element on the map to see information about it.
Lf Hiker | E.Pointal contributor

PAŃSKA GÓRA

Profile

50 100 150 200 5 10 15 Distance (km) Elevation (m)