Przez Wzgórza Gumińskie

Gilów grodzisko (270) – bez znaków – Rozdroże pod Łupkową (310) – znaki zielone – Brodziszów (350) – bez znaków – Piława Górna (300) – znaki czarne – Rozdroże nad Kalinowem (340) – bez znaków – Nad Kopalnią Kośmin (305) – bez znaków – Gilów grodzisko. Długość: 18,5 km. Suma podejść: 400 metrów.

Samochód zostawiamy na leśnym parkingu przy grodzisku nad Gilowem. Poniżej znajduje się wąwóz Piekielnika, niestety w sezonie wegetacyjnym niemal całkowicie zarośnięty. Od parkingu idziemy za znakami zielonymi w stronę Piławy i po ok. 150 metrach docieramy do drewnianej platformy z widokiem na Niemczę i Wzgórza Dębowe, na których skłonie widoczny jest ogród w Wojsławicach.

Lato w Wąwozie Piekielnika / Pod platformą widokową – widok na Wzgórza Dębowe

Szlak zielony skręca tu w prawo, możemy jednak kontynuować wędrówkę prosto, drogą skrajem łąk, po lewej przesuwają się widoki na pas wzgórz oddzielonych doliną Ślęzy. Skraj lasu zakręca w prawo i wychodzimy ponownie na szlak na krzyżówce pod Łupkową (376).

Widoki z łąk: Niemcza / Ostra Góra

Stąd pochodzimy dość mozolnie szlakiem pod wierzchołek Łupkowej, z przecinki po lewej otwiera się ograniczony widok na rejon Nowej Wsi Niemczańskiej po czym schodzimy na skraj łąk powyżej kopalni bazaltu.

Ostra Góra spod szczytu Łupkowej / Kopalnia Kośmin

Szlak zielony skręca na brukowanej drodze w lewo – na prawo odsłaniają się Góry Sowie, po lewej wciąż widać Wzgórza Dębowe. Na skraju kamieniołomu znaki zielone zakręcają w prawo, osiągając skraj lasu na stokach Jelniaka (373).

Niemcza z rejonu kopalni Kośmin / Widok w stronę Gór Sowich

Następny odcinek pozbawiony jest widoków – szlak wznosi się, klucząc przez wyręby. Zanim osiągnie grzbiet Jelniaka (373) na prawo otwiera się na moment skraj pól z ładną panoramą Gór Sowich z Kośminem i Piławą Górną oraz Wzgórz Krzyżowych i Kiełczyńskich po drugiej stronie.

Gilów, Dębowa i Kolec, w tle Szczytna / Kośmin i Góry Sowie – widok spod Jelniaka

Szlak zielony schodzi teraz na rozdroże w lesie, gdzie przecinają go znaki czarne z Przerzeczyna-Zdroju do Piławy Górnej, po czym, trawersując wschodnie zbocza Grzybowca, osiąga górny skraj tej ostatniej miejscowości.

Zbliżenie na Piławę Górną, w tle masyw Kalenicy i Popielak / Kalenica i Wielka Sowa – widok spod Jelniaka

Przecinamy szosę i wychodzimy na skraj łąk. Tu czekała nas przykra niespodzianka – okazało się że szlak przeznakowano, wobec czego robi on okazały łuk na wschód, docierając niemal do samej Ligoty Małej. Zaczyna się to jednak przyjemnie – idziemy coraz bardziej sypiącą się asfaltową drogą z widokami na Wzgórza Bielawskie i Góry Sowie.

Łąki poniżej Piławy Górnej, w tle wianuszek Gór Sowich

Dochodzimy do nasypu dawnej linii kolejowej i tu szlak skręca w prawo (brak oznakowania), po czym na skraju lasu w ledwo widoczną drogę w lewo (znów fatalne oznakowanie). Przez ciemny las schodzimy w dolinę Ligockiego Potoku, gdzie napotykamy znaki niebieskie. Oba znaki prowadzą w prawo, monotonnie duktem do rozdroża nad Ligockim Potokiem (270), uznawanym obecnie za główny ciek śródliskowy Ślęzy (ze źródłami na stokach Kluczowskiej Góry). Tu szlak zielony odbija w lewo pod górę i znów oznakowanie jest kiepskie. W każdym razie wychodzimy na przełączkę z zarastającą przecinką i mozolnym podejściem osiągamy wybitną zalesioną kotę (382 m. n.p.m.), za którą szlak wychodzi na skraj widokowych pól.

Skraj łąk za kotą 382 – widok na Góry Sowie w rejonie Przęł. Srebrnej / Najwyższe partie Gór Sowich na tle Kluczowskiej Góry

Po jednej stronie znów prezentują się nam Góry Sowie, po drugiej Wzgórza Niemczańsko-Strzelińskie.

Widok na Wzgórza Niemczańsko-Strzelińskie (w tle masyw Gromnika) / Zbliżenie na Kalenicę i Wielką Sowę

Droga na wpół zdziczałych czereśni prowadzi nas grzbietem na południe – po lewej widać Szklary i Gębę (384), na wprost za łysym Kłośnikiem (373) odsłaniają się Góry Bardzkie.

Szlak zielony nad Sulisławicami, w tle Gęba / Kłośnik i pn. część Gór Bardzkich

Zanim zejdziemy na rozdroże nad Sulisławicami odsłoni nam się jeszcze Masyw Śnieżnika nad masywem Ptasznika w Górach Złotych

Rejon rozdroża nad Sulisławicami: widok na Góry Sowie i Kluczowską Górę / Widok na Masyw Śnieżnika (Śnieżnik, Czarna Góra i Suchoń)

Osiągamy szosę ze Szklar nad Sulisławicami w domniemanym miejscu styku XIV-wiecznych granic księstwa ziębickiego, legnicko-brzeskiego i świdnickiego zwanym Książęcym Kamieniem. Historyczny charakter miejsca upamiętnia tablica informacyjna. Obok stoi drewniany krzyż.

Rozdroże nad Sulisławicami / Widok na Lipniak (365) i rejon Szklar

Znaki zielone prowadzą teraz asfaltem, przekraczając płytkie siodło między Lipniakiem a Kłośnikiem, za którym znów otwierają się widoki na Masyw Śnieżnika oraz na rejon Ząbkowic Śląskich i rejon Jawornika aż po masyw Keprnika w Hrubym Jeseniku (po lewej widać Góry Opawskie).

Widok na Ząbkowice Śląskie, w tle Borówkowa i Jawornik Wielki w Górach Złotych / Jawornik Wlk., Masyw Śnieżnika i Ptasznik znad Brodziszowa

Osiągamy górną część założonej w XIV w. wsi Brodziszów. Na krzyżówce opuszczamy towarzyszące nam od dłuższego czasu znaki zielone i kierujemy się w prawo lokalną drogą do Piławy Górnej. Po lewej znów oglądamy Kluczowską Górę we Wzgórzach Bielawskich na tle Gór Sowich.

Widoki z Brodziszowa: Hruby Jesenik i Góry Złote nad Ząbkowicami Śląskimi / Kluczowska Góra i Góry Sowie

Czeka nas teraz ok. 2,5 km marszu asfaltem najpierw w dół – ku dolinie Ślęzy, obok nieczynnego kamieniołomu, potem – ostatni odcinek pod górę ku zabudowaniom Piławy Górnej. Na widoki – na Góry Sowie i Wzgórza Bielawskie oraz odcinek, który pokonywaliśmy szlakiem zielonym, możemy liczyć tylko na początkowym i ostatnim odcinku. Po drodze dołączają z prawej znaki niebieskie.

Widok na Malinową z drogi do Piławy Górnej / Na skraju Piławy Górnej – w tle Kluczowska Góra

Na krzyżówce w Piławie Górnej zostawiamy szlak niebieski i idziemy prosto główną ulicą Ząbkowicką do pobliskiego skrzyżowania z szosą Piława Górna – Przerzeczyn-Zdrój. Skręcamy w lewo i po ok. 200 metrach dochodzimy do szlaku czarnego, który łagodnie, szpalerem drzew wznosi się w stronę widocznej kopy Grzybowca.

Podejście z Piławy Górnej na Grzybowiec, w tle Wzgórza Bielawskie i Góry Sowie

Opis i zdjęcia panoram z Grzybowca znajdują się w odsyłaczu powyżej. Sięgają one Wielkiej Sowy, Śnieżnika i masywu Keprnika w Wysokim Jesioniku. Po odpoczynku i delektacji widokami ruszamy szlakiem czarnym w dalszą drogę wzdłuż granicy pól.

Na Grzybowcu: widok na południe / Widok w stronę Gór Sowich

Przemieszczamy się, mając na kursie Ślężę, po lewej przesuwa się wał Gór Sowich oraz kopalnię w masywie Czoła.

Na szlaku czarnym: Góry Sowie i zach. kraniec Wzgórz Niemczańsko-Strzelińskich

Szlak zaczyna wyraźnie schodzić, obniżając się ku widocznym zabudowaniom wsi Kośmin.

Zejście do Kośmina – widok na Łupkową, Wzgórza Krzyżowe i Ślężę / Widok na Góry Sowie

Na krzyżówce nad Kośminem, na skraju lasu znaki czarne odbijają w prawo. 150 metrów dalej znajduje się znajomy szlak zielony, którym szliśmy z Gilowa. My jednak idziemy prosto prowadzącą skrajem pól drogą.

Nad Kośminem: Widok na Krowiniec, Wzgórza Krzyżowe i Ślężę / Zbliżenie na Gilów, Wzgórza Krzyżowe i Ślężę

Podchodzimy na siodło między Owiecznikiem (350) a Jelniakiem. Droga wiedzie teraz już środkiem pól, w tyle zostaje Kośmin i Góry Sowie.

Pod Owiecznikiem / Kośmin i Góry Sowie

Na siodełku pod Owiecznikiem ponownie otwiera nam się widok na Gilów, Ślężę i najbliższą nam znajomą Łupkową.

Siodło pod Owiecznikiem / Gilów, Wzgórza Krzyżowe i Ślęża

Droga rozpoczyna teraz łagodne zejście do bielejącego przed nami brukowanego częściowo traktu do kopalni nad Kośminem. Gdy osiągniemy go kierujemy się w prawo, lekko pod górę i po ok. 200 metrach osiągamy krzyżówkę ze szlakiem zielonym.

Droga z Owiecznika na siodło pod Łupkową

Stąd możliwe są dwa warianty – albo wracamy szlakiem zielonym, którym tu przyszliśmy (wariant krótszy o ok. 0,5-1 km), albo na krzyżówce w lesie powyżej skręcamy w lewo, w dukt trawersujący Łupkową od zachodu, zaś na kolejnym skrzyżowaniu w lesie skręcamy w prawo, wychodząc ponownie na szlak zielony ok. 0,5 km od platformy widokowej nad  leśnym parkingiem koło grodziska Gilów.

Nad kopalnią Kośmin, w tle Wzgórza Dębowe / Widok na Wzgórza Dębowe z platformy nad grodziskiem

MAPA TRASY (brak kawałka podkładu, stąd w wersji nieco zdeformowanej)