Wokół Barda

Bardo – znaki zielone i bez znaków – Skalny Obryw – bez znaków i znaki niebieskie – G. Bardzka (586 m n.p.m.) – znaki niebieskie i żółty szlak rowerowy – Polska Droga Krzyżowa – czerwona ścieżka rowerowa – Bardo – znaki żółte – Różańcowa (380 m n.p.m.) – znaki niebieskie – Bardo. 10 km. Suma podejść: 350 metrów.

Do Barda dojeżdżamy pociągiem albo samochodem (samochód można zostawić na pl. Kasztelańskim, przy stacji kolejowej lub paru innych parkingach w mieście).

Idziemy główną ulicą w stronę kamiennego mostu na Nysie Kłodzkiej i skręcamy przed nim w lewo za znakami niebieskimi oraz zielonymi pod most na obwodnicy i następnie most kolejowy.

Most gotycki Railway in Bardo
Most kamienny w Bardzie / Most kolejowy z widokiem bardzkiej bazyliki

Mijamy parking przy bardzkiej przystani i za niszczejącym domem skręcamy w zalesiony wąwóz, u którego wylotu stoi grota lurdzka oraz znajdują się stacje drogi krzyżowej (po lewej). Nieco wyżej mijamy kolumnę maryjną (po prawej).

Shrine at the blue trail to Kalwaria

Grota lurdzka u wylotu wąwozu / Bardzka bazylika od strony przystani

Na wysokości drogi prowadzącej do klasztoru urszulanek, przy jednej ze stacji z dna wąwozu odchodzi w bok, w lewo krótka ścieżka do ruin zamku położonych na spłaszczeniu ramienia Bardzkiej Góry. Natomiast główna droga biegnie dalej pod górę do Źródła Marii, którego wodzie przypisywane są cudowne właściwości.

Remnants of medieval castle in Bardo
Kolumna maryjna / Ruiny zamku w Bardzie

Przy źródełku Maryi i kapliczce oba szlaki zakręcają w lewo i rozpoczynają podejście wykonanymi w roku 2020 schodkami. Przy stacji X drogi krzyżowej osiągamy poprzeczny dukt, na który odbija szlak zielony. Trawersem Góry Bardzkiej, którym docieramy do cypla ramienia tej góry, które urywa się nagle przepaścią Skalnego Obrywu (górna krawędź z platformą znajduje się tuż poniżej drogi).

Źródło Maryi / Jedna z kaplic przy szlaku

Niedawno platformę widokową uprzystępniono od strony szlaku ciągiem drewnianych schodków. Spod znajdującego się tu krzyża roztacza się piękna panorama Barda oraz przełomu Nysy Kłodzkiej. Można tu dotrzeć również bezpośrednio od zamku, stromą skarpą ograniczającą obryw od południa.

Bardo - widok ze Skalnego Obrywu Cross over the Rocky Landslip

Bardo ze Skalnego Obrywu

Obryw Skalny – schody na platformę / widok na Bardo i Pasmo Brzeźnicy

Wracamy na dukt okrążający Kalwarię i na najbliższym rozdrożu opuszczamy szlak zielony, skręcamy w prawo, dochodząc po ok. 200 metrach ponownie do kaplic drogi krzyżowej i szlaku niebieskiego z Barda. Za znakami niebieskimi, mijając kolejne stacje drogi krzyżowej, kontynuujemy podejście północnym ramieniem Góry Bardzkiej.

Way of Cross shrine under Kalwaria Ascent to Kalwaria
Jedna ze stacji drogi krzyżowej na Kalwarii / Szlak na Bardzką Górę

Wkrótce też stajemy na skalistym wierzchołku Kalwarii (582 m n.p.m.), który niemal w całości zapełnia barokowy budynek kaplicy w miejscu, gdzie miała się ukazać Matka Boska. Na szczycie dawniej zbiegają się dawne ścieżki pątnicze z Barda i Janowca.

On top of Kalwaria Holy Mary chapel on Bardzka Góra

Na szczycie Kalwarii

Na Kalwarii wybieramy tzw. Polską Drogę Krzyżową, która obniża się stromą ścieżką w zachodnim ramieniu Góry Bardzkiej na siodło między nią a sąsiednim Kurzyńcem. Przebiega tędy żółta trasa rowerowa, którą idziemy w lewo, okrążając Kurzyniec (528 m n.p.m.) porośnięty mieszanym lasem. Z niewielkich przecinek mamy widoki na Kalwarię i Wysoki Kamień w bocznym ramieniu Gór Bardzkich ponad kopą Kurka. Na północnych zboczach Kurzyńca ponownie odnajdujemy Polską Drogę Krzyżową, za której stacjami schodzimy w prawo, przecinając szlak zielony.

Road from Kalwaria to Janowiec
W kaplicy na szczycie / Widok spod Kurzyńca na Kalwarię

Stacje Polskiej Drogi Krzyżowej doprowadzają nas do czerwonej i zielonej trasy rowerowej z Janowca, którą kierujemy się w lewo, okrążając podnóża Kalwarii i Skalnego Obrywu. Odcinek ten prowadzi lasem dość obszernymi zakosami i niestety pozbawiony jest widoków.

Skały pod Skalnym Obrywem / Rejon sceny pod osuwiskiem

Wreszcie wychodzimy spośród drzew na brzeg Nysy Kłodzkiej, po prawej mając okazałe budowle bardzkiej bazyliki i klasztoru. Po lewej natomiast mijamy potężne skały u stóp Skalnego Obrywu.

Bardo - kościół i klasztor
Widok na bazylikę w Bardzie z drugiego brzegu Nysy Kłodzkiej / Dolna część Skalnego Obrywu

Przy skałach urządzono plenerową scenę. Asfaltowa dróżka doprowadza do parkingu przy moście kolejowym na Nysie Kłodzkiej, gdzie wychodziliśmy na szlak zielony i niebieski na początku trasy. Razem ze szlakami dochodzimy do zabytkowego mostu na rzece.

Usypisko u stóp Skalnego Obrywu
Podnóża Skalnego Obrywu

Tutaj skręcamy w prawo i przekraczamy kamienny most z widokami na wzniesienia otaczające Bardo.
Nysa Kłodzka in Bardo Gothic bridge in Bardo
Na moście w Bardzie

Wąską ulicą, mijając budynek dawnego zajazdu dochodzimy do bardzkiej bazyliki, do której wejście znajduje się od strony dziedzińca. Z bazyliki warto wybrać się jeszcze za znakami żółtymi na spacer po kaplicach na Różańcowej (380 m n.p.m.) odzwierciedlających różne formy architektoniczne z okazałą grupą Ukrzyżowania na szczycie:

Różańcowa - kaplica dusz czyśćcowych Różańcowa - kaplica Wniebowzięcia NMP

Kaplica Drogi Krzyżowej / Kaplica Ukoronowania Cierniem
Różańcowa - kaplica Biczowania Różańcowa - kaplica Ogrójca
Kaplica Biczowania / Kaplica Ogrójca
Różańcowa - kaplica Znalezienia w świątyni Różańcowa - kaplica Ofiarowania Pańskiego
Kaplica Znalezienia w świątyni / Kaplica Ofiarowania
Różańcowa - kaplica Narodzenia Pańskiego Zejście z Różańcowej
Kaplica Narodzenia Pańskiego / Zejście z Różańcowej do Barda

Powrót – za znakami niebieskimi, poniżej klasztoru.

Bardo - Basilica Skalny Obryw z Barda

Bazylika w Bardzie / Skalny Obryw z okolic pl. Kasztelańskiego

MAPA TRASY W MAPY.CZ

List

Information
Click following button or element on the map to see information about it.
Lf Hiker | E.Pointal contributor

Wokół Barda

Profile

50 100 150 200 5 10 15 Distance (km) Elevation (m)