Diabelski Zbór

Rozległe zgrupowanie granitowych skał, jedno z najciekawszych w Rudawach Janowickich położone jest na południowo-zachodnich zboczach Świniej Góry, ok. 1,5 km na pn. wsch. od wsi Strużnica. Formacje skalne osiągają nawet do 20 metrów wysokości, ciągną się na długości ok. 500 metrów i tworzą fantastyczne kształty młotów, kolumn oraz iglic. Skały obecnie górują nad zarastającym wyrębem, toteż (póki co) roztacza się stąd piękna panorama Skalnika i Karkonoszy. Nazwa Diabelski Zbór (czy też kościół) pochodzi od odprawianych tu w połowie XVII wieku protestanckich nabożeństw.

Diabelski Zbór na tle Karkonoszy

Najłatwiejsze dojście do skał prowadzi :

– albo od gruntowej drogi ze Starościńskich Skał na Dziczą Górę – za leśnym rozdrożem, gdzie dukt na Dziczą Górę odłącza się od szerokiej szutrówki należy skręcić w pierwszą drogę leśną w prawo – przekracza ona ramię Dziczej Góry i po ok. 300 metrach wychodzi na skraj przesieki ze skałami: główne formacje znajdują się ok. 500 metrów dalej przy samej drodze, która obniża się ku nim zakosami (z uwagi na wyręb droga miejscami jest intuicyjna), alternatywą jest przejście wzdłuż grzbietu od Piekliska,

Diabelski Zbór
Widok na Skalnik

– albo ze Strużnicy [uwaga! niedawno (2019) wyznakowano ze Strużnicy szlak czarny na Starościńskie Skały właśnie przez rejon Diabelskiego Zboru] – przed wejściem do lasu należy odbić w lewo od szlaku żółtego na Przeł. Rudawską – droga na początku jest dość nikła, na skraju lasu przy starym kamieniu milowym jednak się rozszerza, prowadząc w prawo, pod górę; na krzyżówce za pierwszą porębą z niewielkimi skałkami należy skręcić w prawo po dalszych 200 metrach, dochodząc do stóp Diabelskiego Zboru; niestety na dalszym odcinku drogę przegrodzono pod szkółkę leśną – możliwe jest jednak przejście wzdłuż siatki u podnóża skał, którym dotrzemy ponownie na dukt w górnej części skał. Wędrówkę możemy kontynuować duktem, dochodząc po ok. 500 metrach obok kolejnych skałek do drogi ze Starościńskich Skał (ok. 500 metrów w lewo) na Wołek (ok. 3 km w prawo).