Lesista i Dzikowiec od Grzęd

Grzędy zalew (540) – bez znaków – Sucha Góra (777) – znaki czerwone – Lesista Wielka (854) – bez znaków i znaki niebieskie – Polanka (683) – znaki zielone – Dzikowiec Mały (696) – czerwony szlak rowerowy – Grzędy zalew. Długość: 15,5 km (z Wysoką: 16,5 km). Suma podejść: 650 metrów.

Samochód zostawiamy przy zalewie w Grzędach, w rozległej dolinie między Dzikowcem Wielkim a Wysoką. Idziemy za szlakami rowerowymi w górę doliny, mijając pozostałości dawnego campingu. Droga wykonuje łuk w prawo i w miejscu gdzie skręca w lewo i zaczynają się betonowe płyty maszerujemy prosto, mijając leśny szlaban i wkraczając w boczną dolinę między Wysoką a Suchą Górą.

Zalew w Grzędach

Dukt wznosi się powoli wzdłuż potoku, wychodząc na rozległą polanę pod Pustą (630), w głębi wyróżnia się Wysoka. Tu skręcamy w prawo i krótko wznosimy się wygodną drogą na siodło w grzbiecie po prawej, gdzie trakt skręca w lewo i rozpoczyna jednostajne choć przyjemne podejście wśród świerkowych lasów ramieniem Suchej Góry.

Polana pod Wysoką / Widok na Wysoką z ramienia Suchej Góry

Osiągamy wyraźne spiętrzenie grzbietu i z jego spłaszczenia otwiera się panorama na Zawory i Góry Krucze oraz Karkonosze w głębi.

Przecinka w ramieniu Suchej Góry – widok na Róg i Góry Krucze

Wkrótce, na siodełku pod kulminacją Suchej Góry z prawej dołącza szlak czerwony z Grzęd. Stąd widok jest jeszcze szerszy i obejmuje – po lewej grzbiet od Wysokiej przez Stachoń po Lesistą Wielką, z prawej – otoczenie doliny Zadrnej i Karkonosze.

Krzyżówka ze szlakiem czerwonym / Wierzchołek Suchej Góry

Stąd razem ze znakami czerwonymi krótko, choć dość wyraźnie podchodzimy na szczyt Suchej Góry i krótko obniżamy się na płytką przełączkę z rozdrożem, gdzie szlak biegnie prosto, rozpoczynając wąską dróżką podejście na Lesistą Wielką.

Podejście na szczyt Suchej Góry / Orzechówka na Suchej Górze

Droga zawija i, cały czas podchodząc, doprowadza do wyraźnego duktu ze szlakiem rowerowym. Stąd, już łagodnie dochodzimy do rozdroża i wiaty na rozległym szczycie Lesistej Wielkiej.

Skręt szlaku czerwonego, w tle Zawory i Góry Krucze / Na wierzchołku Lesistej Wlk.

Stąd możemy zejść albo duktem na północ, albo dłuższym wariantem, za znakami niebieskimi. Aby obejrzeć szczeliny wiatrowe na pierwszym rozdrożu na tym ostatnim szlaku idziemy prosto, dochodząc po kilkuset metrach do odsłoniętej największej szczeliny i tablicy informacyjnej.

Szczelina wiatrowa na Lesistej Wielkiej

Niestety przejście stąd do szlaku niebieskiego zarosło (da się przejść, zachowując ostrożność między świerkami po prawej, szlak znajduje się ok. 300 metrów, nieco niżej, biegnąc prostopadle trawersem). Już na szlaku idziemy w lewo, wychodząc na ładną przecinkę z widokami na Stachoń i grzbiet Dzikowca z widoczną na niższym wierzchołku wieżą widokową.

Widoki ze szlaku niebieskiego na Stachoń i Dzikowiec

Zza Dzikowca wychyla się Chełmiec, zaś przechodząc dalej, w tyle oglądamy także Wołowiec i Borową w Górach Czarnych. Nieznacznie się obniżając, dochodzimy do wspomnianego wyżej duktu z Lesistej, którym w prawo szlak schodzi krótko na siodło pod Stachoniem. Po lewej oglądamy sięgającą Karkonoszy panoramę.

Pod Lesistą Wlk. / Zejście na siodło pod Stachoniem

Z przełęczy czeka nas krótkie podejście traktem na Stachoń, w tyle oglądamy Lesistą Wielką, po lewej grzbiet Suchej Góry i nad nim, w oddali Karkonosze.

Pod Stachoniem: widok na Suchą Górę / Lesistą Wielką

Mijamy pasmo wysokopiennego lasu na Stachoniu i grzbiet a z nim szlak zakręcają w lewo. Ponownie otwierają się widoki na Wysoką, Dzikowiec i Góry Wałbrzyskie.

Na Stachoniu: Widok na Karkonosze, Rudawy Janowickie i Wysoką / Trójgarb, Chełmiec i Dzikowiec

Za płytkim siodełkiem podchodzimy pod Wysoką – szlak omija jednak jej wierzchołek (polecany tu wielokrotnie z uwagi na walory widokowe) i opuszcza grzbiet, rozpoczynając zejście szeroką stokówką z widokami na Góry Kamienne i Borową.

Zejście ze Stachonia: Dzikowiec Wielki, Borowa / Sokółka i Dzikowiec

Wkrótce jednak opuszczamy dukt i w prawo wąską ścieżką schodzimy stromo, choć krótko na spłaszczenie, z którego widać sąsiednią Sokółkę (801) a potem na zarosłą już Polankę tj. siodło z rozdrożem i krzyżówką szlaków. Stąd idziemy w lewo za znakami zielonymi wygodnym duktem trawersującym Sokółkę – w przecince po lewej pojawia się znów Wysoka.

Sokółka znad Polanki / Wysoka ze stoków Sokółki

W miejscu gdzie droga przecina boczne ramię Sokółki i zakręca w prawo należy ją opuścić, podchodząc owym ramieniem pod sam szczyt w rejonie którego szlaki zielony i niebieski ponownie się łączą. Schodzimy na kolejną przełączkę i mijając zapatrzoną w rejon Sokołowska samotną skałkę krótko, choć bardzo stromo podchodzimy na grzbiet Dzikowca.

Sokółka spod Dzikowca / Skałka pod Dzikowcem, w tle Stożek Wielki

Na grzbiecie szlaki kierują się w lewo, na główny, niemal zupełnie zarośnięty wierzchołek. Aby dojść do wieży widokowej (ok. 10 min. – panorama) należy odbić w prawo, grzbietem, przekraczając płytkie siodło.

Wyjście na grzbiet Dzikowca / Wieża widokowa na Dzikowcu

Wracamy na szlaki niebieski oraz zielony i wkrótce osiągamy główny szczyt Dzikowca (ograniczona panorama w stronę Boguszowa i Chełmca roztacza się z przecinki na prawo), z którego stromo schodzimy na spłaszczenie grzbietowe poniżej.

Wołowiec i Borowa z Dzikowca / Wyciąg na wschodnim Dzikowcu

Wkrótce grzbiet się zwęża i osiągamy rozległe wylesienie przy tzw. Suchym Drzewie (757) z widokami na obie strony – w stronę Gór Kruczych i Karkonoszy na lewo oraz na Trójgarb, Chełmiec, Boguszów-Gorce i Góry Czarne – na prawo.

Szlak zielony nad Suchym Drzewem / Widok w stronę Gór Kruczych i Karkonoszy

Widoki od Suchego Drzewa: Wysoka / Wołowiec, Borowa i Rybnicki Grzbiet

Po lewej oglądamy także Wysoką i grzbiet Stachonia, którym wędrowaliśmy.

Rejon Suchego Drzewa: widok na Boguszów Gorce oraz rejon Wałbrzycha

Przekraczamy pasmo lasu i mijamy bezimienną kulminację ze skałką, wychodząc na kolejną przecinkę z widokiem na Trójgarb i Chełmiec.

Widoki z grzbietu Dzikowca: Chełmiec i Boguszów Gorce / Góry Kaczawskie, masywy Trójgarbu i Chełmca

Kolejne zejście doprowadza nas na siodło pod stożkowatym szczytem Dzikowca Małego. Tu szlak zielony przewija się na północną stronę grzbietu i schodzi mieszanym lasem na rozdroże, gdzie znaki zielone odbijają w lewo. My kierujemy się prosto i lekko w lewo, za znakami szlaków rowerowych czerwonego, zielonego i niebieskiego (stare oznakowanie), okrążając stożek Dzikowca Małego i schodząc do wyraźnego duktu na południowym skłonie.

Zejście przed Dzikowcem Małym

Na krzyżówce kierujemy się prosto za znakami czerwonej trasy rowerowej. Z uwagi na słabe oznaczenie należy uważać na kolejnych dwóch rozwidleniach duktów – na pierwszym maszerujemy w lewo, na kolejnym, w prawo – już wyraźnie w dół, schodząc w dolinę potoku spływającego spomiędzy Dzikowca i Sokółki.

Pod Dzikowcem Małym / Wiosenny wawrzynek wilczełyko

Na rozdrożu nad potokiem czerwona trasa rowerowa łączy się ponownie z zieloną i obie prowadzą w prawo, wychodząc na łąki pod Wysoką, powyżej zalewu. Tu trasa wykonuje okazały łuk w lewo po betonowych płytach, dochodząc do znajomej krzyżówki pod Pustą, skąd musimy pokonać jeszcze ok. 500 metrów w prawo, do punktu wyjścia przy zalewie.