Na Gozdnik i Jańską Górę

Glinica – znaki niebieskie – Przeł. Sulistrowicka (290 m) – znaki żółte – Rozdroże pod Jańską Górą (190 m) – bez znaków – Jańska Góra (255 m) – znaki zielone – Glinica. 12 km. Suma podejść: 250 metrów.

Samochód można zostawić przy barokowym kościele św. Antoniego i Macieja z 1739 r. Przy świątyni napotkamy dwa niezbyt foremne krzyże pokutne. Od drogowskazu na krzyżówce opodal za znakami niebieskimi kierujemy się szosą w kierunku Olesznej, wychodząc z obrębu zabudowań na widokowe pola pod Gozdnikiem leżące już w obszarze Ślężańskiego Parku Krajobrazowego.

Kościół w Glinicy / Widok z Glinicy na Masyw Ślęży
Szlak wiedzie asfaltem w stronę Tomic – po lewej z pól wyrasta zalesiona kopa Jańskiej Góry, po prawej przesuwa się niemal cały Masyw Ślęży – od Raduni przez Ślężę po Stolną.
  Widoki na Jańską Górę / Masyw Ślęży z drogi do Tomic
Widoki z drogi do Tomic
Przed pierwszymi zabudowaniami Tomic szlak skręca w prawo, w starą brukowaną drogę wiodącą przez pola pod Gozdnikiem.
Gozdnik / Droga koło Tomic
Po chwili znaki niebieskie odbijają jednak w prawo, w polną drogę, która wkrótce znika i pozostaje wąska ścieżka wzdłuż miedzy. Dochodzi się nią do osady Winna Góra.
Droga do Winnej Góry / Dawny folwark w Winnej Górze
W centrum wsi szlak skręca w prawo, wychodząc ponownie na pola. Szeroki trakt wznosi się nieznacznie ku granicy lasu – w tyle otwiera się szeroka panorama Wzgórz Niemczańsko-Strzelińskich, sięgająca Gór Bardzkich i Złotych oraz Masywu Śnieżnika,
  Pola pod Gozdnikiem / Widok spod Gozdnika na Jańską Górę
Widoki z pól pod Gozdnikiem – rejon Jordanowa Śl. / Śnieżnik, Mały Śnieżnik i Czarna Góra
Na skraju lasu w lewo odchodzi grzbietowa droga, którą kieruje się pod górę szlak.
Na skraju lasu pod Gozdnikiem
Za pasemkiem drzew, wśród których występują sosny wychodzimy na kolejną, widokową przecinkę pod samą lesistą kopą Gozdnika.
Widoki spod Gozdnika Pod szczytem Gozdnika

Pod szczytem Gozdnika
W gęstym lesie osiągamy wierzchołek i rozpoczynamy zejście na Przełęcz Przemiłowską. Z przecinki ponownie pojawiają się widoki.
Pod szczytem Gozdnika Pod szczytem Gozdnika

Widoki z zejścia na Przeł. Przemiłowską / Las na Gozdniku
Szlak niebieski wyprowadza na rozdroże nad wsią Przemiłów, nad której opłotkami się kieruje. W dali wyrasta Ślęża. Na kolejnej krzyżówce skręcamy w lewo, potem w prawo, wznosząc się zalesionymi zboczami Wzgórz Oleszeńskich na poletko na przesiece z panoramą Wzgórz Niemczańsko-Strzelińskich.
Ślęża z Przeł. Przemiłowskiej / Widoki ze Wzgórz Oleszeńskich
Dość jednostajnie lasem wznosimy się nieznacznie do skrzyżowania ze znakami żółtymi, tuż przed Przeł. Sulistrowicką. Skręcamy w lewo na szlak żółty, który łagodnie obniża się do wsi Karolin w dolinie Tomickiego Potoku.
Kapliczka z 1997 r. w Karolinie / Zabudowania dawnego folwarku
Z osady szlak wiedzie szosą w stronę Piotrówka – w tyle odsłania się malownicza panorama Masywu Ślęży, w przodzie – bliska już Jańska Góra.
Droga z Karolina do Piotrówka / Widok na Jańską Górę
Widoki z drogi Karolin – Piotrówek
W Piotrówku szlak prowadzi bocznymi uliczkami, obok zrujnowanego klasycystycznego pałacu z 2 poł. XIX stulecia i wyprowadza na przeciwległy stok doliny.
 Szlak żółty nad Piotrówkiem
Gruntową drogą wznosimy się łagodnie na pola pod Jańską Górą – w tyle ponownie otwierają się widoki.
Podejście na Jańską Górę
Panorama z podejścia sięga Masywu Śnieżnika, Gór Sowich i Suchych.
Masyw Śnieżnika, Góry Bardzkie, Wzgórza Krzyżowe, Góry Sowie, Suche i Czarne spod Jańskiej Góry
Szlak żółty dochodzi do poprzecznej drogi – to szlak zielony z Łagiewnik, którym kierujemy się w lewo, cały czas mając ładny wgląd na Masyw Ślęży.
Radunia i Ślęża spod Jańskiej Góry
Po ok. 150 metrach w prawo odbija szeroka droga, którą kierujemy się na widoczny wierzchołek Jańskiej Góry
Podejście na Jańską Górę
W lesie, przy skrzyżowaniu duktów docieramy do dawnej, 25-metrowej wieży widokowej z 1869 r.
Na szczycie Jańskiej Góry
Z Jańskiej Góry schodzimy albo drogą, którą podchodziliśmy albo duktem na północ, który przy miejscu odpoczynku zawraca i wychodzi ponownie na pola.
Pod Jańską Górą Widoki z Jańskiej Góry

Zejście z Jańskiej Góry
Kierujemy się za znakami zielonymi na północ, wzdłuż grzbietu Jańskiej Góry.
Na szlaku zielonym
Droga i szlak obniżają się łagodnie ku wsi Janówek.
Droga do Janówka
Po lewej przesuwa się Ślęża, w tyle zostaje Jańska Góra. We wsi mijamy kapliczkę z figurą Niepokalanej przywiezioną z Kresów Wschodnich w roku 1945 i szosą dochodzimy do oddalonej o ok. 1 km Glinicy, gdzie rozpoczynaliśmy wycieczkę.
Jańska Góra z Janówka / Kapliczka w Janówku

MAPA

Przebieg szlaków żółtego i zielonego widać m.in. na mapkach udostępnionych przez znakującego tj. PTTK Strzelin: zielony, żółty