Wkrąg Krąglaka

Gostków (540) – znaki żółte – Przeł. Pojednania (605) – znaki czarne – Kapliczka NMP (590) – bez znaków i znaki czarne – Pod Kokoszem (560) – bez znaków i znaki zielone – Krąglak (692) – bez znaków – Sędzisław (460) – znaki czarne – Gostków. 15 (17 km). Suma podejść: 500 metrów.

Trasę rozpoczynamy w Gostkowie, w górnej części wsi, na skrzyżowaniu dróg i szlaków poniżej kościoła Św. Rodziny łączącego w sobie cechy gotyckie (XIV w.) i barokowe (XVIII w.), gdzie można też zostawić samochód. Wybieramy znaki żółte i wychodzimy za nimi z obrębu zabudowań, mijając grożącą zawaleniem pozostałość zboru luterańskiego w otoczeniu okazałych lip.

Kościół w Gostkowie / Ruina dawnego zboru

Wychodzimy na pola a wygodna droga zaczyna lekko się wznosić. Po prawej odsłania się masyw Trójgarbu.

Trójgarb z drogi na Przeł. Pojednania / Na szlaku żółtym

W miarę podejścia w tyle pojawia się też kulminacja Borowca (645), a pod nią zabudowania Gostkowa.

Widok na Borowiec i Gostków

Niemal niezauważalnie osiągamy Przełęcz Pojednania (605) z obeliskiem i ławeczką.

Zając pojednania na szlaku żółtym / Ostatni odcinek podejścia, w tle Lesista Wlk. i wzgórza nad Witkowem

Obok żółtego przebiega tędy niedawno wyznakowany szlak czarny z Gostkowa do Starych Bogaczowic. Walorów widokowych sama przełęcz nie ma, za to ładne panoramy Pogórza Bolkowskiego i Gór Wałbrzyskich roztaczają się z pobliskich łąk.

Przełęcz Pojednania

Nasza trasa będzie prowadzić teraz z lewo, za znakami czarnymi, ale postanawiamy odbić nimi ok. 1 km w przeciwną stronę, w prawo by dojść do ładnie położonej drewnianej kapliczki maryjnej ze źródełkiem. Aby tam dotrzeć musimy zejść kawałek w stronę Nagórnika, by potem odbić pod górę w boczną drogę.

Widoki z rejonu Przeł. Pojednania na Pogórze Bolkowskie / zamek Bolków

Kapliczka przycupnęła wysoko na stokach Łysicy (666) z panoramą rejonu Sadów i Dobromierza.

Kapliczka NMP na stoku Łysicy

W sezonie wiosennym i jesiennym, gdy nie ma bujnej wegetacji można próbować wrócić na przełęcz krótszą drogą , trawersem stoków Łysicy.

Widoki spod Łysicy na pogranicze między Górami Wałbrzyskimi i Kaczawskimi

Wróciwszy na Przełęcz Pojednania kierujemy się za znakami czarnymi wygodną grzbietową drogą pośród pól. W tyle zostaje Łysica, po prawej pojawia się Grzbiet Wschodni Gór Kaczawskich i widocznym radarem meteo na Porębie (675).

Na szlaku czarnym / Łysica i Góry Suche z grzbietu nad Gostkowem

Przed płaskim wierzchołkiem wzgórza skręcamy w lewo i wciąż polną drogą kierujemy się w stronę widocznej kopy Kokoszy (662).

Szlak czarny pod Kokoszą

Znaki czarne przewijają się na wschodni stok góry, gdzie pojawiają się znów panoramy – Trójgarbu na pierwszym planie i Gór Kamiennych na drugim.

Trójgarb spod Kokoszy

Szlak czarny przechodzi na drugą stronę i odsłania się widok na Krąglak (692) z Karkonoszami i Rudawami Janowickimi w tle.

Widoki spod Kokoszy na Krąglak, Karkonosze i Rudawy Janowickie / Smogornia, Skalnik i Bielec

Dzicza Góra i Wołek / Trójgarb i Góry Kamienne spod Kokoszy

Szlak skręca w lewo i łagodnie obniża się wśród pól z panoramą Trójgarbu i Gór Kamiennych z Borowcem po prawej do szosy z Gostkowa do Domaniowa.

Zejście do szosy do Domaniowa / Pod Kokoszą

Na szosie szlak czarny skręca w lewo, my zaś w prawo by odbić w pierwszą polną drogę w lewo, która wznosi się krótko na widoczny po lewej grzbiet, gdzie napotykamy znaki zielone z Gostkowa do Marciszowa.

Podejście na kotę 605, w tle Kokosz / Wyjście na szlak zielony, w tle masyw Trójgarbu

Kierujemy się w prawo i krótko podchodzimy na kotę 605, skąd rozciąga się ładny widok na Trójgarb i Góry Kamienne.

Podejście na kotę 605 / Panorama Trójgarbu, Chełmca i Gór Suchych

Za wzniesieniem szlak wchodzi w las i łagodnie obniża się grzbietem na siodło z rozstajem dróg, gdzie naszą trasę przecina czerwony szlak rowerowy z Domaniowa do Sędzisławia.

Pierwsze zwiastuny jesieni / Widok z koty 605 na Góry Wałbrzyskie i Kamienne

Możemy wspomnianym szlakiem rowerowym zejść do Sędzisławia, skracając trasę o ok. 2 km. Drugi wariant prowadzi prosto, za znakami zielonymi, które niezbyt stromo, lecz jednostajnie wznoszą się grzbietem Krąglaka.  Z przecinki w połowie podejścia mamy widok na wschodnią część Gór Kaczawskich.

Podejście na Krąglak – widoki na Góry Kaczawskie

Kolejny obszerny wyrąb z jagodzinami znajduje się pod samym zalesionym wierzchołkiem Krąglaka (692). Ładnie widać stąd otoczenie doliny Kaczawy ze stożkami Połomu i Miłka oraz zamykającą widnokrąg Ostrzycą.

Panorama spod szczytu Krąglaka

Z Krąglaka schodzimy krótko za znakami zielonymi do krzyżówki z opasującą jego masyw stokówką. Tu opuszczamy szlak i skręcamy w nią w lewo, lekko obniżając się do kolejnego rozstaja w miejscu, gdzie południowe ramię Krąglaka rozdziela się na dwie odnogi. Wybieramy drogę w prawo, trzymając się tej południowo-wschodniej, po kilkuset metrach dochodząc do stokówki, która prowadzi dość stromo w dół po południowej stronie ramienia. Po krótkim zejściu wychodzimy dość niespodziewanie na skraj łąk nad Sędzisławiem z rozległą panoramą.

Nad Sędzisławiem – w tle Zawory, Góry Krucze i Rychory / Zbliżenie na Zadzierną i Rychory

Widać stąd ładny kawałek Sudetów w otoczeniu Bramy Lubawskiej – od Zaworów przez Góry Krucze po Karkonosze (Rychory, Lasocki Grzbiet i Śnieżka na tle Czoła) i Rudawy Janowickie.

Zbliżenie na Svetlą, Czerną horę i Lasocki Grzbiet / Widok na Kamienną Górę

Nasza droga zakręca w prawo, obniżając się coraz bardziej łagodnie skrajem lasu.

Nad Sędzisławiem – panorama Sudetów

Zbliżenie na Czoło i Śnieżkę / Zadzierna i Rychory

Dochodzimy do poprzecznej drogi przy górnych zabudowaniach Sędzisławia i idziemy nią w lewo, krótko schodząc w dolinę Zimnej Wody.

Zejście do Sędzisławia: widok w stronę Gór Kruczych / Spojrzenie na Krąglak

Czeka nas teraz tuptanie około kilometra w dół wsi, które urozmaicają pojawiające się co jakiś czas widoki na Śnieżkę, Góry Lisie i Wielką Kopę w Rudawach Janowickich.

Widoki z Sędzisławia – Karkonosze / Góry Lisie

Na krzyżówce przed kościołem pw. Maksymiliana Marii Kolbe skręcamy w boczną drogę, w lewo i lekko podchodzimy ku przysiółkowi na spłaszczonym grzbiecie.

Grzbiet Krąglaka z Sędzisławia / Widok na Śnieżkę z Sędzisławia

W miarę podejścia po prawej poszerza nam się panorama Karkonoszy.

Śnieżka na tle Czoła / Karkonosze i masyw Wielkiej Kopy

Na skrzyżowaniu, na wspomnianym grzbiecie napotykamy szlak czarny, który będzie nas wiódł w lewo aż do samego Gostkowa.

Wyjście na szlak czarny w przysiółku Siedlec

Asfaltowa droga wkrótce się kończy, mijamy ostatnie domostwo i rozpoczynamy łagodne podejście wśród pól na widoczne przed nami ramię Gór Wałbrzyskich. Po lewej przesuwa się znajomy Krąglak.

Krąglak znad Sędzisławia

W miarę zyskiwania wysokości panorama znów się poszerza i obok Gór Lisich obejmuje także Karkonosze.

Na szlaku czarnym – widok na Góry Lisie / Karkonosze i Wielka Kopa

Widać także otoczenie Bramy Lubawskiej z Górami Kruczymi i Rychorami.

Lasocki Grzbiet, Czoło i Śnieżka / Pola nad Sędzisławiem

To bez wątpienia najładniejszy widokowo odcinek całej trasy, wgląd na Karkonosze obejmuje także Smogornię i Tępy Szczyt.

Na szlaku czarnym: Karkonosze od Śnieżki po Smogornię / Ambona na polach

Wielka Kopa i Góry Lisie / Widok na Sędzisław

Przed samym grzbietem po prawej otwiera się panorama “sokołowskich Alp” tj. stożków Gór Suchych.

Widok na Góry Suche / Nad Sędzisławiem

Na samym grzbiecie dojdzie do tego jeszcze panorama Trójgarbu i Chełmca w Górach Wałbrzyskich.

Panorama Gór Wałbrzyskich / Kamiennych ze szlaku czarnego

Przecinamy wspomniane ramię i łagodnie obniżamy się ku bocznej dolince potoku – przed nami wyrasta lesista kopa Borowca.

Ostatni widok na Karkonosze / Na kursie Borowiec

Zanim wejdziemy do lasu po prawej oglądamy jeszcze przesuwające się Chełmiec, Trójgarb i kulminacje Gór Kamiennych.

Widoki ze szlaku czarnego: Trójgarb / Góry Wałbrzyskie i Kamienne

Panorama Gór Kamiennych / Góry Suche i masyw Lesistej

Następny odcinek jest dość monotonny – podchodzimy jednostajnie leśnym duktem, który wije się stopniowo wznosząc na siodło między Borowcem a kotą 640.

Na granicy lasu pod Borowcem

Tutaj należy uważać na szlak (złe oznakowanie), który prowadzi prosto w dół, dawną drogą, która przestała istnieć po obsianiu jej przy okazji zasiewu pola po prawej.

Siodło pod Borowcem / Widoki spod Borowca na Masyw Ślęży i masyw Trójgarbu

Zanim dojdziemy do poprzecznej drogi musimy zatem nieco się pomęczyć, choć wynagradzają to nam znów widoki na otoczenie Gostkowa, Trójgarb i Masyw Ślęży. Wspomnianą drogą już wygodnie idziemy w prawo, dochodząc do kolejnego punktu widokowego przy tablicy informacyjnej.

Zejście z Borowca / Widok znad Gostkowa na Trójgarb, Chełmiec i Góry Czarne

Pod Trójgarbem oglądamy stary wiatrak holenderski, niestety bez skrzydeł.

Trójgarb znad Gostkowa / Pod Borowcem

Po prawej znów odsłaniają nam się stożki Gór Suchych.

Lipcowy bukiet / Góry Kamienne znad Gostkowa

Droga i szlak schodzą teraz do Gostkowa, który osiągamy przy kościele św. Rodziny, na krzyżówce, gdzie rozpoczynaliśmy wycieczkę.

Panoramy z zejścia do Gostkowa

CZĘŚĆ TRASY W MAPY.CZ (z nieco zmienionym przebiegiem przy wejściu na grzbiet Krąglaka – braki w podkładzie mapowym)