Trójgarb (778 m n.p.m.)

Zalesiony szczyt w Górach Wałbrzyskich posiadający trzy, niezbyt wybitne wierzchołki (patrząc od północy: 757/778/738 m n.p.m.,) wraz z dwoma sąsiednimi wzniesieniami – Modrzewcem i Jagodnikiem, tworzący wydzielony masyw. Powyższe powoduje, że Trójgarb wyróżnia się wraz z Chełmcem w panoramach oglądanych z Przedgórza Sudeckiego, zwłaszcza okolic Strzegomia, ale jest doskonale rozpoznawalny z Karkonoszy. Masyw Trójgarbu budują skały magmowe (porfiry posiadające liczne odsłonięcia na zboczach) i osadowe (piaskowce, zlepieńce, łupki), w skałach występują złoża węgla kamiennego.

Trójgarb od Starych Bogaczowic z widoczną wieżą widokową (widoki – tutaj)

Przed II wojną światową na Trójgarbie znajdowały się gospoda oraz wieża widokowa. Już w XIX wieku szczyt był polecany m.in. w edycjach przewodnika Baedekera, jako doskonały punkt widokowy na góry Śląska. Przez Trójgarb przebiegają szlaki turystyczne: zielony z Boguszowa-Gorców przez Chełmiec i Lubomin do Gostkowa, czerwony i czarny ze Starych Bogaczowic (ten drugi biegnie dalej na Chełmiec), niebieski z Witkowa na zamek Cisy oraz żółty z Bolkowa do Szczawna-Zdroju.  W roku 2018 wzniesiono na głównym wierzchołku 27-metrową wieżę widokową, otwartą 29 grudnia tego roku z piękną dookolną panoramą. Na widoki (coraz bardziej ograniczone) można też liczyć spod północnego wierzchołka (na Karkonosze i okolice Kamiennej Góry).

Trójgarb znad Gostkowa

PROPOZYCJE WYCIECZEK

ze STARYCH BOGACZOWIC

ze STARYCH BOGACZOWIC (panoramy z wieży)

z NOWYCH BOGACZOWIC

Ze Starych Bogaczowic istnieje też krótszy, nieznakowany wariant podejścia (ok. 5,5 km). Rozpoczyna się przy boisku nad kościołem i prowadzi najpierw za znakami czarnymi. Gdy szlak przekracza Polską Wodę i skręca w prawo w górę jej biegu, idziemy prosto lekko drogą, wznosząc się przez łąki i przecinając wąski pasek lasu. Droga wreszcie zakręca w prawo pod górę ku granicy lasu, potem, już wśród drzew w lewo i, przecinając boczną dolinkę, doprowadza do szerokiego traktu pod ładnym odsłonięciem skalnym. Idziemy nim w prawo do najbliższej dolinki, gdzie kierujemy się w lewo dróżką prowadzącą do góry wzdłuż jej wcięcia, wkrótce dochodząc do rozdroża pod Jagodnikiem, skąd kontynuujemy wędrówkę w lewo, za znakami żółtymi.

Jedna z grup skalnych pod Trójgarbem

OSMAPA
MAPA

GALERIA DODATKOWA – PANORAMY Z TRÓJGARBU PN. (analogiczne są z wieży widokowej)