Droga na Lubrzę

Mysłów (450) – bez znaków – Radzimowice (550) – znaki niebieskie – Rozdroże pod Miłkiem (440) – szlak rowerowy i bez znaków – Mysłów dolny (420) – bez znaków – Karczmisko (480) – bez znaków i znaki żółte – Rozdroże pod Lubrzą (550) – bez znaków – Lubrza (667) – bez znaków – Mysłów. Długość: 13 km. Suma podejść: 350 metrów.

Samochód parkujemy na krzyżówce w centrum Mysłowa i kierujemy się drogą asfaltową za drogowskazem “Radzimowice”. Na łuku szosy w lewo maszerujemy prosto i rozpoczynamy podejście polną drogą ku zabudowaniom Radzimowic. W tyle otwierają się widoki na Góry Kaczawskie.

Nad Mysłowem / Droga do Radzimowic, w tle masyw Lubrzy

Z wyższych partii podejścia zaczynają być widoczne po lewej fragmenty Karkonoszy.

Pod Radzimowicami / Widok na Śląskie Kamienie, Wielki Szyszak i Śnieżne Kotły

Osiągamy Radzimowice, gdzie w centrum osady krzyżują się szlaki żółty i niebieski.

Krzyż w Radomicach / Dom chleba w Radomicach

Kierujemy się stąd za znakami żółtymi i za ostatnim domem skręcamy drogą w lewo, wychodząc na bezleśne wzniesienie,  na którym powiewa polska flaga.

Nad Radzimowicami / Punkt widokowy na Karkonosze i Góry Kaczawskie

Roztacza się stąd ładny, choć fragmentaryczny widok na Karkonosze – ze Śnieżką, Źródlaną Górą, Śląskimi Kamieniami i Śnieżnymi Kotłami.

Karkonosze znad Radzimowic

Na lewo rozciąga się masyw Lubrzy, poniżej Karkonoszy Góry Ołowiane a po prawej rejon Wojcieszowa z Miłkiem, Połomem i Maślakiem.

Widok na rejon Wojcieszowa / Śląskie Kamienie i Wielki Szyszak na tle Gór Kaczawskich

Zbliżenie na Karkonosze – od Źródlanej Góry przez Łąkową pod Kotły Małego i Wielkiego Stawu

Schodzimy przez łąki zarastającą drogą na południe i docieramy do biegnącego poniżej szlaku niebieskiego.

Panorama Karkonoszy znad Radzimowic

Łagodnie schodzimy za znakami niebieskimi w kierunku widocznego Miłka, po lewej w dali znów prezentuje nam się Śnieżka.

Na kursie Miłek i grzbiet Barańca / Śnieżka ze szlaku niebieskiego

Na rozdrożu pod Miłkiem skręcamy w drogę w lewo i nieznacznie podchodzimy na skraj dawnego kamieniołomu nad osiedlem Okrajnik. W tyle prezentuje się Żeleźniak.

Rejon rozdroża pod Miłkiem

Wiosna pod Miłkiem / Widok na Żeleźniak

Na kolejnej krzyżówce skręcamy w lewo i obniżamy się do dolnej części Mysłowa. Na krzyżówce przed mostkiem na Mokrzynie kierujemy się w prawo, przekraczamy rzekę i dochodzimy do szosy jeleniogórskiej ok. 100 metrów na pd. zach. od wylotu głównej ulicy Mysłowa.

Widok na Lubrzę z dolnej części Mysłowa / Widok na kościół w Mysłowie na tle grzbietu Żeleźniaka

Skręcamy w lewo i wychodzimy na szlak żółty, lecz zostawiamy go i przekraczając jezdnię skręcamy w pierwszą, wyraźną polną drogę w prawo. Wznosimy się nieznacznie, w tyle otwiera się znów widok na rejon Połomu, Skopca i Miłka, po prawej na Kaczorów na tle Gór Ołowianych.

Skopiec, Połom i Miłek / Turzec i Kaczorów z drogi nad Mysłowem

Na krzyżówce na łąkach idziemy prosto, już wyraźniej pod górę, mijamy pierwszy pas brzeziniaka i przed drugim skręcamy w drogę w prawo, która doprowadza do krańca lasku. Tu skręcamy w lewo, ponownie oglądając pas Gór Ołowianych i otoczenie doliny Kaczawy.

Rejon Karczmiska – widok na Góry Ołowiane i Kaczorów / Dolina Kaczawy pod Mysłowem

Grzbiet Gór Ołowianych / Zbliżenie na Połom i Miłek

Po lewej w lasku pojawia nam się skała Karczmisko, zbudowana z wulkanicznych trachitów. Skała ma wysokość prawie 18 metrów i ciągnie się rozległym murem. Wybieramy ścieżkę wzdłuż jego  pd. wsch. krańca

Karczmisko

W pewnym momencie pojawia się stroma ścieżka w lewo – skręcamy w nią i krótko pochodzimy na siodło między Karczmiskiem a sąsiednią Mysłowską Turnią (ok. 15 metrów). Łatwo osiągalna jest stąd grań Karczmiska.

Pod Karczmiskiem / Siodło między Karczmiskiem a Mysłowską Turnią

Mysłowska Turnia

Schodzimy ścieżką na drugą stronę i w prawo dochodzimy na skraj łąki na pn. wsch. granicy kompleksu. Ponieważ łąka jest podmokła proponuję dróżką w lewo wrócić do rozdroża poniżej brzeziniaków, skąd dość mozolnym podejściem w prawo przez łąki osiągniemy szlak żółty z Mysłowa.

Mysłowska Turnia od północy / Zejście na rozdroże pod skałkami, w tle Skopiec, Połom i Miłek

Znaki żółte prowadzą nad leśną drogą, nieznacznie się wznosząc, dość niespodziewanie doprowadzając do Diablaka, w ostatnich latach wyeksponowanego przez wycinkę i wypalenie. Skała nosi piętno licznych ułatwień wbitych przez wspinaczy.

Diablak

Za Diablakiem dochodzimy do rozdroża poniżej niewielkiej skałki i skręcamy w szeroki trakt w lewo, znakowany zielonymi prostokątami “Drogi na Lubrzę”. Będą nam one towarzyszyć przez następny odcinek. Na następnej krzyżówce skręcamy za znakami w dukt w lewo, który początkowo wznosi się wyraźnie a potem przechodzi w łagodny trawers. Z zarastającej przecinki, z której widać też Diablaka oglądamy w tle Karkonosze.

Widok z przecinki nad Diablakiem na Karkonosze: Śnieżka / Wielki Szyszak i Śnieżne Kotły

Śląskie Kamienie, Wielki Szyszak i Śnieżne Kotły / Łabski Kocioł i Szrenica

Nieco dalej, tuż przy drodze spotykamy okazałą Lubrzańską Ambonę.

Lubrzańska Ambona

Za Amboną trakt skręca w prawo, osiągając zachodnie ramię Lubrzy – tu znaki ścieżki niespodzianie skręcają w prawo i rozpoczynają mozolne, choć niedługie podejście na zalesiony niestety główny wierzchołek Lubrzy (666). Zarasta również nieco niższa kulminacja zachodnia, choć wypatrzymy z niej Żeleźniak z Radzimowicami.

Lubrzańska Ambona / Źeleźniak i Radzimowice z niższego wierzchołka Lubrzy

Za wschodnią kulminacją napotykamy rozległe rozdroże. Stąd możliwe są dwa warianty (oba w lewo) – albo za znakami zielonymi “Drogi na Lubrzę”, które wkrótce odbijają w lewo, albo głównym traktem, który wijąc się i mijając łąki z widokiem na rejon Radzimowic oraz Maślaka sprowadza do rozdroża poniżej dawnego kamieniołomu.

Łąki pod Lubrzą: widok na Źeleźniak / Mysłów, rejon Radzimowic, w tle Maślak

Drogą od kamieniołomu w lewo, ponownie z widokami na rejon Radzimowic, dochodzimy do przystanku autobusowego i krzyżówki na szosie jeleniogórskiej, skąd ulicą prosto docieramy do skrzyżowania w centrum wsi, gdzie rozpoczynaliśmy wycieczkę.