Spacer po Pogórzu Bolkowskim

Parking nad Świnami (350) – znaki czerwone – Schody (352) – bez znaków – Łomna (391) – bez znaków i znaki zielone – Nad Świnami (375) – znaki czerwone – Parking nad Świnami. Długość: 9 km. Suma podejść: 150 metrów.

Samochód zostawiamy na leśnym parkingu przy szosie ze Świn do Jawora (po lewej stronie, jadąc z Bolkowa). Przy parkingu odnajdujemy szlak czerwony, który prowadzi wygodnym leśnym duktem najpierw przez monokultury świerkowe potem przez malowniczą dąbrowę a w otoczeniu zaczynają pojawiać się głazy. Mijamy wierzchołek Swarnej (389) i schodzimy na niezbyt wyraźną przełączkę, za którą szlak krótko podchodzi na Popielową.

Las na zboczach Swarnej / Nad siodełkiem między Swarną a Popielową

Południowe zbocze góry zajmuje kamienne rumowisko wśród karłowatej dąbrowy a sam wierzchołek ryolitowe skałki.

Podejście na Popielową / Rumowisko pod szczytem Popielowej

Szlak przekracza szczyt, przechodząc po wierzchołku skały po czym obniża się na kolejne płytkie siodło pod Schodami.

Szczytowa skała Popielowej / Szlak czerwony na Popielowej

Przez zarastającą przesiekę szlak krótkim podejściem osiąga grzbiet Schodów, gdzie zakręca w prawo. Warto tu podejść kawałek do krawędzi skalnego muru, na którego zwieńczeniu znajduje się interesująca wisząca skała.

Skała numer 10

Wracamy na szlak, który prowadzi kawałek szczytem skalnego muru, choć żeby cokolwiek zobaczyć trzeba ostrożnie zbliżyć się do krawędzi, po czym nagle opuszcza grzbiet i sprowadza do duktu poniżej.

Na grzbiecie Schodów

Tu proponuję zostawić szlak i wrócić się duktem w lewo poniżej skał, eksplorując przy zachowaniu ostrożności teren powyżej.

Pod Schodami

Rumowisko u stóp skał jest zarośnięte, więc trzeba uważać żeby noga nam gdzieś nie wpadła, niemniej teren nie jest zbyt trudny.

Mur skalny pod Schodami

Dukt lekko się wznosi i dochodzimy do ostatniego z grupy skał “wiszącego kamienia”, który oglądamy od dołu.

Wiszący kamień” na Schodach z duktu poniżej

Wróciliśmy w rejon znajomej przełączki między Schodami a Popielową, ale zamiast wrócić na szlak skręcamy w dukt w prawo i dochodzimy do widocznego skraju lasu, gdzie, wśród wrzosów, wybieramy drogę w prawo.

Widok na masyw Skowroniej (454) oraz – w tle – Żeleźniaka (663) w Górach Kaczawskich

Panorama stąd jest całkiem ładna i obejmuje otoczenie doliny, w której rozłożył się Pogwizdów, od pd. zach. zamkniętej Górami Kaczawskimi a od pn. wzniesieniami Pogórza Kaczawskiego, pociętymi głębokimi dolinami, wśród których znajduje się m.in. wąwóz Grobla.

Pogwizdów, w tle Pogórze Kaczawskie

Po prawej wyrasta lesisty masyw Grabowej i Klonickiej Góry (391). Droga wchodzi w las i biegnie nieco powyżej granicy pól.

Widok na Zagrodę i Klonicką Górę / Las pod Schodami

Na rozdrożu w lesie skręcamy w dukt w prawo i zakosami odzyskujemy wysokość, wychodząc z powrotem na szlak czerwony. Ok. 100 metrów na lewo, przy granicy lasu z widokiem na grzbiet Okrąglaka (341) wychodzimy na szeroki trakt z Kwietnik – drogę pożarową, która będzie prowadzić nas w prawo.

Wyjście na trakt z Kwietnik / Widok na Pogórze Bolkowskie

Trakt ów prowadzi niemal cały czas lasem, trawersując masyw Popielowej. Po Swarną wykonuje jednak łuk w lewo i wychodzi na łąki, skąd możemy oglądnąć rejon Jawora oraz kamieniołomy pod Granitową (321).

Widok na rejon Jawora / Grzbiet Granitowej we Wzgórzach Strzegomskich

Nieco dalej oglądamy niepozorny stąd grzbiet Popielowej i wyłaniający się zza niego grzbiet Klonickiej Góry. To ostatni widok, bo droga zakręca w prawo i nieznacznie wznosi się lasem, wychodząc na znajomą szosę Bolków – Jawor. Idziemy nią kawałek w prawo i odbijamy w pierwszy dukt w lewo.

Widoki z łąk na Popielową, w tle Klonicka Góra

Dukt ów nieznacznie się wznosi. Na krzyżówce, gdzie jedna odnoga wykonuje ostry łuk w prawo maszerujemy prosto przez świerkowy las. Na kolejnej, gdzie las rzednie i robi się wysokopienny zakręcamy w prawo i mijając częściowo wylesiony wierzchołek Łomnej (391) schodzimy krótko do drogi ze szlakiem zielonym z Cisów. Idziemy nim w prawo przez łąki, mijamy pasemko lasu i wychodzimy na kolejne łąki powyżej Świn.

Pogórze Bolkowskie – widok ze zboczy Świerczka / Rejon rozdroża nad Świnami

Osiągamy rozdroże, gdzie napotykamy znajomy szlak czerwony. Rozciąga się stąd ładny widok na pobliski zamek Świny, położony u stóp zamku kościół św. Mikołaja oraz cofnięty nieco Bolków. Wszystko na tle wschodniej części Gór Kaczawskich.

Rozdroże nad Świnami / Widok na zamek Świny

Jeśli chcemy zwiedzić ruiny do trasy należy doliczyć ok. 1,5 km – 2 km. Do zamku można dojść łąkami w lewo i na krzyżówce w prawo, wrócić szlakiem, obok dawnego kamieniołomu przez górną część Świn.

Zbliżenie na zamek Bolków / Sielski krajobraz nad Świnami

Do punktu wyjścia wracamy za znakami czerwonymi, które prowadzą lasem, najpierw szerokim duktem, potem nieco węższym, schodząc do szosy Bolków – Jawor. Parking, przy którym zaczynaliśmy wędrówkę znajduje się ok. 150 metrów na prawo.