Wokół Borowego Jaru

Jelenia Góra, Bolesława Krzywoustego (330) – bez znaków – Wzgórze Krzywoustego (375) – znaki zielone – Ścieżka Poetów (410) – bez znaków – Siodło Urania (460) – bez znaków i znaki zielone – Perła Zachodu (340) – bez znaków – Złoty Widok (395) – bez znaków – Gapy (470) – bez znaków – Złoty Widok – bez znaków – Wzgórze Krzywoustego. Długość: 12,5 km. Suma podejść: 250 metrów.

Samochód parkujemy na placyku przy końcu ul. Bolesława Krzywoustego w Jeleniej Górze. Stąd nieznakowana ścieżka prowadzi prosto pod górę w stronę widocznej między drzewami wieży widokowej na Wzgórzu Krzywoustego.

Podejście na Wzgórze Krzywoustego / Las na Wzgórzu Krzywoustego

Z tarasu na wieży rozciąga się ładna panorama Jeleniej Góry na tle Rudaw Janowickich i Karkonoszy.

Kościół parafialny i wieża ratuszowa na tle Skalnika / Rejon Śnieżki i Pogórze Karkonoskie

Ścieżką na pn. zach. schodzimy z wzgórza i docieramy ponownie pod niewielkimi skałkami do szlaku zielonego. Kierujemy się nim w prawo i schodzimy do asfaltowej drogi u wlotu Borowego Jaru pod okazałym wiaduktem kolejowym na linii do Szklarskiej Poręby. Wiadukt o wysokości 33 metrów został wzniesiony w latach 1951-54 w śladzie pierwotnego wiaduktu na linii kolejowej do Zgorzelca (Goerlitz) zbudowanego w roku 1866 i zniszczonego w roku 1945 przez wojska niemieckie.

Skałki pod Wzgórzem Krzywoustego / Wiadukt na Bobrze

Przechodzimy pod wiaduktem i za źródełkiem szlak zielony nagle odbija w lewo i mozolnie, lecz krótko podchodzi na Górę Kapliczną (375). Osiągamy grzbietową drogę i już łagodnie idziemy w prawo, nieznacznie do góry. Znajdujemy się teraz kilkadziesiąt nad Borowym Jarem na terenie dawnego założenia krajobrazowego, niestety do dziś nie odnowionego. Po prawej w lesie znajdują się skały Parnasu.

Jedna ze skałek Parnasu / Nad Borowym Jarem

Przy tablicy z mapą w prawo odbija tzw. Ścieżka Poetów, niestety niemal całkowicie pozbawiona dziś widoków. Jedyną jej dominantą jest jedna z tutejszych skalnych “Muz” czyli Erato.  Już w XVIII wieku teren ten był bardzo popularnym miejscem o czym świadczy m.in. ten opis Adolfa von Gersdorfa z 1776 roku: “Zaraz koło wzgórza Siodło ze skał wybija źródełko, które ze względu na to, że nigdy nie słabnie, nazywane jest Cudownym Źródłem. Siodło to miejsce, gdzie dzika przyroda nabiera iście poetyckiego piękna. Bóbr z pluskiem spływa po wielkich głazach, a po obu stronach piętrzą się strome, częściowo skaliste zbocza porośnięte jodłami. Latem działa tu traktier, gdyż codziennie docierają tu wycieczki spacerowiczów z miasta. Znajduje się tu również kręgielnia i bilard, nad którymi wzniesiono lekkie tylko zadaszenie.”

Erato

Ścieżka Poetów się nagle urywa i trzeba wracać pod górę do szlaku zielonego. Osiągamy go na rozdrożu pod kulminacją Siodła (463). Można iść stąd w prawo szlakiem i skrócić sobie trasę o niecały kilometr.  Można wrócić się szlakiem w stronę Jeleniej Góry ok. 250 metrów i skręcić w prawo, wychodząc na kolejne rozstaje – pod Uranią. Niestety ścieżka stąd do Uranii (ok. 150 m na pd. zach.) jest mocno zarośnięta. Skałka jest malownicza a jej szczyt łatwo dostępny.

Urania na Siodle

Na Uranii

Wracamy na szlak, który zaczyna obniżać się najpierw powoli, potem wyraźniej w dolinę Bobru. W pewnym momencie w prawo odchodzi krótka ścieżka na platformę widokową na szczycie skały Trafalgar.

Borowy Jar z platformy na Trafalgarze

Ścieżka zawija w prawo i krótko schodzimy do szlaku żółtego prowadzącego dnem Borowego Jaru w miejscu, gdzie dolina się zwęża i przyjmuje formę skalnego przesmyku.

Zwężenie Borowego Jaru

Oba szlaki wiją się teraz malowniczo wąską ścieżką pod skałami a za zakolem doliny z prawej otwiera się Jezioro Modre.

Szlak Borowym Jarem

Skalne zerwy w Borowym Jarze

Jedna z okazałych skał w przewężeniu doliny zwana jest Hadesem. Ma to związek z kolejnym po Helikonie Muz na Siodle założeniem krajobrazowym jakie powstało tu pod koniec XVIII wieku. Oto jego opis z roku 1799: “Zaraz obok Helikonu znajdują się Pola Elizejskie, niedawno powstała ścieżka spacerowa, którą należy wędrować z tym fragmentem Eneidy Wergiliusza — księga V, heksametr 417 — gdzie Eneasz w poszukiwaniu ojca zstępuje do Hadesu. Cerberem jest tu skałka, w której kształtach wyobraźnia dopatruje się potwora (…) potem następuje ciemny las, gdzie przypomina nam się spotkanie Eneasza z Dydoną. Stamtąd dochodzi się do ładnego zakrzewionego zbocza, u Wergiliusza miejsca pobytu słynnych bohaterów, a zaraz potem do skalistego zakątka, również pod zawalonym murem, to są tutejsze moenia Ditis. Droga w lewo prowadzi nas teraz do mrocznej doliny; oto jesteśmy w Tartarze; pójdźmy w prawo jednak, a trafimy w miejsce widne i przyjemne; oto Elizjum”.

Ścieżka rozszerza się i zza skał wyłania budynek gościńca Perła Zachodu.

Hades / Samotna skałka nad Jeziorem Modrym

Perła Zachodu / Jezioro Modre z Perły Zachodu

Schodzimy po stromych schodkach nad taflę wody i przekraczamy blaszany pomost wiodący do grupy skał zwanej Wieżycami.

Jezioro Modre i Skały Wieżyce

Pokonujemy prożek pod grupą skał (po deszczu należy zachować ostrożność), dalej ścieżka się rozszerza i wiedzie wschodnim brzegiem Jeziora Modrego.

Pod Wieżycami

Z tej strony ładnie prezentuje się nam mostek na jeziorze i położone na skarpie schronisko.

Wschodni brzeg Jeziora Modrego / Kładka przez jezioro z wschodniego brzegu

Ścieżka prosto, wysadzona w skałach, prowadzi dnem doliny aż do wiaduktu kolejowego.

Dolna ścieżka wschodnim brzegiem jeziora

Aby jednak wejść na skarpę Borowego Jaru przed skałkami odbijamy w lewo, w wąską ścieżkę, która stopniowo wznosi się na płaskowyż powyżej. Na kolejnym rozdrożu, na grzbiecie idziemy prosto i po chwili dochodzimy do szerokiego gościńca z Siedlęcina przy tablicy informacyjnej.

Wschodni brzeg Jeziora Modrego

Kierujemy się duktem cały czas prosto. Zwęża się on i prowadzi lekko w górę. Z niewielkich wylesień otwierają się co jakiś czas ograniczone widoki na Borowy Jar.

Nad Borowym Jarem

Wreszcie wychodzimy z lasu na skraj łąk z widokiem na Jelenią Górę i część Karkonoszy. Droga zakręca lekko w lewo i dochodzimy do rozdroża, przez które przebiega ścieżka spacerowa na szczyt Gap (470).

Pod Gapami

Idziemy wspomnianą trasą na Gapy w lewo i na kolejnym rozdrożu w prawo. Po kilkuset metrach od krzyżówki trasa opuszcza drogę leśną i rozpoczyna mozolne lecz krótkie podejście w lewo ku pierwszej ze skał Gap zwanej Progami.

Progi

Szczyt skały jest łatwo dostępny wykutymi od strony ścieżki stopniami. Niestety widoki ogranicza las, choć spomiędzy drzew w rejonie Progów coś tam jednak widać.

Pod Progami / Śnieżka spod Progów

Prosto od Progów dojdziemy po ok. 150 metrów do następnej skałki zwanej Sośnikiem. Urządzono na niej zabezpieczoną platformę widokową.

Sośnik

Widoki z Sośnika na Góry Kaczawskie i Jelenią Górę

Idąc dalej ścieżką od Sośnika natkniemy się na kolejne grupy skałek m.in. Czyżynki. Wychodzimy wkrótce na wyraźny dukt, który okrąża wierzchołek Gap i wraca ich zachodnim zboczem.

Na Gapach

I właśnie z pd.-zachodniego zbocza Gap rozpościera się najładniejszy widok na Karkonosze oraz wzniesienia okalające Borowy Jar.

Przecinka pod Gapami – widok na Karkonosze

Widok w stronę Borowego Jaru / Szrenica nad ramieniem Siodła

Dukt doprowadzi nas wkrótce prosto do znajomego początku ścieżki na Gapy.

Gapowe krajobrazy

Najwyższe partie Gór Kaczawskich spod Gap / Jelenia Góra na tle Rudaw Janowickich ze Skalnikiem

Kierujemy się teraz w lewo, lekko w dół schodząc łąkami zwanymi Złotym Widokiem do biegnącej niżej linii kolejowej Jelenia Góra – Szklarska Poręba. Na tym odcinku znów towarzyszą nam widoki.

Zejście Złotym Widokiem – widoki na Góry Kaczawskie / Karkonosze

Zbliżenia na Karkonosze – rejon Śnieżki i Smogorni, bliżej Pogórze Karkonoskie

Na rozdrożu przy torach skręcamy w prawo i idziemy wzdłuż nich, najpierw dość szeroką drogą, potem wąską ścieżką, która wreszcie obniża się w dolinę Bobru, którą osiągamy tuż przy znajomym wiadukcie u wlotu Borowego Jaru.

Wiadukt kolejowy na Bobrze

Tu skręcamy w lewo i cały czas wzdłuż rzeki, spacerową dróżką dochodzimy do najbliższego mostu, oddalonego o ok. 700 metrów. Przekraczamy Bóbr i wybieramy podchodzącą pod skarpę ścieżkę w prawo. Prowadzi ona przez nadrzeczne szuwary, nad którymi góruje Wzgórze Krzywoustego. Ścieżka ta doprowadzi nas do mostku na Kamiennej, gdzie napotkamy znajome szlaki żółty i zielony a po drugiej stronie dopływu Bobru wyjdziemy prosto na parking, gdzie zaczynaliśmy naszą wycieczkę.

Ścieżka wzdłuż Bobru / Widok na Wzgórze Krzywoustego

List

Information
Click following button or element on the map to see information about it.
Lf Hiker | E.Pointal contributor

Borowy Jar

Profile

50 100 150 200 5 10 15 Distance (km) Elevation (m)