Na wschód od Okraju

Jarkowice – znaki czerwone – dolina Białej Wody – znaki niebieskie – Rozdroże pod Łysociną – znaki żółte – Granica Państwa – znaki zielone i bez znaków  – trawers Łysociny – znaki czerwone – Rozdroże pod Łysociną – znaki żółte – Białe Skały – ścieżka przyrodnicza i znaki czerwone – Jarkowice. 16 km. Suma podejść: 650 metrów.

Najbardziej odludna część Karkonoszy, gdzie łatwiej o zwierzynę niż turystę. Malownicze doliny Srebrnika i Białej Wody, panoramy ze zboczy i grzbietu Łysociny obejmujące wschodnie Karkonosze, Rudawy Janowickie i całe niemal Sudety Środkowe – po Góry Sowie i Orlickie. Trasa jest łatwa orientacyjnie z kilkoma trudniejszymi punktami. Najpierw od Jarkowic idziemy doliną Srebrnika, mijając ruinę wapiennika i dochodząc do zbiegu tej doliny z opadającą spod Łysociny doliną Białej Wody, gdzie napotykamy szlak niebieski z Niedamirowa.

Wapiennik w Dolinie Srebrnika Dolina Białej Wody

Ruiny wapiennika w dolinie Srebrnika / Zbieg dolin Srebrnika i Białej Wody

Kierujemy się z nim w prawo, łagodnie się wznosząc w górę doliny Białej Wody.

Szlak na Przeł. Okraj Górna część doliny Białej Wody

Lasocki Grzbiet z doliny Białej Wody / Środkowa część doliny Białej Wody

W górnej części doliny szlak niebieski kieruje się w lewo do lasu i rozpoczyna mozolne podejście zakosami, mijając niewielkie skałki. Z występującego w toku podejścia wylesienia rozciąga się ładny widok na Góry Krucze i Wałbrzyskie.

Skały pod Łysociną Widok na Góry Krucze

Skały przy szlaku niebieskim / Widok znad doliny Białej Wody na Góry Krucze

Teren nieco się wypłaszcza, gdy szlak okrąża boczne ramię opadające z Lasockiego Grzbietu, ale kilkaset metrów dalej znaki niebieskie opuszczają narzucający się dukt i skręcają w lewo, w zarastającą ścieżkę prowadzącą pod górę rzędem drewnianych progów,

Łania do pokochania

Łania pod Lasockim Grzbietem

Prosta rampa wznosi się jednostajnie skrajem doliny Białej Wody, wychodząc przy samotnej ambonie myśliwskiej na górnym skraju widokowej przesieki z panoramą Gór Wałbrzyskich i rejonu Krzeszowa. Tu należy ponownie uważać na znaki, które biegną dalej pod górę, między gęstym suchym lasem świerkowym do leżącego powyżej poprzecznego duktu.

Na trawersie Łysociny Góry Wałbrzyskie spod Łysociny

Punkt widokowy nad doliną Białej Wody, w tle Góry Wałbrzyskie

Duktem tym w prawo, już wygodnie szlak niebieski doprowadza nas do rozwidlenia szlaków na rozdrożu pod Łysociną. Odnajdujemy tu szlak żółty, który według niektórych map powinien prowadzić do granicy państwa – z tej strony jednak jego oznaczeń nie ma. Należy zatem skręcić przed drewnianą wiatą w ścieżkę w lewo, pod górę, rzędem progów drewnianych (miejscami mokro). Ścieżką tą, łagodnie się wznoszącą dojdziemy do granicy państwa i szlaku zielonego. Tu ze zdziwieniem odnajdziemy drogowskaz szlaku żółtego w przeciwną stronę.

Rozdroże pod Łysociną Lasocki Grzbiet z Rozdroża pod Łysociną

Rozdroże pod Łysociną

Od wyjścia na granicę czeka nas krótkie, nieco strome podejście na bliską już Łysocinę w prawo, granicznym zielonym szlakiem.

Widok z Lasockiego Grzbietu na wsch. Widok na Śnieżkę

Sudety Środkowe z Łysociny / Karkonosze z Łysociny

Po osiągnięciu najwyższego punktu Lasockiego Grzbietu czeka nas wędrówka wyrównanym wałem z ładnymi widokami, głównie w stronę Karkonoszy.

Czerna h. z Lasockiego Grzbietu Zbliżenie na Śnieżkę

Czerna hora z Łysociny / Śnieżka z Łysociny

Szlak przez Lasocki Grzbiet Perć nad dolinami

Szlak zielony przez Lasocki Grzbiet

Parokrotnie otwierają się nam jednak także punkty widokowe po prawej stronie – w kierunku Gór Wałbrzyskich i Kamiennych. Po lewej przesuwa się Śnieżka, Czarny Grzbiet i Grzbiet Kowarski.

Kowarski Grzbiet z Lasockiego Grzbietu Kolejna panorama Śnieżki

Widok na Kowarski Grzbiet / Kosówka na Lasockim Grzbiecie

Za stojącą po polskiej stronie amboną pojawia się stokówka, która odchodzi w prawo, w dół od szlaku zielonego – idąc nią na pn. wsch. skrócimy sobie trasę, dochodząc zarastającą przecinką do szlaku czerwonego z Przełęczy Okraj trawersującego wsch. zbocza Łysociny.

Zejście z Lasockiego Grzbietu Na szlaku czerwonym pod Łysociną

Zejście z Lasockiego Grzbietu nieznakowanym duktem / Na trawersie Łysociny – szlak czerwony

Kierujemy się nim w prawo, schodząc łagodnie do znanego już nam Rozdroża pod Łysociną. Z przecinek po drodze pojawiają się widoki na dolinę Złotnej i Rudawy Janowickie.

Na szlaku na Przeł. Okraj Łysocina ze szlaku żółtego

Rudawy Janowickie z trawersu Łysociny / Widok na Grzbiet Lasocki ze szlaku czerwonego

Na rozdrożu, przy znajomej drewnianej wiacie, od której ruszaliśmy na obchód Lasockiego Grzbietu wybieramy znaki żółte, które biegną w lewo szerokim traktem, na stok Borowej, stopniowo tracąc wysokość. Z przecinek mamy widoki na Góry Krucze i Łysocinę.

Góry Krucze spod Łysociny Łysocina spod Borowej

Widoki ze szlaku żółtego – Sudety Środkowe (na 1szym planie Góry Krucze)  / Łysocina

Na rozdrożu w rejonie niewielkich Białych Skał, skąd mamy widok na Rudawy Janowickie, Rychory i Grzbiet Lasocki, należy wybrać dalszy wariant drogi. Jeżeli wyruszaliśmy z centrum Jarkowic – należy iść w lewo zielonymi znakami ścieżki przyrodniczej, a następnie za znakami czerwonymi. Jeżeli chcemy zejść w dolinę Srebrnika – kierujemy się szerokim duktem prosto, znaki żółte niewidoczne z powodu wycinki pojawią się ponownie po kilkuset metrach.

Rychory ze szlaku żółtego Pod Łysociną

Rychory – widok spod Borowej Góry / Łysocina z rejonu Białych Skał

Szlak żółty prowadzi kilkaset metrów wspomnianą wygodną stokówką, po czym skręca w prawo, rozpoczynając zejście lasem na łąki w dolinie Srebrnika. Należy uważać na słabe oznakowanie – jeżeli jednak się zgubimy leśnymi drogami w dół dojdziemy w końcu do tej doliny.

Rudawy Janowickie z Białych Skał Rychory z zejścia do Jarkowic

Rudawy Janowickie z rejonu Białych Skał / Zejście szlakiem żółtym do Jarkowic, w tle Rychory