Rudnik (853 m n.p.m.)

Szczyt na południowym krańcu Rudaw Janowickich,  nad Przełęczą Kowarską. Sama kulminacja jest słabo zaznaczona w wyrównanym tu głównym grzbiecie prowadzącym dalej ku Bobrzakowi. Na zachodni stok góry opada zarastająca polana z ładnymi widokami na Kowary, Kotlinę Jeleniogórską, Góry Izerskie i Skalnik (oraz ławeczkami) – miejsce startu paralotniarzy. Poniżej szczytu znajduje się wieża przekaźnikowa. Nazwę góry wyprowadzono od eksploatowanych tu w średniowieczu (po stronie kowarskiej) rud żelaza oraz pozyskiwanych w XVIII wieku rud cynku i ołowiu. Po II wojnie światowej na dawnym terenie górniczym prowadzono poszukiwania rud uranu.

Widok na Rudnik spod Przeł. Okraj

Zboczami Rudnika prowadzi żółty szlak turystyczny z Przełęczy Kowarskiej na Skalnik. Aby dojść na podszczytową polanę idziemy od Przełęczy Kowarskiej żółtym szlakiem do miejsca, gdzie grzbietowa droga się rozwidla – szlak odbija lekko w prawo, my duktem w lewo. Dukt wznosi się lekko, trawersując zachodnie zbocza góry. Wreszcie na jej zachodnim ramieniu droga zwęża się i zakręca w prawo, podchodząc na zarastającą polankę. Tu należy odbić w lewo zarastającą ścieżką w stronę widocznego między brzózkami skraju polany.

Na Rudniku

Polana podszczytowa Rudnika – widok na Kowary i Kotlinę Jeleniogórską, po prawej Góry Kaczawskie

MAPA

GALERIA DODATKOWA – PANORAMY Z RUDNIKA
Panorama z Rudnika

Widok na Skalnik z Rudnika, w tle Baraniec i Połom w G. Kaczawskich

Widok na Karkonosze: Wołowa Góra, za nią Smogornia, Wielki Szyszak i Szrenica, w tle Góry Izerskie, bliżej Czoło i Grabowiec na Pogórzu Karkonoskim oraz Wzgórza Łomnickie

Widok ze zbocza opadającego ku Przeł. Kowarskiej: kamieniołom nad Ogorzelcem, w głębi Chełmiec oraz Wołowiec i Borowa w Górach Wałbrzyskich, bliżej Garb Dzikowca i Pasmo Lesistej w Górach Kamiennych