Wokół Książa

Dla chętnych by obejść zamek Książ wokół przy okazji zwiedzenia podaję przykładowy wariant – od strony Świebodzic (długość ok. 9 km, suma podejść ok. 250 metrów). Zaparkować można np. na małym darmowym placyku opodal ronda, u zbiegu Kasztanowej, Ofiar Oświęcimskich i Sikorskiego. Świebodzice to miasto liczące niewiele ponad 23 tys. mieszkańców. Wzmiankowane w pocz. XIII stulecia, prawa miejskie otrzymało od księcia wrocławskiego Henryka Probusa około roku 1279. W rozwijających się Świebodzicach szybko dostrzegła rywala pobliska Świdnica, która wymogła na książętach świdnicko-jaworskich ograniczenie w l. 1310-1337 przywilejów miejskich. Od roku 1509 miasto związane było z rodem Hochbergów, który nabył zamek Książ. Zabudowa miejska (ratusz, kościół poewangelicki, kamienice) pochodzi głównie z okresu po wielkim pożarze w roku 1774, choć zachowały się resztki murów obronnych oraz ślady gotyku w bryle kościoła św. Mikołaja. Od parkingu idziemy pod górę ul. Kasztanową po ok. 400 metrach, dochodząc do bramy książańskiego kompleksu parkowo-pałacowego.
Stone lion One of pavillons near the entry to Ksiaz complex

W “lwiej” bramie

Brama i przylegające domki pochodzą z roku 1792. Przechodzimy przez nią i podchodzimy asfaltową drogą, która wije się, okrążając zalesioną dolinkę. Pod koniec maja i na początku czerwca w jej załomach kwitną późne różaneczniki.

Rhododendron Corner (Zakret Rozanecznikow)
Zakręt Różaneczników

Przekraczamy kamienny mostek i docieramy do krzyżówki z kolejną wiodącą ze Świebodzic drogą (szlak czerwony). Kierujemy się w lewo, wciąż lekko pod górę, wychodząc z laso-parku na granicy zespołu budynków stadniny koni. Kierujemy się prosto jego skrajem, przechodząc obok głównego wejścia do kompleksu.

W książańskim parku Stud farm in Ksiaz

W książańskim parku / Dziedziniec stadniny koni

Przekraczamy bramę i ulicą dochodzimy do poprzecznego deptaku, którym prowadzi szlak zielony. Idziemy nim kawałek w prawo, odbijając na znajdujący się ok. 200 metrów od drogi punkt widokowy na skalistym występie wąwozu Pełcznicy.

Brzózka na występie Skały w okolicy zamku Książ
Skały nad zamkiem Książ

Roztacza się stąd najładniejszy widok na zamek Książ, oddalony zaledwie o kilkaset metrów – położony na kolejnym skalistym cyplu doliny.

Castle Książ Wczesna jesień w Książu

Zamek Książ z punktu widokowego

Wracamy na główny deptak i kierujemy się w stronę zamku, odnajdując niebieski szlak Ułanów Legii Nadwiślańskiej, których schodzi w lewo, na ścieżkę trawersującą zbocze doliny. Przewija się ona pod kolejnymi występami skalnymi.

Skały pod Starym Książem Na skalnych występach wąwozu Książ
Widok na taras Starego Książa / Na zboczu doliny Pełcznicy

Wreszcie zakręca w prawo i bardziej zdecydowanie schodzi na samo dno porośniętego lasem przełomu Pełcznicy. Byłby on całkiem malowniczy, zwłaszcza jesienią, gdyby nie walające się tu i ówdzie w wodzie opony, zużyte urządzenia AGD i inny miniony dobytek okolicznych mieszkańców.

Czerwień i złoto Pełcznica pod Starym Książem
Jesień w wąwozie Pełcznicy / Pełcznica pod Starym Książem

Przekraczamy kładką rzekę i rozpoczynamy dość strome podejście skarpą na przeciwległym brzegu. Osiągamy szlak zielony i już łagodniej idziemy w prawo ku, jak się okazało w wyniku archeologicznych badań, nie do końca sztucznym ruinom Starego Książa.

Szlak ze Szczawienka do Starego Książa Dzikie wino
Ku Staremu Książowi
Oprócz zarastającego dziedzińca “zamek” oferuje malowniczy pasaż, którym przejdziemy na położone z tyłu tarasy.
Dziedziniec Starego Książa W Starym Książu
Przykład zmanierowania Hochbergów – budowanie “lewych” ruin na ruinach prawych
Z tarasów mamy wgląd na środkowy odcinek przełomu Pełcznicy, choć samego Książa nie widać.
Słoneczny pasaż Tarasy pod Starym Książem
Słoneczny pasaż / “Złote” tarasy

Od Starego Książa czeka nas mozolne zejście szlakiem zielonym, wśród skalnych rumowisk i złomisk, ponownie na dno wąwozu Pełcznicy.

Skalne usypiska pod Starym Książem Szlak dnem wąwozu Pełcznicy
Szlak zielony pod Starym Książem

Będziemy teraz iść w lewo, wąską ścieżką wzdłuż rzeki, kilkadziesiąt metrów poniżej murów Książa. Niestety, las mocno ogranicza widoki na zamek. Mamy za to po drodze nieco skałek.

Bystry nurt Pełcznicy Szlak przez wąwóz Książ
Skały w wąwozie Książ Pod zamkiem Książ
Wąwóz Pełcznicy pod zamkiem Książ

Szlak przekracza rzekę i na krzyżówce ze szlakiem czerwonym skręcamy w prawo, przechodząc koło pomnikowego cisa “Bolko”. Drzewo ma 400 lat i prawie 3 metry obwodu, należy do najstarszych tego gatunku w Sudetach.

Kaskada na Pełcznicy Cis Bolko
Progi na Pełcznicy / Cis Bolko

Szlak czerwony podchodzi boczną, zarośniętą dolinką, wychodząc prosto na resztki książańskiego amfiteatru. Jeżeli przed zejściem w dolinę Pełcznicy nie zwiedziliśmy zamku Książ – należy skierować się w prawo ku głównej bramie, jeśli już to zrobiliśmy idziemy w lewo, od tyłu obchodząc kompleks stadniny koni.

Castle footbridge Fascade of castle Ksiaz
Przed zamkiem Książ
Walls of Książ castle Terraces of Książ
Na tarasach książańskich

Dochodzimy do głównej drogi od stadniny do Świebodzic, którą szliśmy na początku wycieczki i którą prowadzi szlak czerwony. Trzymamy się go schodząc do Świebodzic, choć wiosną warto wybrać za krzyżówką nad Doliną Różaneczników równoległą ścieżkę prowadzącą poniżej wśród wonnych krzewów. Szlak ciągle się obniżając, wychodzi na ul. Sikorskiego w Świebodzicach, którą w prawo po ok. 300 metrach dotrzemy do punktu wyjściowego wycieczki.

The Valley of Rhododendrons In the Valley of Rhododendrons
Ścieżka w Dolinie Różaneczników