Przez skalne grupy Babińca i Przedziału

Dawna nartostrada pod Babińcem (870) – bez znaków – Skalna Brama (1005) – bez znaków – grzbiet między Babińcem a Przedziałem (1025) – znaki zielone – Owcze Skały (1035) – znaki zielone i bez znaków – Babiniec (998) – bez znaków – Ptasie Gniazda (970) – bez znaków – Pod Babińcem. Długość: 5-6 km (w zależności od wariantu). Suma podejść: 200 metrów.

Parkujemy na parkingu przy szosie ze Szklarskiej Poręby do Jakuszyc na dole przecinki dawnej trasy narciarskiej pod Babińcem. Wybieramy ścieżkę w górę przecinki, która doprowadza nas do poprzecznej drogi dojazdowej na szczyt Babińca.W tyle otwiera się widok na najwyższe partie Gór Izerskich – Wysoką Kopę, Izerskie Garby i Zwalisko.

Dolna część przecinki pod Babińcem, w tle Wysoki Grzbiet Gór Izerskich

Idziemy nią w prawo i na rozdrożu na którym wspomniana droga odchodzi w prawo – prosto. Na kolejnym rozdrożu kierujemy się w prawo, na ukos, pod górę, wyraźnym, rozjechanym przez harwester w ramach nowoczesnej tzw. “gospodarki leśnej” duktem. Wznosi się on na pobliskie boczne ramię, gdzie się kończy. Skręcamy w lewo w ścieżkę i po kilkudziesięciu metrów dochodzimy do malowniczej formacji Skalna Brama, którą osiągamy pod charakterystyczną “fajką”.

Pod Fajką

Skalna Brama – część zachodnia

Właściwie można tu wyróżnić dwie “skalne bramy”. Pierwsza znajduje się ok. 50 metrów na prawo, w gęstwinie świerków – jest to wyraźny pasaż między dwoma grzędami granitowymi o kilkumetrowej wysokości.

Wschodnia część Skalnej Bramy

Zachodnia – wyższa, bardziej okazała i efektowna część Skalnej Bramy tworzy granitowe miasteczko ze spłaszczonym dziedzińcem pomiędzy skałkami.

Zachodnia część Skalnej Bramy

Skały tworzą tu platformy, podobne jak te z Pielgrzymów. Z platform owych roztaczają się ładne widoki – na Góry Izerskie od Jizery po Wysoki Kamień oraz okazałe skały na sąsiednim Babińcu.

W Skalnej Bramie / Widok na Jizerę, Smrek i Babiniec

Widok ze Skalnej Bramy: Wysoka Kopa i Izerskie Garby / Wysoki Kamień i Czarna Góra

Po zwiedzeniu formacji mamy dwie możliwości – albo wracamy na rozdroże pod Skalną Bramą i do drogi na Babiniec, którą idziemy w lewo na grzbiet a potem grzbietową dróżką w lewo (wariant dłuższy o około kilometr i wymagający o ok. 50 metrów więcej podejścia), albo kierujemy się od Skalnej Bramy ścieżką wzdłuż płaskiego grzbietu. Na tej ostatniej jednak napotkamy przeszkody takie jak zawalone drzewa czy niewielki potoczek, dochodząc do wspomnianej wyżej grzbietowej ścieżki tuż przy krzyżówce duktów i szlaku zielonym z Jakuszyc.

Pod zerwami Skalnej Bramy

Wspomnianym szlakiem pośród górnoreglowego boru dochodzimy po kilkuset metrach dalszego dreptania grzbietem (uwaga na dość rozłożyste tu korzenie sąsiednich świerków) do spiętrzenia z Owczymi Skałami. Ładnie widać stąd Szrenicę i Halę Szrenicką (por. zdjęcia w odsyłaczu).

Owcze Skały od zachodu / “Żyleta” Owczych Skał

Owcze Skały

Od Owczych Skał wracamy szlakiem zielonym do rozdroża i kierujemy się grzbietową dróżką prosto, dochodząc do drogi dojazdowej na Babiniec, która wyprowadza nas na bliski już wierzchołek. Szczytowe, dość łatwo dostępne skałki Babińca z widokiem na otoczenie źródliskowej doliny Kamiennej znajdują się na lewo od drogi.

Szczytowe skałki Babińca

Panorama ze szczytowych skałek Babińca: Szrenica / Mumlawski Wierch

Niżej za drewnianą chatką otwiera się przecinka dawnej trasy narciarskiej i pojawia kolejna, bardziej okazała grupa skałek, tworząca mur o kilkunastometrowej wysokości i długości ok. 200 metrów.

Mur skalny pod szczytem Babińca, w tle Wysoki Kamień

Jeśli chcemy dojść do Ptasich Gniazd należy tu skręcić w lewo, ścieżką wzdłuż grzbietu. Uwaga! Choć od Ptasich Gniazd dzieli nas zaledwie niecałe 0,5 km teren jest trudny orientacyjnie a ścieżka zawalona i zarośnięta jagodzinami.

Ścieżka do Ptasich Gniazd / Dolne partie Ptasich Gniazd

Szczytowe rumowisko Ptasich Gniazd

Z Babińca możemy zejść albo wzmiankowaną wyżej drogą dojazdową (wariant o ok. 0,5 km dłuższy) albo zejść ścieżką wydeptaną z prawej strony przecinki dawnej nartostrady. Ten drugi wariant nie dojść że krótszy oferuje ładne widoki na Wysoki Grzbiet Gór Izerskich.

Widoki z zejścia z Babińca: Grzbiet Wysoki Gór Izerskich od Wysokiej Kopy przez Izerskie Garby i Zwalisko po Wysoki Kamień, bliżej Czerwone Skałki nad doliną Kamiennej