Bialskie, Złote czy baranie?

Ostrużna (750 m) – znaki czerwone – Kutny Wierch (770 m) – znaki żółte – chata Paprsek (1015 m) – znaki czerwone – Cesarska Chata (1010 m) – znaki zielone – Ostrużnik (935 m) – bez znaków – Pod Strażą (790 m) – szlak narciarski – Ostrużna. 18 km. Suma podejść: 500 metrów.

Parkujemy na darmowym placu w centrum Ostrużnej i za znakami zielonymi oraz czerwonymi udajemy się w górę wsi. Po niecałym kilometrze tuptania asfaltem wśród różnej, w tym starej zabudowy, ale z nieśmiertelnym eternitem dochodzimy do rozwidlenia szlaków w górnej części.

W Ostrużnej

Stąd za znakami czerwonymi kierujemy się w lewo, wychodząc po kilkuset metrach na malownicze trawiaste siodło Pod Strażą z ładnymi widokami na Szerak z Obrzymi Skałami i Vozkę oraz Czerną strań. Sam Keprnik przesłania lesista kopa Straży.

Łąki pod Strażą
Łąka pod Strażą / Widok na Straż i Szerak
Na rozwidleniu szlak czerwony prowadzi prosto i przed wejściem do lasu mamy jeszcze kolejne widoki, tym razem pełne – ze wspomnianym Keprnikiem.
Widoki ze szlaku czerwonego za Strażą
Szlak prowadzi łagodnie trawersem południowych zboczy Rychlebów, co jakiś czas na lewo otwierają się widoki, w których dominuje Czerna strań.
Szlak czerwony w okolicy zbocza Nad Bidą
Wreszcie wychodzimy na pas zarastających łąk – teren wypasu kilkuset owiec, których donośne beczenie jest słyszalne w całej okolicy.
Teren wypasu owiec między Ostrużną a Branną
Łąki w rejonie skrzyżowania U Lip

Przy samotnym krzyżu, na rozdrożu zwanym U Lip szlak czerwony dość niespodzianie odbija w lewo, na boczny malowniczy grzbiet Gołego Wierchu wychodząc ponad ciąg widokowych łąk. Po prawej widać ładnie Śnieżnik i Góry Złote…

Droga na Goły Wierch / Widok na Śnieżnik i rejon chaty Paprsek
Travna hora z Gołego Wierchu / Wypas na stokach Gołego Wierchu

… po lewej potężne gniazdo Keprnika – od Obrzych Skał po Czerną strań.

Hruby Jesenik – od Szeraka po Czerną strań (panorama z Gołego Wierchu)

Wypas owiec, w tle Vozka / Panorama z łąk pod Gołym Wierchem

Szlak prowadzi skrajem lasu, mijając dwa wierzchołki Gołego Wierchu – po lewej przesuwa się Hruby Jesenik.

Widoki spod Gołego Wierchu – Mraczna hora, Keprnik, Vozka, Trojak / Czerna strań
Wreszcie droga przewija się na zachodnie zbocze i rozpoczyna zejście do zagubionej wśród łąk osady Kronfelzov z rozległymi widokami na Masyw Śnieżnika – grzbiet Suszyny…
Pn. wierzchołek Gołego Wierchu / Masyw Śnieżnika z Gołego Wierchu
Zejście do Kronfelzowa – widoki na G. Bialskie oraz grzbiet Suszyny
…oraz cel naszej wędrówki – schronisko Paprsek.
Palasz i chata Paprsek (w tle Iwinka) – widoki z zejścia do Kronfelzova
We wsi szlak został przeznakowany i nieco kluczy, wariantywnie można ją obejść od północy przez rozległe łąki.
Malownicze łąki nad Kronfelzowem – w tle Masyw Śnieżnika
W Kronfelzowie
Jeżeli daliśmy złapać się na czeskie obejście – robimy mały łuk asfaltem na lewo od grzbietu, by ok. 400 metrów za wsią ponownie nań podejść polaną drogą.
Biegacze pod Kronfelzovem / Łąki pod Kutnym Wierchem
Tak czy inaczej wychodzimy na grzbiet Kutnego Wierchu z widokami na Góry Bialskie.
Pod Kutnym Wiercher
Na skraju lasu napotykamy znaki żółte z Brannej i kierujemy się nimi w prawo, rozpoczynając zejście do tzw. Niedźwiedziego Wąwozu, mijając ruiny zabudowań należące do zanikłej wsi Male Vrbno.
Pozostałości wsi Male Vrbno

Nad potokiem w dolinie napotykamy szlak niebieski i jezdnię, która będzie nas prowadzić w górę skalistej doliny ok. 2 km.

Przy krzyżówce w Niedźwiedzim Wąwozie / Skały nad Wierzbieńskim Potokiem
Mijamy skaliste przewężenie doliny i, cały czas mozolnie się wznosząc, dochodzimy do pierwszych zabudowań Velkego Vrbna z ukrytą w kępie zarośli… fontanną.
Wąwóz Wierzbieńskiego Potoku
Wyżej przechodzimy obok dwóch starych kamiennych krzyży, docierając na skraj narciarskich wyciągów pod Paprsekiem. Drogą w lewo można się stąd skierować na widokowy Wietrznik (909 m – dalej szlakiem zielonym na Paprsek, wariant o ok. 1,5-2 km dłuższy),
Krzyże przydrożne w Velkim Vrbnie
Szlak żołty rozpoczyna z Vrbna dość męczące podejście drogą dojazdową do schroniska Paprsek, którego wysiłek wynagradzają otwierające się coraz szerzej widoki na Hruby Jesenik.
Wyciągi narciarskie pod Paprsekiem
Podejście na Paprsek
Teren nieco wypłaszcza się przed samą chatą Paprsek, gdy szlak znika w lesie.
Górna część podejścia na Paprsek
Przy schronisku stoi drewniana kapliczka św. Krzysztofa.
Kapliczka i schronisko Paprsek / Panorama Hrubego Jesenika z Paprseka
Na Paprseku wybieramy szlak czerwony, który prowadzi wygodną drogą, trawersem głównego grzbietu Gór Bialskich. Mijamy rozdroże na Palaszu (1027 m), gdzie w lewo odchodzi nieznakowana droga ku pobliskiej polskiej granicy w tzw. “worku bialskim”.
Rozdroże na Palaszu

Znaki czerwone wiodą stąd prosto, południowymi stokami Travnej hory, która według ostatnich czeskich pomiarów jest najwyższym szczytem Rychlebów – Gór Złotych, o metr wyższym niż Smrek, okrążając górną część głębokiej doliny Vrbeńskiego Potoku.

Nad doliną Vrbeńskiego Potoku – w tle pasmo Suszyny / Rozdroże Cesarska Chata
Na krzyżówce – Cesarskiej Chacie wybieramy szlak zielony i idziemy nim w lewo, ładnym lasem wschodnimi zboczami Trnovej hory (1060 m). Z przecinek mamy najpierw widoki na Travną horę i Smrek, potem na Szerak z Obrzymi Skałami oraz Keprnik.
Na szlaku zielonym, w tle Travna hora / Widoki na Szerak
Widok na Obrze Skały / Gniazdo Keprnika spod Trnovej hory

Wreszcie szlak dochodzi do poprzecznego duktu i rozpoczyna zdecydowane zejście stokami Grzebieniaka (1026 m). Przy szkółce leśnej przy drodze otwiera się kolejny prześwit – z ładną panoramą gniazda Keprnika.

Przecinka pod Grzebieniakiem
Kilkaset metrów dalej dochodzimy do siodła i krzyżówki z niebieskim szlakiem niedaleko szczytu Ostrużnika (952 m). Na następnym skrzyżowaniu duktów możemy kierować się albo prosto zielonym szlakiem, który zaprowadzi nas wprost do Ostrużnej albo duktem w prawo, który w ciemnym lesie mija bezimienną kulminację (941 m) i rozpoczyna zejście wzdłuż przecinki wyciągu narciarskiego (należy kierować się drogą ku budom na górnym skraju lasu).
Nad Ostrużną
Droga wyprowadza na skraj rozległych łąk nad Strażą z przepięknymi widokami na Hruby Jesenik i położoną w dole Ostrużną.
Masyw Keprnika z łąk nad Strażą

Cały czas prosto drogą schodzimy do znajomej krzyżówki Pod Strażą.

Nad siodłem Pod Strażą
Na siodle Pod Strażą

Kierujemy się stąd prosto szlakiem narciarskim, wykoszoną drogą wśród łąk, mijając z lewej wierzchołek Straży. Cały czas towarzyszą nam ładne widoki.

Hruby Jesenik ze Straży
Zejście ze Straży

Szlak stopniowo schodzi do szosy Ostrużna – Branna, którą osiąga przy sporym, widocznym po lewej gospodarstwie na skraju Ostrużnej. Należy uważać, gdyż jest słabo oznakowany – najpierw prowadzi wyraźną wykoszonym wyraźnym pasem, potem jednak odchodzi on w lewo, a w dolnej części można liczyć na druty przy pastwiskach.