Brama w Sudety – suplement

Panorama miasta Wrocławia z końca XV wieku

Panorama, a właściwie jej wyrywek została zamieszczona na zaginionym podczas II wojny światowej obrazie przedstawiającym św. Jana Kapistrana, którego wygląd znamy z przedwojennych reprodukcji (por. koniec wpisu). Historię obrazu opisał m.in. J. Kostowski w tekście: Wrocławski obraz Jana Kapistrana a wczesna ikonografia Świętego (Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, Wydział Nauk o Sztuce. Sprawozdania nr 106 za 1988 r.). Malowidło powstało przed konsekracją w roku 1502 budowanego od roku 1463 gotyckiego kościoła bernardynów (obecnie Muzeum Architektury), których klasztor był wynikiem wizyty we Wrocławiu w roku 1453 włoskiego mnicha. Na obrazie znalazły się akcenty z biografii Kapistrana – chorągiew z monogramem IHS, tj. wskazującym na święte imię Jezus, do którego pobożność Kapistran propagował wraz z Bernardynem Sieneńskim a także – pod stopami świętego – postać zdobywcy Konstantynopola sułtana Mahometa (Mehmeda) II, którego wojska zatrzymała pod Belgradem krucjata prowadzona przez Kapistrana i węgierskiego wodza Jana Hunyadyego, zwanego przez Turków Przeklętym Janem. Panorama Wrocławia  obejmuje miasto przypuszczalnie od strony Bramy Świdnickiej (wg stanu z końca XV w.) widoczne są wieże kościołów św. Elżbiety (wówczas najwyższa wieża na Śląsku i jedna z najwyższych na świecie – ok. 130 metrów z iglicą ukończoną w połowie XV w.), św. Macieja, św. Marii Magdaleny, św. Jakuba oraz Najświętszej Marii Panny na Piasku.

reprodukcja obrazu za: https://www.dbc.wroc.pl/dlibra/publication/7004/edition/6882

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *