Dwie Wieże

Kościelec (600) – znaki zielone – Góra Św. Wszystkich Świętych (647) – bez znaków – Pod Chłopską Górą (420) – bez znaków – Bieganów (510) – zielona ścieżka spacerowa – Góra Św. Anny (647) – znaki zielone – Bielawy (490) – ścieżka Dwie Wieże – Podgaje (500) – znaki czerwone – Kościelec (600). Długość: 12 km. Suma podejść: 400 metrów.

Wycieczkę możemy rozpocząć przy kościółku Matki Bożej Bolesnej z XVII w., na Kościelcu (dojazd wąską drogą od Słupca, niestety miejscami (2021) fatalnej jakości), w Bieganowie przy punkcie widokowym lub na parkingu przy kaplicy pod szczytem Góry Św. Anny. Poniżej opisano pierwszy wariant. Od sanktuarium Matki Bożej Bolesnej (kościół otwarty od godz. 10) idziemy na zachodnim przedwierzchołku Góry Wszystkich Świętych, idziemy za znakami czerwonymi i zielonymi przez łąki na pobliski szczyt z wieżą widokową.

Sanktuarium na Kościelcu
Na szczycie tym stoi ładna, murowana wieża widokowa, z której, przy dobrej widoczności roztacza się panorama sporej części Sudetów.

Top of All Saints Hill Góra Wszystkich Świętych

Szczyt Góry Wszystkich Świętych

Szczytowa łąka Góry Wszystkich Świętych / Widok na szczyt Góry Św. Anny

Oczywiście dominują w niej Góry Sowie, najlepiej widoczne, bo położone w przeciwnym kierunku do słońca, zamykające dość monotonnym wałem horyzont po północnej stronie. Przy dobrych warunkach dojrzymy też Karkonosze, a bliżej – cel naszej wędrówki: bliźniaczą Górę św. Anny.

Widok na Góry Sowie z G. Wszystkich Świętych Widok na pd. część Gór Sowich z G. Wszystkich Świętych
Panorama Gór Sowich z wieży widokowej na Górze Wszystkich Świętych
Wieża widokowa na Górze Wszystkich Świętych
Przy wieży skręcamy w prawo i idziemy drogą przez łąki w południowym ramieniu góry (szlak zielony prowadzi równolegle lasem) z ładnym widokiem na Góry Stołowe ze Szczelińcem.
Zejście z Góry Wszystkich Świętych – widok na Góry Stołowe
Droga obniża się i wchodzi do lasu, kierując się cały czas prosto dochodzimy do rozdroża ze znakami zielonymi. Idziemy nimi duktem w lewo a gdy na dalszej krzyżówce szlak odbija w prawo kierujemy się prosto. Cały czas prosto, przecinając kolejne trzy krzyżówki i trzymając się linii grzbietu schodzimy na łąki w dolinie Szczypa i zakosami osiągamy prowadzącą nią drogę.
Nad doliną Szczypa, w tle Góry Kamienne (Wysoka) i Krępiec / Widok na G. Wszystkich Świętych znad doliny Szczypa
Skręcamy w lewo i za samotnym domostwem dochodzimy do szosy ze Ścinawki do Bieganowa. Idziemy nią w prawo, podchodząc aż do pierwszych zabudowań Bieganowa, przy których urządzono punkt widokowy z wiatą na Masyw Śnieżnika, Góry Bystrzyckie i Orlickie i Stołowe.
Punkt widokowy na skraju Bieganowa / Zniszczony krzyż na skraju Bieganowa
Na rozwidleniu dróg napotykamy zielono znakowaną ścieżkę spacerową i skręcamy nią w lewo, podchodząc na grzbiet bezleśnej Łysej Góry (537).
Nad Bieganowem: widok na Góry Stołowe / Krępiec i zbocze Góry św. Anny
Pod wierzchołkiem, z którego rozciąga się widok na otoczenie Kotliny Kłodzkiej, dolinę Ścinawki, Broumowskie Ściany i Karkonosze mijamy kolejną wiatę.
Łysa Góra, w tle Szczeliniec Wielki
Góra Wszystkich Świętych z Łysej Góry / Karkonosze z Łysej Góry
Droga obniża się – przed nami ładnie widać grzbiet Gór Kamiennych z Wysoką oraz Pardelówkę i Krępiec we Wzgórzach Włodzickich.
Zejście z Łysej Góry: widok na masyw Wysokiej w Górach Kamiennych i pn. część Wzgórz Włodzickich
Po lewej otwiera nam się znów panorama Gór Stołowych ze Szczelińcem, Broumowskimi Ścianami oraz kamieniołomem nad Tłumaczowem a w oddali ponownie oglądamy Karkonosze.
Widoki na Góry Stołowe
Widok na Karkonosze z drogi na Góry św. Anny
Asfaltowa trasa zakręca w prawo i rozpoczyna podejście do krzyżówki pod szczytem Góry Świętej Anny z zabytkową kaplicą.
Masyw Wysokiej i Pardelówki z podejścia na G. Św. Anny / Pod G. Św. Anny
Pod Górą św. Anny, w tle G. Stołowe / Konie między Krępcem a G. św. Anny
W podejściu towarzyszą nam widoki na Góry Stołowe (w tyle) oraz G. Kamienne i Wzgórza Włodzickie (z lewej), a w górnej części mijamy pastwisko dla koni. Przy kaplicy znajduje się niewielki parking przy szosie z Nowej Rudy – alternatywne miejsce rozpoczęcia wycieczki.
Przy kaplicy na Górze Świętej Anny

Przed kaplicą napotykamy szlak zielony, którym kierujemy się w prawo pod górę. Przy jego skręcie w prawo idziemy dalej prosto w stronę widocznej wieży widokowej na wierzchołku Góry Świętej Anny.

Ostatni odcinek podejścia na G. św. Anny – widok na Góry Stołowe

Wieża widokowa na G. św. Anny Widoki z G. św. Anny - G. Wszystkich Świętych

Wieża widokowa na G. św. Anny /  Góra Wszystkich Świętych z Góry św. Anny
Panorama stąd podobna jak z Góry Wszystkich Świętych, doskonale stąd zresztą widocznej, dookolna, choć trzeba oczywiście trafić na dobrą widzialność.
Wieża widokowa na G. Św. Anny / Krępiec, Góry Kamienne i Wzgórza Włodzickie z G. Św. Anny
Widoki z G. św. Anny - Krępiec i Wzgórza Włodzickie Widoki z G. św. Anny - Wielka Sowa
Panorama z wieży widokowej: Krępiec, Wzgórza Włodzickie pn., Sokół, Mała Sowa, Wlk. Sowa, Grabina
Można zatem obejrzeć stąd niemal całe Góry Sowie, pn. część Gór Bardzkich, Góry Stołowe, Kamienne i Karkonosze.
Panorama z G. Św. Anny: Góry Sowie – Sokół, Mała i Wlk. Sowa, Grabina, Rymarz, Kalenica, Popielak, rejon Przeł. Woliborskiej
Pd. część Gór Sowich z Malinową i rejon Przeł. Srebrnej / Garb Dzikowca, Bardzka Góra i masyw Kłodzkiej Góry
Zza Góry Wszystkich Świętych wyłania się też fragment Masywu Śnieżnika oraz rozległy wał Gór Bystrzyckich.
Panorama z Góry św. Anny: Góry Bardzkie i Góra Wszystkich Świętych / Masyw Śnieżnika i Góry Bystrzyckie
Góry Stołowe, Wzgórza Ścinawskie i fragment Karkonoszy
Wracamy do szlaku zielonego i maszerujemy nim w lewo, okrążając wierzchołek góry z widokami na wieżę i Góry Stołowe.
Wieża widokowa ze szlaku zielonego / Szczeliniec Wielki z zejścia z G. Św. Anny
Szlak przecina samotne gospodarstwo i schodzi do szosy z Bieganowa skąd ponownie roztacza się widok na południe oraz rejon Garbu Dzikowca z kamieniołomem. Tu skręca w lewo i zaraz potem w prawo, na południowe ramię Góry Św. Anny.
Widok na Garb Dzikowca / Widok ze szlaku zielonego na G. Wszystkich Świętych

Droga na Górę św. Anny

Na stokach G. św. Anny – Góry Sowie / Zejście do Bielaw

Obniżając się ponownie oglądamy rozległy wał Gór Stołowych, za którym wyrastają Góry Bystrzyckie i Orlickie. Wreszcie szlak skręca w lewo i prowadzi trawersem zbocza z widokiem na masyw Góry Wszystkich Świętych. Przecinamy szutrową drogę do Ścinawki i dochodzimy do krzyżówki na siodle między Górą Wszystkich Świętych a Górą św. Anny.

Jeszcze jeden widok na Szczeliniec / Przy skręcie szlaku zielonego, w tle G. Wszystkich Świętych

Zejście do Bielaw / Dolina Szczypa, w tle Szczeliniec Wlk.

Tu kierujemy się wraz ze ścieżką dydaktyczną Dwie Wieże w lewo, wychodząc na płaski grzbiet między Górą św. Anny a Kościelcem.

Na ścieżce Dwie Wieże: widok na G. Św. Anny

Na rozdrożu z widokiem na Góry Sowie ścieżka dydaktyczna skręca w prawo i prowadzi szeroką drogą gruntową z widokiem na Górę Wszystkich Świętych po prawej i Góry Sowie oraz kamieniołom między Słupcem a Dzikowcem po lewej.

Widok na rejon Przeł. Jugowskiej – po prawej Rymarz i Kalenica / Widok na Góry Sowie od Przeł. Jugowskiej po masyw Malinowej

Zbliżenie na Kalenicę / Widok na kamieniołom nad Słupcem

Mijamy wiatę, przekraczamy grzbiet Kościelca i schodzimy krótko do szosy nad osiedlem Podgaje, oglądając Garb Dzikowca i Góry Bardzkie.

Łąki między Bielawami a Podgajami, w tle Góra św. Anny /  Widok z Podgajów na Słupiec, w tle masyw Kłodzkiej Góry

Asfaltem dochodzimy do szosy ze Słupca na Kościelec, gdzie napotykamy szlak czerwony. Prowadzi on krótko jezdnią, po czym w lesie odbija w prawo na ciąg schodów z kamiennymi stacjami Drogi Krzyżowej.

Droga Krzyżowa pod Kościelcem

Stromo wznosimy się zakosami, mijając przecinkę z widokiem na Słupiec i Góry Bardzkie, osiągając wreszcie szosę przy sanktuarium Matki Bożej Bolesnej, gdzie rozpoczynaliśmy wycieczkę.

Dolna część przecinki, po prawej Wilkowiec / Górna część przecinki: Słupiec, Góry Bardzkie od Kalwarii po Kostrzę

Zbliżenie na Słupiec i masyw Kłodzkiej Góry / Wyjście na teren sanktuarium na Kościelcu