Z Wojanowa w Góry Sokole

Wojanów (350) – znaki zielone – Przełączka (530) – znaki czerwone – Husyckie Skały (550) – znaki czarne – Krzyżna Góra (654) – znaki czarne zielone – Rozdroże (460) – bez znaków i szlak rowerowy – Wojanów. Długość: 11,5 km, z przejściem na Rudzik – 13 km. Suma podejść: 400 metrów.

W Wojanowie samochód można zostawić przy dawnej karczmie sądowej i moście na Bobrze, skąd za znakami zielonymi przechodzimy rzekę, wkraczając do Bobrowa. Szlak przechodzi obok muru dawnego pałacu i na krzyżówce, przy skraju łąk, z których widać Skalnik, skręca w boczną drogę, w lewo, zagłębiając się w las.

Mur pałacu w Bobrowie / Widok z Bobrowa na Skalnik

Łagodnie się wznosząc, okrążamy kopę Buczka (455 m n.p.m.) i wychodzimy na tzw. Polanę Imieninową pod Rudzikiem. Jeśli chcemy zwiedzić tą górkę, stanowiącą część Gór Sokolich, za polaną, na jej skraju skręcamy w prawo, w wyraźny dukt. Cały czas prosto, trawersując stok Rudzika dochodzimy do dolinki między Rudzikiem a Browarówką, pod ścianami skalnymi.

Pod Rudzikiem

Tu droga zawija w lewo i lekko się wznosi na siodełko między dwoma kopami. Następnie należy skręcić w lewo, krótko podchodząc na spłaszczenie pod szczytem Rudzika, znajdującym się ok. 200 metrów na lewo.

Podejście na Rudzik

Na wierzchołku znajduje się grupa Skalna Rodzina, niestety osłonięta lasem. Z wylesienia poniżej rozciąga się widok na Sokolik oraz Krzyżną Górę.

Wylesienie na Rudziku

Wracamy do duktu, który zakręca w prawo im okrążając zbocza Rudzika, schodzi z powrotem na skraj wspomnianej wyżej polany, gdzie zostawiliśmy szlak zielony.

Skalna Rodzina / Zejście z Rudzika

Idziemy teraz za znakami zielonymi w prawo, wznosząc się lasem do kolejnej polanki. Po lewej wyłania się zerwa Krzywej Turni. Znaki zielone przecinają skrzyżowanie duktów i krótko podchodzą na Przełączkę między Sokolikiem a Krzyżną Górą.

Na szlaku zielonym

Pod Krzywą Turnią

Stąd kierujemy się w lewo szlakiem czerwonym, którego zakosy można ściąć, wspinając się na szczyt Sokolika.

Szczyt Sokolika

Z platformy na Sokoliku Dużym rozciąga się dookolna panorama, obejmująca Góry Kaczawskie z wylotem przełomu Bobru, Rudawy Janowickie z sąsiednią Krzyżną Górą i Skalnikiem, oraz Karkonosze – przy czym te ostatnie najlepiej oglądać rankiem, gdy jeszcze nie stoi nad nimi słońce.

Góry Ołowiane i Kaczawskie z Sokolika Dużego

Sokolik Duży

Schodzimy ze skałek i kierujemy się grzbietową ścieżką Sokolika, mijając jego główne wyniesienie.

Skałki na Sokoliku

Dalej ścieżka obniża się w stronę skalnego gniazda, w którym dominują zwaliste Sukiennice.

Dojście do Sukiennic

Sukiennice można obejść wiodącą  ścieżką po prawej, mijając kolejne granitowe wychodnie. W prawo odchodzi dróżka w dół do obozowiska pod Sokolikiem.

Sukiennice / Pod Sukiennicami

Na zapleczu Sukiennic kryje się najbardziej efektowna formacja na zachodnim zboczu Sokolika – Krzywa Turnia.

Pod Sukiennicami

Krzywa Turnia

Okrążamy Sukiennice, wychodząc przy drewnianym krzyżu poniżej skały.

Od Sukiennic schodzimy wydeptaną ścieżką do biegnącego poniżej duktem szlaku czerwonego, którym kierujemy się w prawo. Na ostrym łuku drogi warto odbić w dróżkę, w prawo, dochodząc po ok. 100 metrach pod okazałą ścianę Krzywej Turni. Następnie szlakiem dochodzimy do przełączki między Sokolikiem a Krzyżną Górą.

Zejście z Sokolika / Pod Krzywą Turnią

Od przełączki znaki zielone, czerwone i niebieskie krótko wznoszą się do rozwidlenia przy Husyckich Skałach, których platforma widokowa znajduje się po lewej.

Husyckie Skaly (Hussites' Rocks)

Na Husyckich Skałach

Tutaj dochodzący od pobliskiego schroniska Szwajcarka szlak czarny prowadzi w prawo, zakosami wznosząc się do stóp Krzyżnej Skały na Krzyżnej Górze.

Krzyzna Gora IV Krzyżna Skała

Podnóża Krzyżnej Skały

Stąd skalne stopnie prowadzą na platformę szczytową z metalowym krzyżem i panoramą Karkonoszy oraz Rudaw Janowickich.

Krzyzna Gora II Zamkowe Skały

Krzyżna Skała / Zamkowe Skały

Z Krzyżnej Góry schodzimy po własnych śladach, obok Husyckich Skał, na Przełączkę i następnie za znakami zielonymi w stronę Wojanowa.

Husyckie Skaly and Sokolik (632 m) Sokolik z Husyckich Skał

Sokolik od Husyckich Skał

Przed skrzyżowaniem duktów pod Sokolikiem, gdzie teren się wypłaszcza a szlak prowadzi w prawo, odbijamy w lewo, w boczną dróżkę i wychodzimy na biegnącą niżej drogę łączącą Trzcińsko z Karpnikami. Kierujemy się nią w lewo, wkrótce wychodząc na łąki między Rudzikiem a Krzyżną Górą.

Szczyt Krzyżnej Góry z łąk pod Rudzikiem / Jastrzębia Turnia

Droga biegnie skrajem lasu, warto jednak wyjść na środek łąki, by podziwiać efektownie prezentującą się stąd, zwłaszcza w bezlistnej porze roku, Krzyżną Skałę.

Krzyżna Skała z łąk u podnóża Krzyżnej Góry

Poniżej, ze zbocza Krzyżnej Góry, wyrasta potężna Jastrzębia Turnia.

Okno w chmurach

Po prawej, środkiem łąk biegnie równoległa droga, do której możemy dojść a panorama rozszerzy nam się o przycupnięty za Krzyżną Górą Sokolik.

Góry Sokole znad Karpnik / Niebo nad Krzyżną Górą

Po lewej otwierają się widoki na wieś Karpniki oraz najwyższe partie Rudaw Janowickich ze Skalnikiem. W przedzie powinno być widać Karkonosze – niestety akurat podczas naszej wycieczki siedziały w chmurach.

Rudawy Janowickie i Skalnik znad Karpnik

Dochodzimy do poprzecznego traktu, którym prowadzi zielony szlak rowerowy i kierujemy się nim w prawo, z tyłu zostawiając Karpniki.

Na szlaku rowerowym z Karpnik / Góry Sokole znad Karpnik

Gościniec wznosi się nieznacznie w stronę lesistej kopy Browarówki. W tyle coraz szerzej prezentują się Rudawy Janowickie, ukazujące się od Lwiej Góry i Świniej Góry po Rudnik.

Droga ku Browarówce / Widok na Rudawy Janowickie

Po prawej wciąż towarzyszą nam Sokolik z Krzyżną Górą.

Sokole Góry / Zbliżenie na Krzywą Turnię

Droga, którą maszerujemy przewija się na południowe zbocze Browarówki, co zmienia nam nieco perspektywę.

Szlak rowerowy z Karpnik do Bobrowa

Wreszcie, gdy szlak doprowadza do ściany lasu a oznakowanie znika skręcamy w lewo, wyraźną drogą przez łąki z panoramą Skalnika i dochodzimy nimi do wiodącego groblą Stawów Karpnickich czarnego szlaku rowerowego, również łączącego Karpniki z Bobrowem.

Jeszcze jeden widok na Rudawy Janowickie i Skalnik

Wspomnianą, obsadzoną dębami, groblą, mijając prowadzące w bok do stawów odnogi dochodzimy do bliskiego już Bobrowa, gdzie zaczynaliśmy wycieczkę. Warto zwracać uwagę na boki, gdyż na stawach pojawiają się ptaki – nam udało się przyuważyć dwa, rozbrzmiewające głośnym klangorem, żurawie.

Droga do Bobrowa / Bobrowski lew