Konie Apokalipsy

Przełęcz pod Średnicą – czerwony – Skalnik – czerwony – Przełęcz pod Bobrzakiem – Stary Trakt Kamieniogórski – leśniczówka – szlak rowerowy – Przełęcz pod Średnicą. 9 km. Suma podejść ok. 400 m różnicy wzniesień.

Samochód zostawiamy na Przełęczy pod Średnicą, na leśnym parkingu przy szosie Karpniki – Kowary. Z siodła mamy widok na Góry Sokole i Kaczawskie (w tle), malownicze są również łąki wokół położonego poniżej Gruszkowa (gdzie można przystanąć przy pętli autobusowej, wracając). Na przełęczy odnajdujemy szlak czerwony – Główny Szlak Sudecki i idziemy nim asfaltową drogą w górę. Przy drodze pojawiają się kamienie z oznaczeniami duktów, świadectwo dawnej popularności tego terenu.

Przelecz pod Srednica (590 m) Road to Wilczysko (856 m)

Widok z Przeł. pod Średnicą na północ / Kamień przydrożny nad przełęczą

Podchodzimy coraz bardziej stromo asfaltem przez wysokopienny las, mijając kolejne kamienie. Po drodze dołączają z lewej znaki żółte z Gruszkowa. W końcu na szczycie Wilczyska (780 m n.p.m.) asfaltowa nitka się kończy pętlą w lesie przy wiacie i kamiennej ławce – dawnym miejscu odpoczynku pruskich arystokratów.

On Wilczysko (780 m) Kamienna Lawka (Stone Bench)

Jeden z kamieni przy drodze na Wilczysko / Kamienna ławka na Wilczysku

Od ławki oba szlaki wiodą prosto na przecinkę z widokiem na gołoborze na północnym wierzchołku Skalnika, po czym zakręcają w prawo, podchodząc łagodnie trawersem, obok kolejnego już kamienia.

Kamienna Ławka (Stone Bench) Old stone at the descent to Wilczysko

Na Wilczysku / Znakowany kamień

Wreszcie, gdy na południowo-zachodnim ramieniu Skalnika z prawej dochodzą znaki zielone oba szlaki zakręcają z nimi w lewo i podchodzą już wyraźnie przez rzednący las do rozwidlenia szlaków na południowym Skalniku. Aby dojść do szczytowych skałek należy tu skręcić w lewo – w łącznik prowadzący na punkt widokowy. Po chwili pojawiają się skały.

Skalnik - group of granite rocks Rocks on southern summit of Skalnik

Formy skalne na Skalniku południowym

Mijamy pierwszą formację, przypominającą od tyłu kamienny księgozbiór i docieramy do małej skałki porośniętej jarzębiną. Jest ona łatwo dostępna, na jej szczycie znajdują się kociołki wietrzeniowe.

Rocks on sourthern summit of Skalnik Skalnik - April view of Karkonosze

Kamienny “księgozbiór” / Na środkowej skałce Skalnika

Ze skałki, na której jesteśmy również roztacza się efektowna panorama, w której dominują bliskie Karkonosze.Na prawo widać Małą Ostrą, zwaną dawniej Kamieniem Fryzów z zabezpieczonym barierką punktem widokowym.

Ostra Mała (935 m)

Mała Ostra na Skalniku pd.

Schodzimy ze skałki i ścieżką docieramy do podnóża Małej Ostrej. Na jej szczyt prowadzą kamienne stopnie.

Friesenstein Ostra Mala

Pod Ostrą Małą

Z wierzchołka Małej Ostrej oglądamy ponownie Karkonosze – od Lasockiego Grzbietu po Szrenicę.

May snow in Karkonosze Kowary from Skalnik

Zbliżenie na Śnieżkę / Kowary i zachodnie Karkonosze ze Skalnika

Bardziej na północ Kotlina Jeleniogórska przechodzi w Góry Kaczawskie i Sokole, a panoramy dopełnia bliskie, choć niedostępne gołoborze na Skalniku północnym,

Blockfield on northern slopes of Skalnik Śnieżka from walls of Ostra Mała

Granitowe gołoborze na Skalniku / Na Skalniku południowym

Wracamy do węzła szlaków. Szlak czerwony z żółtym prowadzą stąd przez gęsty lasek wprost na południe (na tym odcinku słabe oznakowanie). Wśród świerków po kilkudziesięciu metrach ponownie pojawiają się skałki. To Konie Apokalipsy, z których jeszcze parę lat temu widać było Karkonosze. Obecnie całkowicie zarosły szpilkowym młodnikiem.

Konie Apokalipsy (Horses of Apocalypse) Konie Apokalipsy - overgrowing wood limits the view

Szlaki przy Koniach Apokalipsy

Szlaki schodzą pośród skałek – ostatnia z nich tworzy naturalny okap. Poniżej skałek w gęstej świerczynie, należy ponownie uważać na znaki, kierując się raczej na południe niż wschód.

Konie Apokalipsy on southern slopes of Skalnik Konie Apokalipsy

Konie Apokalipsy

Obniżamy się szybko zarośniętą ścieżką, po kilkuset metrach wychodząc na szeroki poprzeczny dukt. Kierujemy się nim już łagodnie w prawo, z wyrębów mając ograniczony widok na Śnieżkę.

Konie Apokalipsy VI Pass under Bobrzak

Koń Apokalipsy / Przecinka nad Przeł. pod Bobrzakiem

Dochodzimy do linii energetycznej i rozdroża na płytkim siodle pod Bobrzakiem. Tu znaki czerwone i żółte biegną w lewo, my zaś skręcamy w prawo na szeroki trakt – dawny szlak dyliżansowy z Wrocławia do Jeleniej Góry.

Trakt Kamieniogórski - view towards Kowary Stary Trakt Kamieniogorski

Linia energetyczna pod Przeł. pod Bobrzakiem /  Wyrobisko przy Starym Trakcie Kamieniogórskim

Trakt schodzi jednostajnie lasem – po ok. kilometrze z prawej dołączają znaki zielone ze Skalnika. Przy zagubionej wśród boru leśniczówce skręcamy w prawo i mijając stare studnie oraz bystre boczne potoczki kontynuujemy zejście tzw. Bukową Drogą w dolinę Kalnicy. Za ujęciem wody, gdy trakt zbliża się do potoku należy uważać – w prawo odchodzi tu szlak rowerowy (słabe oznakowanie), przekraczając brodem strumień. Idziemy nim i podchodzimy skrajem lasu, a potem coraz bardziej stromo na przecinkę na stokach Wilczyska, z której ładnie widać Kowarski Grzbiet, a z górnej części – także Śnieżkę.

Spring near Wojków Kowarski Grzbiet

Potok Kalnica / Kowarski Grzbiet z polany pod Wilczyskiem

Górnym skrajem przecinki, obok przycupniętej pod lasem ambonki prowadzi prostopadła stokówka. Szlak rowerowy skręca w nią i po kilku minutach doprowadza do rozwidlenia duktów tuż powyżej Przełęczy pod Średnicą, gdzie zaczynaliśmy wycieczkę.

A ponieważ przypominała ona raczej spacer niż poważną trasę na deser proponuję albo wspomniany Gruszków…

Krzyzna Gora from Gruszkow Two summits of Skalnik (945 m)

Łąki nad Gruszkowem – Krzyżna Góra i G. Kaczawskie / Skalnik

…albo park miniatur zabytków Dolnego Śląska w pobliskich Kowarach (po drodze, przy szosie nad Wojkowem mijamy źródełko Jola).