Olbrzym

Sierpnica (570) – znaki niebieskiePrzeł. pod Sokołem (738) – znaki czerwone – Przeł. pod Moszną (705) – czarny szlak rowerowy – kompleks Włodarz (600) – znaki zielone – Przeł. Marcowa (722) – bez znaków – Soboń (718) – znaki żółte – Sierpnica. 17,5 km. 400 metrów różnicy wzniesień.

Trasa wokół lesistego masywu Włodarza (z tego względu zalecana na wczesną wiosnę albo jesień), mijająca trzy ze sztolni kompleksu Riese – Włodarz, Soboń, Osówka. Istnieje możliwość skrócenia trasy z ominięciem kompleksu Włodarz (szlakiem czerwonym od Przeł. pod Moszną na Włodarz, potem można skierować się na Soboń), nieudostępnionego do zwiedzania kompleksu Soboń (od Przeł. Marcowej powrót za znakami czerwonymi na siodło pod Moszną, potem szlakiem czarnym do Osówki) bądź z dojazdem do kompleksu Osówka  (parking płatny, wtedy ominą nas widoki z grzbietu Sokoła). W Sierpnicy brak jest regularnego parkingu, jednak samochód da się zostawić np. na poboczu przy przystanku autobusowym. Idziemy następnie w górę wsi, mijając ładny kościółek Matki Boskiej Śnieżnej, częściowo drewniany. Na krzyżówce za kościołem skręcamy w lewo i podchodzimy boczną drogą prowadzącą do Rzeczki, mijając kolejne zabudowania, które wspinają się wysoko na grzbiet Sokoła.

Wielka i Mała Sowa z grzbietu Sokoła Szczyt Wielkiej Sowy ze stoków Sokoła

Widok na Małą i Wielką Sowę z grzbietu Sokoła nad Sierpnicą

Na owym grzbiecie napotykamy znaki czerwone (Główny Szlak Sudecki) z Rzeczki do Jedliny-Zdroju, którymi wędrujemy w lewo przez spłaszczony, odsłonięty grzbiet.

Przedwiosenny pejzaż Góry Kamienne i Karkonosze znad Sierpnicy

Panorama z grzbietu nad Sierpnicą

Posiada on znaczne walory widokowe – po lewej odsłania się rozległa panorama Gór Kamiennych i Wałbrzyskich z Karkonoszami w tle, po prawej, w tyle zza Sokoła wyłania się niepozorna stąd Wielka Sowa, przysłonięta przez Sowę Małą górującą potężną kopą nad Walimiem.

Góry Suche Waligóra i Śnieżka - widok z grzbietu nad Sierpnicą

Widoki znad Sierpnicy na Góry Kamienne, w tle Karkonosze

Przed nami przybliża się masyw Włodarza z forpocztą w postaci garbu Mosznej. Obniżamy się na siodło pod tą ostatnią, przez które przechodzi szeroki trakt z Walimia do Osówki i pod którym rozsiane są budynki osiedla Grządki. Tu trasę naszą przecina czarny szlak Walim – Osówka. Mijamy przełęcz i na skraju lasu pod Moszną skręcamy w prawo, w wygodny dukt trawersujący jej zbocza (czarny szlak rowerowy).

Okolice siodła pod Moszną Mała Sowa z siodła pod Moszną

Rejon siodła pod Moszną / Mała Sowa z siodła pod Moszną

Wije się on wschodnimi stokami grupy Włodarza, przecinając szlak niebieski Walim – Głuszyca. Wreszcie  po ok. 3 km marszu drogą docieramy do granicy kompleksu sztolni Włodarz (wstęp płatny).

Włodarz wejście Korytarze we Włodarzu

Kompleks Włodarz Włodarz podziemia

Wejście do kompleksu Włodarz / korytarze Włodarza

Część korytarzy, w tym największą halę, wypełnia płytkie lustro wody, po których płynie się płaskodennymi łodziami.

Zalana sztolnia Włodarz podziemia

W kompleksie Włodarz

Od parkingu przy kompleksie Włodarz na zakręcie czarnego szlaku rowerowego należy następnie iść do góry, za znakami zielonymi. Przy ostrym wirażem traktu w lewo, szlak osbija w leśną dróżkę w prawo, która dociera na boczne ramię, którym pod górę, łukiem podchodzimy na Przełęcz Marcową (704 m n.p.m.). Tu odnajdujemy znajomy szlak czerwony z Rzeczki do Jedliny-Zdroju, a także szlak niebieski. Idziemy nimi w stronę szczytu Włodarza i w momencie, w którym zakręcają w lewo, kontynuujemy marsz prosto, opuszczając grzbiet.

Włodarz podziemia Włodarz podziemia
Zalane korytarze w trzewiach masywu Włodarza

Trawersując stoki Włodarza i lekko się obniżając dochodzimy do krzyżówki dróg leśnych pod wierzchołkiem Sobonia (718 m), gdzie znajduje się kolejny zespół sztolni. Tu napotykamy czerwony szlak rowerowy i idziemy nim ok. 200 metrów w prawo, do ostrego łuku, gdzie kierujemy się w lewo niedawno wyznakowanym szlakiem zielonym, schodząc do oddalonego o ok. 300 metrów szlaku żółtego. Kompleks Soboń nie jest udostępniony do zwiedzania, niemniej można próbować eksplorować, zwłaszcza sztolnię nr 1 na własną rękę, dla mniej aktywnych – pozostają ruiny naziemnych konstrukcji w pobliżu wejścia do sztolni. Szlak żółty, poprowadzony trasą dawnej kolejki, wije się zboczami Sobonia i przecina trakt ze wsi Zimna Woda do Grządek pod Moszną. Za krzyżówką czeka nas kolejny, dość monotonny odcinek lasem, tym razem na zboczach Osówki, aż do szlaku czarnego tuż przy tzw. Kasynie nad kompleksem Osówka.

Constructions on slopes of Osowka The so-called Cassino in Osowka

Walls of Cassino Concrete constructions in Osowka

Rejon tzw. Kasyna w Osówce

Podziwiamy tajemniczą konstrukcję i schodzimy za znakami czarnymi dość stromo w dolinkę Kłobi, którą osiągamy tuż poniżej wejścia głównego do kompleksu Osówka (budynek kasy znajduje się ok. 200 metrów w prawo).

Entrance to drifts in Osowka Osowka - underground complex

Wejście do podziemi w Osówce

Undergrounds of Osowka German constructions in Gory Sowie

W chodnikach Osówki

Po zwiedzeniu Osówki opuszczamy szlak czarny i kierujemy się asfaltową drogą dojazdową na południe, która obniża się do wsi Sierpnica. Znad wsi czekają nas jeszcze widoki na masyw Sokoła.