Granit i marmur

Żulova (290) – znaki niebieskie – Przeł. pod Borowym (440) – bez znaków – Borowy (487) – znaki niebieskie – Hubertus (325 ) – szlak rowerowy – Pod Smolnym (340) – znaki zielone – Smolny Wierch (404) – znaki zielone – Pod Hradiskiem (410) – znaki czerwone – Żulova. Długość: 19,5 km. Suma podejść:  450 metrów.

Wycieczkę rozpoczynamy na żulowskim ryneczku tzw. Mariańskim namesti ze starymi domkami i kolumną maryjną z końca XIX wieku. Idziemy z niego przez mostek na Strzibnym potoku, wychodząc na drogę do Jesenika, którą prowadzi szlak niebieski. Na górce skręca on w lewo i biegnie obok muzeum kamieniarstwa i kolejnej kolumny maryjnej na skraj mostu prowadzącego do kościoła św. Józefa w miejscu dawnego zamku. Można stąd obejrzeć widok na miasteczko i Bożą Górę. Wracamy na szlak, który schodzi ze skarpy i przechodzi pod efektownym łukiem kamiennego mostu.

Kościół w Żulovej Dawny most zamkowy w Żulovej

Kościół św. Józefa i prowadzący do niego kamienny most

Przekraczamy kolejny most, na rzeczce Vidnavce, a następnie tory kolejowe. Podchodzimy uliczką wśród rzednącej zabudowy do zakrętu drogi, gdzie szlak odbija na trawiastą ścieżką, zagłębiającą się w las. Po ok. 100 metrach wychodzimy na teren czereśniowego sadu – w tyle ładnie widać wianuszek Gór Złotych z kościółkiem w Górnych Skoroszycach.

Góry Złote ze szlaku na Bożą Górę Góry Złote ze szlaku na Bożą Górę

Widoki na Góry Złote spod Bożej Góry

Na skraju lasu znajdujemy drewnianą wiatę i kapliczkę. Czeka nas teraz podejście wzdłuż trasy drogi krzyżowej po kamiennych stopniach.

Szlak na Bożi horę Szlak na Bożi horę

Kaplica pod lasem / Podejście na Bożą Górę

Osiągamy dukt trawersujący zbocza Bożej Góry – po prawej otwiera się ograniczony widok na masyw Sokolego Wierchu. Szlak skręca w lewo i ponownie podchodzi obok maryjnej groty.

Widok na masyw Sokolego Wierchu / Grota maryjna pod szczytem Bożej Góry

Do wierzchołka Bożej Góry jeszcze stąd ok. 150 metrów. Można tu odpocząć na drewnianych ławeczkach. Panoramę spod kościółka na Góry Złote i Opawskie ograniczają niestety gęsto rosnące drzewa.

Na szczycie Bożej Góry Kamieniołom pod Bożi horą

Widok z Bożej Góry na wschód / Łom pod Bożą Górą

Szlak niebieski schodzi ze szczytu na wschód wygodną drogą. Gdy po prawej pojawiają się oznaczenia “Pozor lom” – warto, zachowując ostrożność przejść ścieżką kilkadziesiąt metrów w prawo, na górną krawędź kamieniołomu z malowniczym widokiem na Góry Złote i grupę Keprnika w Wysokim Jesioniku.

Kamieniołom pod Bożi horą Kamieniołom pod Bożi horą

Widoki znad kamieniołomu – Keprnik, Szerak i grupa Smreka w Górach Złotych

Wracamy na szlak i zakosami obniżamy się na łąkę pod Bożą Górą z kolejną drewnianą wiatą. Na przełączce zaraz za nią warto odbić w dukt w lewo, schodząc nim kilkadziesiąt metrów do miejsca, gdzie w prawo odbija ścieżka pod widoczne w lesie skałki.

Łąka pod Bożi horą Na Borovym

Łąka pod Bożą Górą / Skałki na Borowym Wierchu

Wspomniana dróżka wiedzie na grzbiet Borowego Wierchu z malowniczymi granitowymi formacjami. Grzbietem wracamy następnie na przełączkę i szlak.

Na Borovym Na Borovym
Na Borowym Wierchu

Szlak niebieski kontynuuje zejście na łąki na wschodnich stokach Borowego – tu napotkamy nieco zamieszania z oznakowaniem, najlepiej skierować się prosto dróżką w poprzek łąki w kierunku SE. Szlak obchodzi teren dawnego folwarku Dolny Dwór i kluczy między zabudowaniami, osiągając w lesie rozdroże zwane Bażancice.

Zejście z Borovego Zejście z Borovego

Widok spod Borowego na Krzemieniec / Łąki w rejonie Dolnego Dworu

W Bażancicach szlak kieruje się na północ wygodną drogą – to asfaltową, to z betonowych płyt, która doprowadza na skraj stawu Wielki Rybnik o powierzchni ok. 11 ha.

Stawy w okolicy Czernej Wody Stawy w okolicy Czernej Wody

Na skraju Wielkiego Rybnika

500 metrów dalej napotykamy kolejny kompleks stawów. Tu na rozdrożu, gdzie z prawej dochodzi szlak rowerowy zostawiamy znaki niebieskie i kierujemy się prosto przez przechodzący w świerkowy bór.

Staw przy szlaku niebieskim

Po obu stronach drogi zaczynają pojawiać się pojedyncze skałki. Gdy po lewej pojawi się wyraźne, strome wzniesienie można sobie ściąć drogę, podchodząc wybraną ścieżką do biegnącej powyżej, w odległości niecałych 200 metrów odnogi szlaku zielonego prowadzącej na Smolny vrch. Tym, którzy obawiają się, że zabłądzą pozostaje dojście do krzyżówki Pod Smolnym.

Droga pod Smolny Na Smolnym

Droga pod Smolny / Na Smolnym Wierchu

Od krzyżowki prowadzi krótkie podejście na grzbiet – same skały ukryte są za wierzchołkiem, odsłaniając panoramę w stronę zachodnią.

Na Smolnym Na Smolnym

Panorama ze Smolnego Wierchu – Góry Złote

Po zwiedzeniu skalnego miasteczka na Smolnym schodzimy szlakiem zielonym do krzyżówki Pod Smolnym i kierujemy się w prawo, łagodną dróżką wśród gęstego lasu (we wrześniu grzyby).

Na Smolnym Wierchu

Po ok. kilometrze wychodzimy na skraj boru przy drewnianej wiacie U Dębu (krzyżówka ze szlakiem niebieskim), nad brzegiem malowniczego stawu.

Stawy w okolicy Czernej Wody Stawy w okolicy Czernej Wody

Staw U Dębu

Na jego brzegach przycupnęły niewielkie skałki.

Skałki nad stawem

Szerokim traktem od stawu szlak zielony wyprowadza na rozległe łąki nad wsią Czarna Woda, urokliwie rozciągniętą pod wyniosłym masywem Sokolego i Studnicznego Wierchu.

Łąki nad Czerną Wodą Łąki nad Czerną Wodą

Łąki na północ od Czarnej Wody

Mijamy rozdroże z krzyżem i schodzimy do wsi, osiągając ją przy kościele.

Łąki nad Czerną Wodą  Kościół w Czernej Wodzie

Panorama masywu Studnicznego Wierchu / Kościół w Czarnej Wodzie

Szlak zielony przecina szosę z Żulovej do Mikulovic i wąską asfaltową drogą wiedzie w górę doliny bocznego potoku. Przed sobą mamy masyw Sokolego Wierchu z lesistą kopką Hradiska u podnóży, za sobą centrum Czarnej Wody z górującym nad nią Smolnym.

Szlak zielony w Czernej Wodzie Szlak zielony w Czernej Wodzie

Droga na Hradisko

Mijamy centrum informacji tras rowerowych Rychlebskie ścieżki” z obszernym parkingiem i podchodzimy do placyku i wiaty na skraju lasu pod Hradiskiem (ok. 1,5 km z centrum Czarnej Wody). Łagodnie wznosimy się lasem do krzyżówki ze znakami czerwonymi, ok. 150 metrów od ruin zamku Kaltensztejn, do których prowadzi odnoga tego szlaku.

Ruiny zamku Kaltensztajn Ruiny zamku Kaltensztajn

Ruiny zamku Kaltensztejn

Idziemy teraz szlakiem czerwonym przez łąki pod Hradiskiem z panoramą gniazda Sokolego Wierchu i przy myśliwskiej ambonie zagłębiamy się ponownie w las. Wąska ścieżka przekracza mały potok i wychodzi przy samotnym gospodarstwie w przysiółku Stare Podhradi.

Pod Hradiskiem Przysiółek Czernej Wody

Masyw Sokolego Wierchu spod Hradiska / Gospodarstwo w Starym Podgrodziu

Polną drogą kierujemy się na północ z widokami na Bożą Górę, Borowy i Smolny oraz masyw Krzemieńca (735 m) po prawej. Nagle szlak skręca w lewo i niezbyt wyraźną dróżką schodzi w dolinę Mariańskiego potoku. Między gospodarstwami dochodzimy do poprzecznej drogi z Czarnej Wody. Wędrujemy nią kawałek w lewo i zaraz potem skręcamy w prawo.

Pod Hradiskiem Pod Hradiskiem

Boża Góra spod Hradiska / Widok na wschód z drogi do łomów

Przy kolejnych domostwach odbijamy w ścieżkę w lewo, która przechodzi w asfaltową uliczkę przysiółka Czarna Woda – łomy. Wśród gospodarstw zakręcamy w lewo, mijając niewielki łom wypełniony wodą.

Czerna Voda łomy Łom w Czernej Wodzie

Czerna Woda łomy / Mały łom zalany wodą

Dalej w lesie pojawia się efektowny murek – to znak, że doszliśmy na skraj łomu Na Rampie.

Łom Rampa Łom Rampa

Wypełniony wodą łom Na Rampie

Dalszy odcinek to dość monotonna wędrówka doliną Czernego potoku. Mijamy kolejny stawek, przecinamy drogę z osiedla Anielskie Domki (uwaga na szlak, który idzie tu prosto) i wychodzimy z przylasków na odkryty grzbiet nad Żulovą. Spod domów osiedla Starost rozciąga się ładny widok na Góry Złote.

Ściany łomu Rampa Widoki znad Żulovej

Skarpa w rejonie łomu Rampa / Łąki nad Żulovą z widokami na Góry Złote

Wychodzimy na szeroki trakt prowadzący wzdłuż kolejnych łomów i docieramy nim w doliną Vidnavki.

Łom nad Żulovą

Skały w okolicy osiedla Starost

Stąd jeszcze ok. 0,5 km ulicą do stacji w Żulovej i jeszcze 250 metrów szlakiem czerwonym do Mariańskiego Placu, gdzie zaczynaliśmy wycieczkę.