W dobrach zamku Śnielinek

Zamek Szczerba (520) – bez znaków – Jedlnik (745) – znaki żółte – Rozdroże nad doliną Gołodolnika (755) – znaki czarne – Dolina Gołodolnika (560) – znaki niebieskie – Zamek Szczerba. Długość: 13 km. Suma podejść: 400 metrów.

Od parkingu w dolinie Gołodolnika, obok zamku Szczerba idziemy ok. 400 metrów za znakami niebieskimi szosą RóżankaPrzełecz Spalona. Na początku Gniewoszowa, przy tablicy informacyjnej gospodarstwa agroturystycznego Wojtulanka w prawo odchodzi pod górę droga do położonych na grzbiecie zabudowań. Wychodzimy nią na grzbiet, okrążamy wspomniane gospodarstwo i obok świeżo postawionego domku po prawej skręcamy w drogę w prawo. Prowadzi ona dość płasko miedzy parcelami. Na krzyżówce na skraju polany kierujemy się w lewo, wzdłuż jej brzegu. Na przeciwnym skraju z lewej, z góry dochodzi kolejna wyraźna droga. Kierujemy się nią w prawo i potem łukiem w lewo, nieznacznie obniżając w dolinę potoku Świerz. Następnie podchodzimy nieznacznie przeciwnym zboczem doliny, wychodząc na skraj zarastającej przecinki. Tu dróżka wydaje się zanikać, lecz prowadzi dalej przewijając się na drugą stronę opadającego z Jedlnika ramienia i dochodząc do krzyżówki z prowadzącym w lewo, pod górę przez ciemnym szpilkowy las duktem. Idziemy nim, wychodząc na położony u góry ciąg łąk, przekraczamy “miedze” i kierujemy się w prawo wzdłuż pasemka lasu na jego końcu dochodząc do wyraźnej drogi gruntowej z Długopola Górnego na Jedlnik.

jdl Podejście na Jedlnik

Mapka dojścia na Jedlnik / Masyw Jagodnej z podejścia na Jedlnik

Wędrujemy wspomnianą drogą w lewo pod górę i przecinając niewielki pas lasu, wychodzimy na rozległe łąki pod samym wierzchołkiem Jedlnika.

Łąki pod Jedlnikiem
Roztacza się stąd ładna panorama Rowu Górnej Nysy oraz Masywu Śnieżnika – od Krowiarek po jego pd. zach. krańce.
Widoki spod Jedlnika na Masyw Śnieżnika
Droga podchodzi środkiem łąk, kierując się w stronę garbu, który zajmuje kępa drzew z karłowatą sosną.
Ostatni odcinek podejścia na Jedlnik / Widok na Masyw Śnieżnika od Suchonia przez Czarną Górę po Śnieżnik
Ze spłaszczonego wierzchołka Jedlnika panorama jest jeszcze szersza i obok wspomnianej już Jagodnej, Kotliny Kłodzkiej i Masywu Śnieżnika…
Widoki z Jedlnika: Jagodna, fragment Kotliny Kłodzkiej / Góry Złote (Jawornik Wlk. i Borówkowa), Krowiarki
Masyw Śnieżnika
… także rejon Bramy Miedzyleskiej z Suchym Wierchem (995 m) oraz pobliski masyw Gniewosza (853).
Widoki z Jedlnika – Gniewosz w Górach Bystrzyckich / rejon Przeł. Miedzyleskiej
Dochodzimy do tzw. Autostrady Sudeckiej w rejonie parkingu na Jedlniku i kierujemy się wzdłuż niej w lewo, skrajem rozległych łąk, znad których, obok wspomnianego Gniewosza i masywu Jagodnej, wystaje oddzielony doliną Dzikiej Orlicy wał Gór Orlickich. Po lewej cały czas towarzyszy nam panorama Masywu Śnieżnika.
Widoki z grzbietu Jedlnika: Masyw Jagodnej / Czarna Góra, Śnieżnik i Mały Śnieżnik
Rejon krzyżówki ze szlakiem niebieskim, w tle Masyw Śnieżnika
Dochodzimy do poprzecznego traktu, którym prowadzi szlak niebieski w stronę Poniatowa i wybieramy kolejną drogę wiodącą prosto przez łąki w stronę skraju lasu na stokach Gniewosza.
Widoki z grzbietu miedzy Jedlnikiem a Gniewoszem: Góry Orlickie / Jagodna
Z lewej, od strony szosy dołączają znaki żółte, z którymi rozpoczynamy łagodne podejście na Gniewosz. W tyle wciąż towarzyszy nam panorama Masywu Śnieżnika.
Szlak żółty pod Gniewoszem
Masyw Śnieżnika spod Gniewosza
Wznosimy się stopniowo przez rozległe łąki, następnie zaś skrajem niskopiennego, świerkowego lasu (szlak w pewnym momencie idzie łukiem w lewo, trzymając się lewego skraju rozległej łąki).
Podejście łąkami na Gniewosz
W okolicy licznie występują charakterystyczne orzechówki z białymi kropkami na brązowawym upierzeniu. Wreszcie osiągamy brzeg czapki lasu pod szczytem Gniewosza, skąd mamy ostatnie spojrzenie na Masyw Śnieżnika. Potem szlak żółty skręca w lewo, w dukt leśny i okrąża spłaszczony wierzchołek Gniewosza.
Podejście na Gniewosz
Orzechówka pod Gniewoszem / Na skraju lasu pod szczytem Gniewosza
Za wspomnianym wierzchołkiem krótko obniżamy się do leśnej “drewnostrady”, skąd widać najwyższy punkt naszej wycieczki – zalesiony szczyt Czerńca (891 m). Znaki żółte prowadzą w lewo szeroką drogą, mozolnie wznosząc się na grzbiet pod samym Czerńcem, gdzie odbijają w prawo, w wąski, prowadzący na sam wierzchołek dukt.
Drewnostrada pod Gniewoszem, w tle Czerniec
Sam płaski wierzchołek Czerńca został wytypowany do budowy wieży widokowej. Wieżę zbudowano i otwarto w 2020 roku, platforma widokowa jest umieszczona na wysokości ok. 21,5 metra – panoramy zamieszczono w opisie szczytu.
Na szczycie Czerńca / Zejście z Czerńca, w tle Masyw Śnieżnika
Znaki żółte sprowadzają krótko z Czerńca do znajomej już szerokiej stokówki, skąd mamy ponownie ograniczone widoki na rejon Śnieżnika.
Zejście z Czerńca
Następnie szlak żółty rozpoczyna wyraźne zejście w prawo zakosami na spłaszczenie w grzbiecie opadającym na pd. wsch. ze szczytu Czerńca, gdzie znajduje się krzyżówka traktów i niewielki zbiornik wodny. Tu mała konsternacja, bo budowniczowie drewnostrady, niezależnie od pozostawienia złomu na rozdrożu, zostawili po sobie okazałe hałdy żwiru, które całkowicie zamaskowały wylot duktu, którym prowadzi szlak czarny w dolinę Gołodolnika.
Rozśpiewana zieba pod Czerńcem / Zbiornik ppoż. na rozdrożu pod Czerńcem
Dość łagodnie znaki czarne obniżają się do kolejnego skrzyżowania dróg, z którego już szerokim traktem, za to bardziej stromo będziemy kontynuować zejście wzdłuż potoku.
W dolinie Gołodolnika
Z tego odcinka nie możemy liczyć na żadne widoki, poza tym że okazjonalnie zamajaczy nam na horyzoncie Czarna Góra, toteż wędrówka jest nieco monotonna.
Na szlaku czarnym w dolinie Gołodolnika
Jednak po koło kilometrze zejścia od wspomnianego wyżej skrzyżowania dochodzimy do odejścia szlaku niebieskiego z Różanki, którym kierujemy się w lewo, przekraczając po kamieniach potok Gołodolnik w rejonie Solnej Jamy.
Solna Jama
Teraz czeka nas krótkie, wyraźne podejście na rozległe łąki na wschodnich zboczach Czerńca. Panorama zwyczajowo obejmuje Masyw Śnieżnika – od Suchonia w Krowiarkach po Trójmorski Wierch, Jasień i Opacz.
Widoki spod Czerńca: Masyw Śnieżnika / Czarna Góra i grzbiet Żmijowca
Widoki spod Czerńca: Śnieżnik, Mały Śnieżnik i Goworek / Goworek, Puchacz, Trójmorski Wierch i Jasień
Przed nami przybliżają się zabudowania Gniewoszowa z bielą kościółka św. Michała Archanioła.
Widoki w strone Gniewoszowa
Wśród łąk szlak niespodziewanie zakręca w prawo i kluczy, stopniowo się obniżając.
Na szlaku niebieskim w rejonie Gniewoszowa
Zanim znaki niebieskie znikają ostatecznie w kępie lasu w rejonie zamku Śnielinek oglądamy jeszcze rejon Międzylesia oraz otoczenie doliny Gołodolnika ze znajomą kopą Czerńca.
Widoki z zejścia do zamku Szczerba
Zagłębiamy się w drzewa i łagodnie, obniżając dochodzimy do skalistego cypla w widłach Gołodolnika i Głowni, na którym rozłożyły się ruiny zamku Szczerba.
W ruinach Szczerby
Szlak okrąża pozostałości warowni i rozpoczyna łagodne zejście w dolinę potoku Głownia.
Pod zamkiem Szczerba / Zejście w dolinę Głowni
Szlak przekracza mostkiem, tworzący niewielkie progi strumień, i wychodzi na szosę Gniewoszów – Różanka tuż pod placykiem parkingowym, na którym rozpoczynaliśmy wycieczkę.