Wokół doliny Wilczki

Międzygórze – dolina Wilczki – Hala pod Śnieżnikiem – zielony – siodło pod Puchaczem – żółty – Międzygórze. 20 km. Ok. 700 m różnicy wzniesień.

Pierwsze 2 km tuptania w górę Międzygórza można sobie zaoszczędzić podjeżdżając autem na parking na końcu wsi, niestety dość mały i szybko zapełniający się w cieplejsze weekendy.

parking na ul. Śnieżnej

Pocieszeniem osób idących z centrum Międzygórza za znakami czerwonymi i niebieskimi mogą być malownicze, zwłaszcza jesienią, krajobrazy doliny Wilczki.

Dolina Wilczki w górnej części Międzygórza

Na skraju lasu zabudowania i asfalt się kończą. W lewo odchodzą na trawers Smerekowca znaki niebieskie, my zaś idziemy łagodnie pod górę za znakami czerwonymi wzdłuż płynącego bystro po prawej potoku Wilczka.

Szlak czerwony w dolinie Wilczki nad Międzygórzem

Po około 20 minutach marszu (od granicy lasu) dochodzimy do rozwidlenia doliny, gdzie szlak czerwony prowadzi prosto na stromy stok Średniaka. My zaś skręcamy w wygodny dukt w lewo, wzdłuż głównego cieku Wilczki.

W dolinie Wilczki

Trakt ten wznosi się stopniowo w górę doliny, a wędrówkę urozmaicają bystrzyny na Wilczce.

Wilczka - end of March

Dolina Wilczki pod Smerekowcem

Za mostkiem na bocznym potoku wędrujemy coraz wyraźniej pod górę, mijając charakterystyczne Żółte Skały na stokach Smerekowca.

Rocks under Smerekowiec

Yellow rocks

Żółte Skały w dolinie Wilczki

Za Żółtymi Skałami wciąż towarzyszy nam coraz węższa Wilczka. Wychodzimy z wysokopiennego lasu w szpaler niższych świerków.

Near springs of Wilczka

Potok Wilczka

Podejście staje się monotonne, lecz droga nagle zakręca ostro w lewo i zaczyna wznosić się na stoki Smerekowca do prowadzącego nimi szlaku niebieskiego. Ponieważ trasa duktem nieco nas cofa, poszedłem za dolinką bocznego cieku Wilczki na “skuśki” pod górę do poprzecznej drogi i potem wzdłuż świerkowych młodników “na krechę” do szlaków czerwonego i żółtego nad rozdrożem pod Żmijowcem. Nagrodą są tu ładne widoki na Smerekowiec, Żmijowiec i Czarną Górę.

Road in the Wilczka valley

Glade over the Wilczka valley

Dukt w górnej części doliny Wilczki / Otoczenie doliny Wilczki ze zboczy Średniaka

Na Żmijowcu ładnie widać urwiska skalne Mariańskich Skał. Gdy już dotrzemy do kamienistej drogi na Halę pod Śnieżnikiem, którą prowadzą znaki czerwony i żółty, otworzy się nam kolejna, tym razem szersza panorama na otoczenie źródliskowej doliny Wilczki. Warto tu przystanąć, bo ostatnie podejście na Halę pod Śnieżnikiem jest dość mozolne.

Marianskie Skaly

Panorama of the Wilczka valley

Skały na Żmijowcu / Widok z drogi na Halę pod Śnieżnikiem w kierunku Czarnej Góry

Wreszcie w górnoreglowym borze przekraczamy boczne ramię Śnieżnika, teren się wypłaszcza, a przed nami otwiera rozległa Hala pod Śnieżnikiem z budynkiem schroniska zwanego, nieco dla zmyłki “Na Śnieżniku”. W tyle otwiera się widok na Żmijowiec i Czarną Górę.

Hala pod Snieznikiem

Pasture under Snieznik

Na skraju Hali pod Śnieżnikiem / Żmijowiec i Czarna Góra z odejścia szlaku niebieskiego do Kamienicy

Po prawej na tle kopuły Średniaka znajduje się drogowskaz głównego węzła szlaków turystycznych Masywu Śnieżnika. Wybieramy szlak zielony i niebieski, które prowadzą drogą prosto, mijając budynek schroniska.

Sredniak (1214 m)

Węzeł szlaków pod Średniakiem / Schronisko na Hali pod Śnieżnikiem

Przed nami piętrzy się wyrównana wierzchowina Małego Śnieżnika (1337 m n.p.m.). Za nami zostaje coraz bardziej wyniosła Czarna Góra.

Na skraju Hali pod Śnieżnikiem

Wchodzimy w część hali porośniętą jagodzinami i kępami kosówki, docierając wreszcie do skraju lasu na siodle między Śnieżnikiem a Małym Śnieżnikiem.

Południowa część Hali pod Śnieżnikiem

Wkrótce szlak rozdzielają się – niebieski prowadzi traktem trawersującym północne stoki Małego Śnieżnika, zaś zielony, a my wraz z nim, rozpoczyna podejście na szczyt. Z górnej części tego podejścia za nami, pomiędzy świerkami ładnie widać sąsiedni Śnieżnik z łysą kopułą i łatą Hali pod Śnieżnikiem poniżej.

Widok na Śnieżnik ze zboczy Małego Śnieżnika

Sam wierzchołek Małego Śnieżnika jest płaski, rozległy i pozbawiony widoków oraz urozmaicenia. Graniczna przecinka biegnie teraz dość łagodnie grzbietem, mijając po kilkuset metrach niewielkie skałki na przedwierzchołku Małego Śnieżnika – Goworku (ok. 1320 m n.p.m.).

Rumowisko skalne na Goworku

Z Goworka czeka nas zejście na siodło pod Puchaczem – początkowo niezbyt strome. Wychodzimy z boru na ciąg wylesień, z których mamy widoki na Puchacz, Trójmorski Wierch, Suchy Wierch oraz Góry Orlickie i Bystrzyckie w oddali.

Through rocks and berries

Widok ze zboczy Goworka

Docieramy do samotnej skałki, tworzącej małe spiętrzenie grzbietu, za którą granica coraz stromiej opada na wspomniane siodło pod Puchaczem.

Vantage point at the descent from Goworek Borderstone

Widokowa skałka pod Goworkiem

Na siodle odnajdujemy szlak żółty, który prowadzi w lewo wygodną drogą, po pewnym czasie przecinając szlak niebieski z Hali pod Śnieżnikiem do Jodłowa. Ta część trasy jest dość monotonna – cały czas lasem tracimy wysokość, wychodząc na pas łąk dopiero nad budynkami osiedla Jaworek Górny na zboczach Jawora (802 m n.p.m.). Rozciąga się stąd ładny widok na Igliczną z wieżą kościoła na Marii Śnieżnej oraz Czarną Górę z Jaworową Kopą po przeciwnej stronie.

Czarna Gora (Black Mountain; 1206) from Jaworek Gorny

Igliczna (845 m) with the baroque church of Virgin Mary

Widok z Jaworka Górnego na Czarną Górę / Igliczną

Obniżamy się przez widokowe łąki do samotnej kapliczki nad rozstajem dróg.

Roadside shrine in Jaworek Gorny

Kapliczka w Jaworku Górnym

Tu przyszedł czas decyzji. Dla tych co zostawili pojazd na końcu Międzygórza należy tu opuścić szlak i zejść w prawo nieznakowaną drogą, która doprowadzi do szosy w dolinie Wilczki, w górnej części Międzygórza, skąd po kilkuset metrach w prawo dojdziemy do parkingu przy lesie.

Route from Jaworek Gorny to Miedzygorze

Rocks above Miedzygorze on sides of the Wilczka valley

Jesień w Jaworku Górnym

Jeżeli szliśmy z centrum Międzygórza – schodzimy za znakami żółtymi wprost przez łąki w boczną dolinkę i obniżamy się stromo lasem, wychodząc w dolinie Wilczki naprzeciwko dwóch międzygórskich kościołów.

Miedzygorze

St. Joseph's church in Miedzygorze

Jesienne Międzygórze ze szlaku żółtego z Jaworka Górnego / Kościół św. Józefa w Międzygórzu

na cykloserver.cz

List

Information
Click following button or element on the map to see information about it.