Na Borówkową od śląskiej strony

Bila Voda wieś (360.) – znaki czerwone – Borówkowa (900) – znaki czerwone – Pod Białą Skałą (750) – znaki zielone – Bila Voda wieś. Długość: 15 km. Suma podejść: 550 metrów.

Samochód parkujemy na “końcu Czech” – przy dawnym pałacyku myśliwskim księżnej Marianny Orańskiej (obecnie szpital psychiatryczny) i pętli autobusowej w Bilej Vodzie wsi. Idziemy krótko pod górę szosą do rozwidlenia szlaków czerwonego i zielonego na skraju dawnego parku. Wybieramy czerwony i wznosimy się wygodną drogą na wydłużony grzbiet opadający z Gór Złotych. Mijamy przecinkę z widokiem na dolinę Białej Wody i podchodzimy łagodnie lasem wzdłuż ogrodzonego zwierzyńca, czy też obory, jak nazywają to Czesi – Jedlovec. Przez ogrodzenie możemy podziwiać stada danieli przemykające poniżej lasem.

Nad Bilą Vodą Zagroda dla zwierząt nad Bilą Vodą

Nad Bilą Vodą / Daniele w zwierzyńcu Jedlovec

Wychodzimy na skraj rozległej łąki z widokiem na cel naszej wędrówki – Borówkową z charakterystyczną wypustką wieży widokowej.

Łąki przy drodze na Różaniec Łąki przy drodze na Różaniec

Łąka nad doliną Bilej Vody

Szlak prowadzi wciąż drogą, brzegiem łąki, mijając bezleśną kulminację z reperem (506 m n.p.m.). Za nią szlak mija rozdroże U Sziszki i zagłębia się w las. Cały czas maszerujemy dawnym gościńcem, który wiódł ze Śląska na ziemię kłodzką, w czasach, gdy nie dzieliła ich granica.

Widok na Borówkową / Garb nad doliną – w tle Jawornik Wlk.

Dalsze prawie 3 kilometry to nieco monotonne, łagodne podejście bez widoków aż na polankę z samotnym domem, która wyznacza teren dawnej wsi Różaniec. Osada powstała w 1 połowie XVII stulecia przy wspomnianym trakcie ze Śląska do Kłodzka, który stanowił szlak pielgrzymkowy. Istniała tu karczma i kościółek św. Antoniego, a w szczytowym okresie osada liczyła 12 domów i kilkudziesięciu mieszkańców. Po wojnach śląskich (połowa XVIII wieku) i utracie przez Austrię większej części Śląska oraz ziemi kłodzkiej Różaniec znalazł się w izolowanym położeniu. Jednak do ostatecznego wyludnienia i zniszczenia osady doszło dopiero po II wojnie światowej, kiedy to zrównano z ziemią większość zabudowań.

Jawornik z drogi na Różaniec Teren dawnej wsi Różaniec
Jawornik Wlk. z drogi na Przeł. Rożaniec / Teren dawnej wsi Różaniec

Dość niespodziewanie, wśród gęstego lasu wychodzimy na Przełęcz Różaniec (586 m n.p.m.), gdzie dziś biegnie granica polsko-czeska po linii dawnej rubieży austriacko-pruskiej. Szlak czerwony skręca w lewo i łączy się z polskim szlakiem zielonym, rozpoczynając dość męczące podejście pośród drzew.

Skałki pod Krowią Górą

Granica nad Przełęczą Różaniec / Na szlaku czerwonym

Mijamy spiętrzenie Krowiej Góry i szlak krótko się obniża, by potem znów rozpocząć mozolne pięcie się pod górę. Wreszcie osiągamy rozległe wylesienie ze skałkami.

Skałki na granicznym szlaku

Za rozdrożem Pod Borówkową (850 m n.p.m.) ścieżka już łagodnie wznosi się rozległą kopułą szczytową Borówkowej do polanki z wieżą widokową i czeskim bufetem

Wieża na Borówkowej Wieża na Borówkowej

Na Borówkowej

Spiralą schodów wchodzimy na wieżę by podziwiać panoramy Sudetów. Niestety widoczność jest taka sobie – Karkonoszy nie widać, a Pradziad ledwo, ledwo majaczy za skłonem Szeraka.

Panorama z Borówkowej
Panorama z Borówkowej: Masyw Śnieżnika / Chmury przewalające się przez Przeł. Różaniec
Panorama z Borówkowej Panorama z Borówkowej
Panorama z Borówkowej: masyw Jawornika / Pradziad

Śnieżnik i Suszyna w chmurach

Z Borówkowej schodzimy łagodnie dojazdową drogą za znakami czerwonymi. Zanim szlak odbije z wygodnego duktu – po lewej pojawiają się skałki na Skalnym Wierchu (867 m n.p.m.), niestety dość zarośnięte, przez co pozbawione widoków.

Na Skalnym Wierchu Na Skalnym Wierchu

Pod Skalnym Wierchem

Na oddalone o ok. 200 metrów od szlaku skałki dochodzimy zarastającą drogą.

Na Skalnym Wierchu

Skały tworzą rumowisko opadające na wschodnie zbocze z okazami jarzębin. Wracamy na szlak, który obniża się pn. wsch. ramieniem Borówkowej.

Na Skalnym Wierchu Na Skalnym Wierchu
Rumowisko pod Skalnym Wierchem

Osiągamy skrzyżowanie Pod Białą Skałą nazwane tak, choć skały w pobliżu nie widać, i wybieramy szlak zielony, który biegnie w lewo szerokim gościńcem ku rozdrożu u Trzech Lip na siodełku pod Jeleniem (702 m n.p.m.), z drewnianą wiatą. W pobliżu znajdują się dawne sztolnie uranowe. Na krzyżówce szlak odbija w lewo i rozpoczyna zdecydowane zejście w dolinę Bilej Vody.

Zejście z Borówkowej Zejście z Borówkowej
Buczyna pod Bilą Skałą / Rozdroże nad doliną Bilej Vody

Dróżka się zwęża i przeciska między drzewami, osiągając ciemny las w dolinie. Przed nami wyrasta prześwit z ławeczkami pod urwistą ścianą skalną. To Szafarzowa Skała.

Pod Szafarzową Skałą
Na szczyt liczącej ok. 35 metrów wysokości formacji prowadzi przez las w prawo wąska, stroma ścieżka.
Safarowa Skała Safarowa Skała
Podejście pod Szafarzową Skałę
Szczyt skały jest częściowo zarośnięty, gdzieniegdzie jednak odsłania się widok na południe.
Na Szafarzowej Skale

Z płaskiego wierzchołka mamy zatem widok na górną część doliny Bilej Vody z Borówkową w tle.
Safarowa Skała Safarowa Skała
Borówkowa z Szafarzowej Skały
Wracamy do podnóża skały i kierujemy się w prawo szlakiem zielonym, u podnóża potężnych urwisk.
Zerwy Szafarzowej Skały

Od skały czeka nas jeszcze dreptanie ok. 3 km wijącą się dość płasko w dolinie Białej Wody, usianej gdzieniegdzie skałkami, asfaltową drogą. Potok tworzy na tym odcinku malownicze szumy i niewielkie kaskady.

W dolinie Białej Wody

Potok Biała Woda / Skały w dolinie Białej Wody

Przechodzimy u podnóży znajomego zwierzyńca Jedlovec, po czym pojawiają się pierwsze zabudowania i trafiamy na krzyżówkę ze szlakiem czerwonym i do punktu wyjścia przy dawnym pałacyku Orańskiej Marianny.