Kiełczyńskie Wzgórza

Kiełczyn (280) – ścieżka przyrodnicza – Przeł. Książnicka (320) – znaki żółte – Gogołów wiatrak – bez znaków – Kamieniołom nad Książnicą – znaki żółte – Kiełczyn. Długość: 12 km. Suma podejść: 350 metrów.

W Kiełczynie można zaparkować albo przy krzyżówce w centrum wsi, poniżej kościoła, albo przy kościele (dojazd drogą gruntową w prawo od szosy w stronę Świdnicy). Od kiełczyńskiego sanktuarium kierujemy się do prowadzącej do parkingu przy niej utwardzonej drogi, którą prowadzi szlak żółty oraz zielono znakowana ścieżka dydaktyczna.

Kościół w Kiełczynie / Ptasi krzyż

Droga i szlak wznoszą się do polanki z drewnianą wiatą i ławeczkami, przy właściwej granicy lasu. Ładnie widać stąd Wielką Sowę ponad Sudeckim Uskokiem Brzeżnym.

Widok na Wielką Sowę ze ścieżki przyrodniczej nad Kiełczynem

Mijamy szlaban przy wejściu do lasu i kontynuujemy spacer wygodnym traktem trawersującym południowe stoki masywu Szczytnej. Szlak żółty odbija zaraz w prawo, na zbocze Szczytnej – my trzymamy się zielono znakowanej ścieżki przyrodniczej.

Wiosna we Wzgórzach Kiełczyńskich

Droga wznosi się nieznacznie i zakręcając wyprowadza na ciąg zarastających niestety intensywnie (2020) przecinek z ograniczoną panoramą Gór Sowich, Suchych i Wałbrzyskich, nad którymi, na horyzoncie przy dobrej widoczności widnieje fragment Karkonoszy, a za nami, w tyle – Masyw Śnieżnika. U stóp rozciąga się wieś Książnica, widać także miasta Kotliny Dzierżoniowskiej, u stóp sowiogórskiego wału.

Panorama z pd. stoków Szczytnej: Śnieżnik, Czarna Góra i Mały Śnieżnik ponad Kłodzką Górą i Kotliną Dzierżoniowską / Góry Sowie od Przeł. Woliborskiej po Walimską
Panorama z pd. stoków Szczytnej: Pogórze Wałbrzyskie, Góry Kamienne i Czarne / Chełmiec i Trójgarb

Można tu odpocząć na ławeczce przy wiacie z tablicą informacyjną ścieżki edukacyjnej – niestety panorama jest mylnie opisana. Ktoś pomylił Borową i Wołowiec z Chełmcem i Trójgarbem.

Góry Suche i Borowa oraz Wołowiec spod Szczytnej / Przecinka pod Szczytną (obecnie niestety zarośnięta)

Droga zakręca i zmierza do siodła Przełęczy Książnickiej, gdzie znajduje się skrzyżowanie duktów i kolejna drewniana wiata.

Przecinka pod Szczytną Przecinka pod Szczytną

Okolice Książnicy / Droga na Przeł. Książnicką

Wracamy tutaj na szlak żółty i kierujemy się nim w lewo grzbietem Wzgórz Kiełczyńskich.

Rusałka pawik / Na grzbiecie Wzgórz Kiełczyńskich

Malownicza ścieżka to wznosi się, to opada, wiosną zachwycają owocowe drzewa kwitnące wśród sosenek. Mijamy wyrównaną polankę – ślad działalności dawnego kamieniołomu.

Czereśnie na Wzgórzach Kiełczyńskich / Polanka w pobliżu dawnego kamieniołomu

Grzbiet w końcu zwęża się, podcięty z obu stron wyrobiskami kamieniołomów, i zaczyna opadać przez sosnowy las. Niektóre drzewa obrosły bluszczem, tworząc coś przypominającego wielkanocne palmy.

Las we Wzgórzach Kiełczyńskich

Strome, lecz krótkie zejście wyprowadza niespodziewanie nas do granicy lasu, tuż nad wsią Gogołów z widocznym kościółkiem i holenderskim wiatrakiem.

Kościółek w Gogołowie / Wiatrak holender

Schodzimy skrajem pola ku wsi – po prawej wyrasta imponująco stąd wyglądająca Ślęża.

Ślęża znad Gogołowa

Szlak kieruje się prosto na koniec osady, my jednak opuszczamy go na wysokości wiatraka, gdzie w lewo odchodzi polna droga, w którą skręcamy.

Nad Gogołowem   Nad Gogołowem

Nad Gogołowem

Roztacza się stąd ładna panorama niedalekiej Świdnicy oraz Pogórza i Gór Wałbrzyskich.

Panorama znad Gogołowa – Świdnica, w tle Góry Kaczawskie / Panorama z drogi do Książnicy Pogórze Wałbrzyskie, Borowa i Wołowiec

Droga, którą idziemy kieruje się w stronę szosy z Kiełczyna do Świdnicy. Na kolejnej krzyżówce należy skręcić w lewo, kierując się wzdłuż granicy lasu.

Widok z pól między Gogołowem a Książnicą

Niestety na dalszym odcinku droga jest zarośnięta i częściowo zaorana. Mijamy kolejne “ambony” myśliwskie – po prawej towarzyszy nam panorama wału Gór Sowich i Czarnych.

Droga do Książnicy

W końcu, gdy droga znika, zaś las po lewej cofa się – należy kierować się jego skrajem, dochodząc do oddalonej o ok. 150 metrów kolejnej, wyraźnej już drogi z widocznej na tle Wzgórz Krzyżowych wsi Książnica.

Książnica i Wzgórza Krzyżowe / Szosa świdnicka, w tle Borowa i Wołowiec

Skręcamy w tę drogę, która kieruje się w lewo, prosto przez las, podchodząc ku grzbietowi Wzgórz Kiełczyńskich. Po ok. 200 metrach dochodzimy do okazałego nieczynnego kamieniołomu serpentynitów.

Kamieniołom nad Książnicą

Należy wyrobisko obejść – po obu stronach znajdują się ścieżki, prowadzące krawędzią  na szczyt (wyraźniejsza jest po prawej). Stromo pniemy się na górną krawędź wyrobiska z widokami na Góry Sowie i tuż nad nią dochodzimy do znajomego szlaku żółtego. Kierujemy się za znakami żółtymi w prawo, po ok. 750 metrach dochodząc do Przeł. Książnickiej. Za nią, wciąż szlakiem żółtym, obchodzimy od północnego-zachodu masyw Szczytnej.

Na pn. zach. stokach Szczytnej

Przed rozległą przesieką szlak odbija w prawo, mozolnie podchodząc na grzbiet. Z górnej części przesieki rozpościera się rozległa panorama okolic Świdnicy, sięgająca widniejących w tle, w pogodne dni Karkonoszy.

Panorama Świdnicy spod Szczytnej, w tle Góry Kaczawskie

Karkonosze – widok spod Szczytnej

Bliżej mamy w polu widzenia rozległe pola nad Gogołowem…

Widok ze Szczytnej na Wzgórza Kiełczyńskie / Pola między Wirami a Gogołowem
Pola między Wirami a Gogołowem

To jednak nie koniec podejścia – stromą ścieżką wznosimy się na zachodni wierzchołek Szczytnej (ok. 400 m n.p.m.), niestety pozbawiony widoków. Ścieżka prowadzi teraz wąskim, przypominającym szczytowe partie Raduni grzbietem – z niskopienną dąbrową.

Kolejna przecinka pod zach. wierzchołkiem / Dąbrowa na grzbiecie Szczytnej

Za siodełkiem z kolejnym przystankiem ścieżki przyrodniczej i okazałym paśnikiem czeka nas ostatnie podejście na główny wierzchołek Szczytnej z tablicą i ławeczkami.

Siodło w grzbiecie Szczytnej / Ostatnie podejście na wierzchołek
Główny wierzchołek Szczytnej

Ze Szczytnej schodzimy stromo przez kamienne rumowiska na następne siodło, gdzie szlak żółty zostawia grzbiet i rozpoczyna dość spadziste zejście do Kiełczyna.

Zejście ze Szczytnej

Po ok. 500 metrach osiągamy drogę, na której zaczynaliśmy wędrówkę i po kolejnych 500 m w lewo – placyk przy kościele w Kiełczynie.