Z doliny Złotej Wody na Przeł. Trzech Dolin

Łomnica (520) – bez znaków i czarny szlak rowerowy – Grzmiąca (580) – znaki żółte – Skalna Brama (820) – znaki czerwone – Przeł. Trzech Dolin (810) – czerwony szlak rowerowy – Łomnica. Długość: 13,5 km. Suma podejść: 350 metrów.

W Łomnicy można zostawić samochód np. na placyku po prawej stronie od pętli autobusowej. Idziemy stąd w górę doliny Złotej Wody, skręcając bez znaków w pierwszą asfaltową drogę w prawo. Wznosi się ona stromo ku granicy lasu, gdzie wybieramy dukt w prawo, trawersujący początkowo łagodnie, potem bardziej mozolnie zbocza Gomólnika Małego (807). Doprowadza on do brukowanej drogi, schodzącej wyraźnie do granicy rozległego pasa łąk między Gomólnikiem Małym a Głuszycą, którą to drogą biegnie czarny szlak rowerowy.

Kościelec znad Grzmiącej / Ostoja z łąk nad Głuszycą

Rozciągają się stąd ładne widoki na rejon Głuszycy w otoczeniu Gór Sowich z Włodarzem i wystającą zza Małej Sowy wieżą widokową na Wielkiej Sowie oraz granicznym pasmem Gór Kamiennych, w którym kulminuje Ostoja (793) z ukrytym za zboczem kamieniołomem na Kamykach.

Widoki z łąk pod Gomólnikiem Małym na Góry Sowie / Włodarz spod Gomólnika Małego

Szlak rowerowy skręca wkrótce w lewo, lecz z uwagi na prowadzone na nim prace niwelacyjne, które spowodowały całkowite zrycie nawierzchni przy zejściu do Grzmiącej proponujemy pójść jeszcze kawałek prosto i skręcić w lewo, w następną dochodzącą do Grzmiącej drogę (do długości trasy należy doliczyć w takim wypadku 0,5-1 km). Na tym odcinku wciąż towarzyszy nam panorama na rejon Głuszycy oraz, po przeciwnej stronie, skalisty szczyt Gomólnika Małego.

Góry Sowie z drogi do Grzmiącej / Pod Gomólnikiem Małym

Przekraczamy niewysoki tu grzbiet – po lewej zza skałek na Gomólniku wyłaniają się urwiska Rogowca i następnie szczyt sąsiedniego Jeleńca.

Widok na Rogowiec / Skałki na Gomólniku Małym

Obniżamy się ku zabudowaniom Grzmiącej, które osiągamy niecały kilometr powyżej drewnianego kościółka. Tu, na głównej ulicy wsi napotykamy znaki żółte i podążamy za nimi pod górę.

Jeleniec i Rogowiec znad Grzmiącej / Pod Gomólnikiem Małym

Na końcu osady, za ujęciem wody szlak żółty opuszcza główną drogę, zakręca w prawo, przekracza potok i rozpoczyna szerokim łukiem podejście na Jeleniec Mały (770). Zanim osiągniemy skraj lasu po prawej ponownie ładnie prezentuje się rejon Głuszycy z Włodarzem, Małą i Wielką Sową oraz Sokołem.

Rejon Głuszycy z podejścia na Jeleniec Mały / Gomólnik Mały spod Jeleńca Małego

Szlak przewija się na drugą stronę góry, nachylenie stoku maleje. Mijamy skalisty wierzchołek Jeleńca Małego i przekraczamy niewielką przełączkę z odsłonięciami skalnymi, kierując się w prawo.

Szczyt Jeleńca Małego / Odsłonięcia skalne pod Jeleńcem Małym

Za kolejną skalistą kopą w grzbiecie Jeleńca szlak żółty zakręca w prawo i osiąga znów linię grzbietu. Ze skraju polany widać ponownie szczyt Gomólnika Małego po drugiej stronie doliny.

Skaliska w rejonie Jeleńca Małego / Gomólnik Mały spod szczytu Rogowca

Mijamy wolnostojącą kolumnę skalną i dość niespodziewanie osiągamy krzyżówkę ze znakami niebieskimi i czerwonymi poniżej szczytu Rogowca.

Na szlaku żółtym pod Rogowcem

Czeka nas teraz ostatnie podejście na Rogowiec – oznakowanie jest mylące. Po wyjściu na zamek dolny – należy skręcić w wąską, sypiącą się ścieżkę w prawo i wrócić na główną grań, wspinając się na resztki ruin zajmujące wierzchołek góry.

Szczyt Rogowca

Ruiny zamku Rogowiec

Nagrodą jest ograniczony widok z Rogowca na otoczenie doliny Rybnej z Chełmcem i Borową na drugim planie.

Widok z Rogowca na Góry Wałbrzyskie

Borowa i Rybnicki Grzbiet z Rogowca / Szczyt Rogowca

Po odpoczynku schodzimy stromą, wąską ścieżką na dawny zamek dolny.

Fragmenty murów zamku Rogowiec

Zejście z zamku Rogowiec

Kolejne zejście doprowadza nas do rozwidlenia szlaków turystycznych u wylotu Skalnej Bramy pod Jeleńcem.

Wyrównany teren zamku dolnego na Rogowcu / Zwaliska skalne pod zamkiem Rogowiec

Na lewo znajduje się widokowa półka z drewnianym krzyżem nad opadającym na południowo-wschodni stok Rogowca urwiskiem, z panoramą Gór Sowich.

Widok znad urwiska pod Rogowcem / Krzyż pod Rogowcem

Od Skalnej Bramy możliwe są dwa warianty – albo przez zarośnięty i pozbawiony widoków szczyt Jeleńca (znaki niebieskie), albo za znakami żółtymi i czerwonymi trawersem jego wschodnich i południowych zboczy (uwaga! wszystkie trzy szlaki zdewastowane na odcinku ok. 1 km poprzez tzw. “prace leśne”).

Skalna Brama

Ten drugi wariant prowadzi również niemal cały czas lasem, choć z zarastającej przecinki na południowym skłonie Jeleńca widać niedalekiego Waligórę oraz zwieńczony wieżą widokową Szpiczak.

Na trawersie Jeleńca

Wracamy na grzbiet, którym szlak czerwony wznosi się na rozległy, częściowo wylesiony wierzchołek Turzyny (895 m n.p.m.), z którego oglądamy ponownie stożek Waligóry w towarzyszeniu Suchawy i Kostrzyny.

Borowa z podejścia na Turzynę / Na szczycie Turzyny

Z Turzyny schodzimy bukowym lasem na siodełko pod Klinem, gdzie szlaki czerwony i niebieski ponownie się łączą.

Zejście z Turzyny

Oba szlaki łagodnie wznoszą się zboczami Klina z ograniczoną panoramą na otoczenie doliny Złotej Wody, zamkniętej przez wspomniany już Szpiczak. Na kolejnym rozdrożu skręcają w lewo i zaraz w prawo. W pewnym momencie, na spłaszczeniu Klina skręcamy w lewo, w nieznakowaną drogę prowadzącą ku widocznej granicy lasu.

Podejście stokami Klina

Wychodzimy na skraj rozległej, znaczonej przez wyciągi narciarskie tzw. Hali pod Klinem, opadającej ku widocznej Przełęczy Trzech Dolin z budynkiem schroniska Andrzejówka.

Waligóra i Suchawa z Hali pod Klinem

Oprócz Waligóry i Suchawy oraz Szpiczaka i kamieniołomu na Bukowcu, możemy dostrzec stąd oddalone Karkonosze.

Bukowiec / Studniczna hora, Rużova hora i Śnieżka z Hali pod Klinem

Pod odpoczynku na Hali pod Klinem nieznakowanymi ścieżkami schodzimy ku widocznemu schronisku Andrzejówka.

W sercu Gór Suchych

Przy schronisku wybieramy czerwono znakowany szlak rowerowy do Głuszycy i kierujemy się z nim na trawers wschodnich stoków Waligóry.

Przedwiośnie w Andrzejówce

Z łuku prowadzącego tędy wygodnego duktu oglądamy panoramę otoczenia doliny Złotej Wody, zamkniętą na horyzoncie wałem Gór Sowich oraz, po lewej, szczyty, które mijaliśmy po drodze – Jeleniec i Turzynę.

Turzyna i Jeleniec / Dolina Złotej Wody – z trawersu Waligóry

Droga i szlak zaczynają nagle opadać. Wyraźne zejście doprowadza nas w dolinkę jednego z cieków źródliskowych Złotej Wody. Tu rowerowy szlak czerwony skręca w lewo i kontynuuje bieg w dół przez bukowy las, doprowadzając do prowadzącego od granicy polsko-czeskiej do Trzech Strug duktu.

W dolinie Złotej Wody

Cały czas łagodnie schodząc, osiągamy rozwidlenie doliny, gdzie dołącza niebieski szlak rowerowy z Andrzejówki (krótszy, możliwy wariant trasy). Mijamy następnie rozległe tereny wodonośne i wychodzimy z lasu na łąki pod kopą Warzęchy (793). Tuż za nimi zaczynają się luźne zabudowania Trzech Strug. Stąd jeszcze nieco ponad kilometr asfaltową drogą do miejsca, gdzie rozpoczynaliśmy wycieczkę.

Łąki w dolinie Złotej Wody / Skałka pod Warzęchą

MAPA TRASY W MAPY.CZ (BEZ POCZĄTKOWEGO ODCINKA)