Na Waligórę przez Dzikie Turnie

Łomnica – niebieski szlak rowerowy – Przełęcz pod Szpiczakiem – bez znaków i znaki żółte – Waligóra – Przeł. Trzech Dolin – niebieski szlak rowerowy – Łomnica. Długość: 14 km. Suma podejść: 450 metrów

Ponieważ w Górach Suchych szereg tras już opisano poniżej wstawiam krótki opis łącznika – alternatywnego dojścia w masyw Szpiczaka i rejon Andrzejówki. W Łomnicy samochód można zostawić na placyku w rejonie pętli autobusowej, po czym wracamy się jakieś 50 metrów w stronę skrzyżowania z drogą do Radosnej skręcamy w prawo i wychodzimy ze wsi, wznosząc się wąską asfaltową drogą leśną doliną.

Górna część Łomnicy / Krzyż w dolinie nad Łomnicą

Szlak rowerowy skręca w lewo, my jednak kontynuujemy prosto aż do miejsca, gdzie droga ponownie przewija się na lewy orograficznie brzeg doliny a na wprost otwiera łąka z zabudowaniami Radosnej i widokami na grzbiet graniczny. Tu skręcamy w prawo, drogą przez łąkę i wznosimy się łagodnie na niski tu grzbiet Dzikich Turni, gdzie na rozdrożu napotykamy ponownie rowerowy szlak niebieski.

Łąka pod Radosną / Na trawersie Dzikich Turni

Przewija się on na północne zbocze Dzikich Turni z ładnymi widokami na Pasmo Jeleńca – od Turzyny po Gomólnik Mały. Gdzieś tam po prawej widnokrąg w dolinie zamykają Góry Sowie.

Na trawersie Dzikich Turni

Dukt przewija się pod rozległym skalnym rumowiskiem o wysokości kilkunastu metrów i cały czas wznosząc łagodnie kontynuuje trawers.

Dzikie Turnie

Wychodzimy na niewielką przecinkę z ładnym widokiem na Waligórę, Klin, Turzynę i Jeleniec, oddzielone od nas głęboką doliną.

Waligóra z trawersu Dzikich Turni / Waligóra i rejon Klina

Przecinka pod Dzikimi Turniami: Turzyna i Jeleniec / Waligóra

Dukt zmienia się w wąską ścieżkę, która przewija się między kamieniami na północno-zachodnie zbocze i dochodzi do poprzecznej drogi leśnej.

Perć pod Dzikimi Turniami / Widok na Waligórę – rejon dawnego schroniska

Skręcamy w nią i idziemy kawałek w lewo, lekko pod górę na grzbiet (można tu dojść bezpośrednio z Radosnej duktem), gdzie trasa rowerowa skręca w prawo, prowadząc wśród świerków i modrzewi z ładnymi widokami na przybliżający się Szpiczak.

Na grzbiecie Dzikich Turni, w tle Szpiczak

Łagodnie podchodzimy pod Granicznik (801), po czym schodzimy krótko na płytką przełączkę, gdzie dochodzi szeroki dukt z Radosnej. Stąd w prawo około 250 metrów w dół na siodło pod Szpiczakiem na granicy polsko-czeskiej z ważnym węzłem znakowanych ścieżek i szlaków.

Widok na wieżę widokową na Szpiczaku / Szpiczak z Granicznika

Stąd możemy kontynuować wędrówkę na bliski już Szpiczak i zejść za znakami rowerowymi spod Kościelca do Radosnej i Łomnicy, bądź skierować swe kroki w bliski masyw Waligóry i Suchawy, w stronę Przełęczy Trzech Dolin. W tym drugim przypadku – od Andrzejówki możemy zejść do Łomnicy na przykład rowerową trasą niebieską.