Na Szczytnik od Szczytnej

Borowina parking – bez znaków – Szlak zielony nad Borowiną – znaki czarne – Szczytna – znaki żółte – Szczytnik (589) – znaki czarne – Piekiełko – znaki zielone – Borek – znaki niebieskie i bez znaków – Borowina parking. Długość: 11 km. Suma podejść: 200 metrów.

Od leśnego parkingu w Borowinie idziemy duktem obok zielonego kontenera na śmieci. Na następnej krzyżówce skręcamy w trakt, w lewo a na kolejnej, ze szlakiem niebieskim Polanica-Zdrój – Skalne Grzyby, wędrujemy prosto. Wygodny dukt bez znaków, lekko się obniża, dochodząc do szlaku zielonego Polanica-Zdrój – Batorów. Idziemy nim w prawo kilkaset metrów do szlaku czarnego Wambierzyce – Szczytna. Po kilkuset metrach skręca on w lewo, nieznacznie obniżając się, po czym zawija w prawo i okrąża niewielki próg skalny.

Skałki przy szlaku czarnym / Wyjście na łąki pod Szczytnikiem

Poniżej skałek szlak znów prowadzi w lewo i wychodzi na łąki nad Szczytną, z których ładnie widać Szczytnik i Góry Bystrzyckie oraz fragment Gór Stołowych nad Złotnem.

Łąki nad Szczytną: Widok na Góry Bystrzyckie, Orlickie i Szczytną / Widok na Góry Stołowe – rejon Skały Józefa

Szlak czarny dochodzi do pierwszych budynków Szczytnej i skręca w lewo, przechodząc obok boiska i parku linowego. Szczytna (obecnie ok. 5 tys. mieszkańców) leży nad Bystrzycą Dusznicką, między Górami Bystrzyckimi a Stołowymi, na skraju Obniżenia Dusznickiego. Powstała w XIV wieku jako osada należąca do klucza związanego z zamkiem Homole, przy prastarym szlaku z Czech na Śląsk. Przez kilkaset lat (od XVII w. do pocz. XXI w.) była związana z hutnictwem szkła (w roku 2012 miejscowa huta szkła została zamknięta, a jej budynki następnie wyburzono). Z zabytków zachował się barokowy kościół parafialny św. Jana Chrzciciela z 1 połowy XVIII w., ze stylowym wyposażeniem, autorstwa m.in. Michała Klara Starszego, w tym figurami, amboną, stallami, ołtarzami i konfesjonałami. Nad Kamiennym Potokiem odnajdziemy barokowego nepomuka.

Szczytnik i Wolarz ze szlaku czarnego / Zbliżenie na Szczytnik

Przy szosie dusznickiej, napotykamy znaki żółte z Dusznik-Zdroju, które będą nas prowadzić w lewo na Szczytnik, do widocznego neogotyckiego zamku Leśna. Przekraczamy szosę, mijamy niewielki park i od kolejnej krzyżówki szlak prowadzi prosto ku granicy lasu.

Skały pod zamkiem Leśna

Znaki żółte podchodzą zakosami pod okazałym murem skalnym o wysokości kilkudziesięciu metrów, wyprowadzając na szosę opodal zamku Leśna.

Skały na Szczytniku

Przy “zamku” możemy odwiedzić kaplicę i platformę widokową Orlich Skał z panoramą Szczytnej w otoczeniu Gór Bystrzyckich, Wzgórz Lewińskich i Gór Stołowych.

Zamek Leśna

Widok na rejon Dusznik, Gomołę i Grodczyn  / Widok z Orlich Skał na Szczytną i G. Stołowe

Przy skałach napotykamy niedawno wyznakowany kolorem czarnym szlak wspinaczkowy, który biegnie kawałek duktem w stronę Szczytnej, by odbić wkrótce w lewo na kolejny ciąg skałek na Szczytniku.

Skały na Szczytniku

Ciągnie się on przez około kilometr, tworząc malownicze mury z gdzieniegdzie widokami na Wolarz oraz ładnymi grzybami i młotami na samym szczycie.

Przy Kruku stanowiącym platformę widokową na Wolarz ścieżka pozostawia krawędź płaskowyżu i skręca w lewo.

Kruk

Droga, jak tradycyjnie już w ostatnich latach ma miejsce, jest zrypana w wyniku prowadzonych tu rozległych wyrębów. Mijamy ciąg białych skałek na płaskim szczycie Piaskowca po czym doprowadza do szlaku żółtego.

Szczyt Piaskowca

Za znakami żółtymi wygodnym trawersem Kamiennika dochodzimy do zabudowań Piekiełka, nad którymi widać grzbiet Masywu Śnieżnika. Na siodle pod Piekielną Górą z wiatą i ławeczkami wybieramy szlak zielony i schodzimy nim asfaltową drogą do zabudowań Borka, gdzie napotykamy szlak niebieski.

Pod Kamiennikiem / Czarna Góra, Śnieżnik i Mały Śnieżnik z Piekiełka

Prowadzi on prosto w las i wygodnym duktem, wśród mrowisk i ładnych modrzewi biegnie do Borowiny, gdzie musimy przeciąć ponownie szosę Kłodzko – Kudowa-Zdrój, za którą w prawo, leśną ścieżką dochodzimy do bliskiego już parkingu leśnego, gdzie rozpoczynaliśmy nasz spacer.