Z doliny Białej Lądeckiej w masyw Czernicy

Stary Gierałtów (550)  – bez znaków – Trzy Siostry (820) – znaki niebieskie – Gołogrzbiet (920) – bez znaków – Łysiec (964) – bez znaków – Przeł. Dział (922) – znaki żółte i bez znaków – Trzy Siostry – bez znaków – Stary Gierałtów. Długość: 10,5 km. Suma podejść: 550 metrów.

Samochód można zostawić poniżej kościółka w Starym Gierałtowie. Podchodzimy do kościółka i schodzimy ponownie do szosy kamiennymi stopniami. Wybieramy wygodną, żwirową drogę w prawo, która zaraz wychodzi z obrębu zabudowań na łąki na stoku Gór Bialskich.

Przed kościołem w Starym Gierałtowie / Kościół św. Michała Archanioła

Przy ostatnim domostwie droga żwirowa się kończy i skręcamy w prawo, w drogę przez łąki stopniowo wznosząc się stokiem Gołogrzbietu.

Wyjście ze Starego Gierałtowa

W miarę zyskiwania wysokości w tyle otwierają się ładne widoki na Stary Gierałtów w otoczeniu wzniesień Gór Złotych – Królówki, Karpiaka, Kobylej Kopy i Czernika.

Podejście pod Trzy Siostry – widok na Góry Złote: Kłóbka, Królówka i Karpiak / Kłóbka, Królówka, Karpiak i Kobyla Kopa

Droga zawija w prawo i cały czas się wznosząc doprowadza do granicy lasu. Tu przecinamy poprzeczny szeroki trakt i dalej prosto podchodzimy kamienistą tu drogą, osiągając ramię między Gołogrzbietem (943) a Wilczą (686). Dukt zawija w lewo, na kolejnym rozwidleniu w prawo i wyprowadza nas na rozdroże z Bialską Pętlą. Tuż przed nim z prawej dołącza szlak niebieski Lądek-Zdrój – Śnieżnik.

Widoki znad Starego Gierałtowa: Królówka i Karpiak / Karpiak i Kobyla Kopa

Idziemy kawałek duktem, którym prowadzi szlak niebieski po czym odbijamy w lewo, w ścieżkę prowadzącą ku skalnemu masywowi Trzech Sióstr, nieco odsłoniętemu przez ostatnie wycinki.

Ścieżka pod północną Siostrą

Ścieżka przewija się wzdłuż całego zachodniego podnóża masywu. Między Siostrą północną (na którą można się wspiąć od siodełka poniżej przy zachowaniu ostrożności – skłon ten nieco przypomina Kościelec w Tatrach) a środkową znajduje się przełączka, na której ustawiono ławeczkę.

Przełączka w Trzech Siostrach / Siostra północna

Ze skał mamy ograniczony widok na Góry Złote i otoczenie doliny Białej Lądeckiej.

Widok z Trzech Sióstr na Rówień w Górach Złotych / Na ścianie północnej Siostry

Boczna odnoga Trzech Sióstr / Siostra północna

Od skalnego siodełka w Trzech Siostrach kierujemy się dalej widoczną ścieżką pod potężnymi urwiskami Siostry środkowej i południowej, dochodząc do krańca tej ostatniej.

Na ścieżce pod środkową z Sióstr

Pod południową Siostrą

Bocznymi ścieżkami docieramy z powrotem do szlaku, który wznosi się prosto na siodło między Gołogórą i Gołogrzbietem. Na rozdrożu za przełączką zostawiamy szlak i skręcamy w prawo, krótko podchodząc wygodnym duktem na grzbiet między Gołogórą a Łyścem. Żeby dotrzeć na ten ostatni szczyt trzeba tu skręcić w prawo i przejść kilkaset metrów. Najpierw w polu widzenia pojawią się zarastające skałki.

Skałki na Łyścu / Widok ze skałek na Łyścu w stronę Czernicy i Gołogóry

Zarastająca również halizna szczytowa Łyśca z niewielkim rumowiskiem skalnym znajduje się ok. 100 metrów dalej. Wciąż roztacza się stąd jednak piękna panorama Masywu Śnieżnika i części Gór Bystrzyckich. Po drugiej stronie widnieje natomiast Czernica, Gołogóra i fragment granicznego grzbietu Gór Złotych.

Widok z Łyśca na Masyw Śnieżnika

Z Łyśca wracamy grzbietową dróżką, kierując się nią w stronę nieco wyższej Gołogóry. Za płaską kulminacją, ginącą w gęstwinie świerków i modrzewi grzbiet i dukt zakręcają w lewo nieznacznie się obniżając i wychodząc dość niespodzianie na rozdroże na Przełęczy Dział (922 m n.p.m.).

Suszyca, Suszyna i Śnieżnik oraz dolina Morawki z Łyśca / Widok z Łyśca na Krowiarki, Góry Bystrzyckie i górną część Stronia Śląskiego

Wycieczkę z Działu można wydłużyć robiąc pętlę na Czernicę (+6 km,  +200 metrów różnicy wzniesień). Ten odcinek i sam szczyt Czernicy opisano w trasie Smok z Łysej Góry (po zejściu z Czernicy na szlak niebieski należy skręcić w prawo by wrócić na Przeł. Dział).

Odcinek szlaku niebieskiego na Przeł. Dział, zza masywu Suszycy wyłania się Śnieżnik i Żmijowiec / Widok na Gołogórę i Łysiec

Z Działu idziemy za znakami żółtymi w stronę Stronia Śląskiego, trawersem Gołogóry. Z przecinek nad doliną Młynówki otwierają się widoki na masyw Czernicy (w tyle) oraz okazały grzbiet Suszycy.

Przeł. Dział / Widok z trawersu Gołogóry na dolinę Młynówki zamkniętą Czernicą

Dukt zawija w prawo, szlak żółty odchodzi wkrótce w dół, w lewo do Stronia Śląskiego, my zaś wędrujemy prosto lekko w dół zalesionymi zboczami Łyśca, dochodząc na wysokości ok. 710 m n.p.m. do duktu z Goszowa.

Widoki  trawersu Gołogóry: Suszyca / Czarna Góra i Żmijowiec

Skręcamy w prawo i jednostajnie wznosimy się Bialską Pętlą do krzyżówki ze szlakiem niebieskim pod Trzema Siostrami.

Trzy Siostry od podnóża

Skręcamy w lewo i kierujemy drogą prosto, zostawiając znaki niebieskie, które wkrótce odchodzą w lewo. Na kolejnej krzyżówce możemy zejść łukiem w lewo (tak jak przyszliśmy) bądź kontynuować zejście duktem prosto przez przylaski (przejście może być nieco zarośnięte w sezonie bujnej wegetacji), wychodząc ostatecznie na malownicze łąki nad Starym Gierałtowem.

Zejście do Starego Gierałtowa, w tle Góry Złote

Osiągamy ponownie drogę, którą podchodziliśmy do góry i schodzimy nią przez łąki do kościółka w Starym Gierałtowie, gdzie rozpoczynaliśmy wycieczkę.