Borówki i wrzosy

Przełęcz Lądecka (665) – znaki zielone –  Borówkowa (900) – ścieżka spacerowa/szlak rowerowy – Wrzosówka – szlak rowerowy – Lutynia – bez znaków – Przełęcz Lądecka. 8,5 km. Ok. 300 m różnicy poziomów.

Wycieczka lekka łatwa i przyjemna. Po drodze zaliczymy malownicze łąki wokół Przełęczy Lądeckiej, teren wymarłej wsi Wrzosówka z samotną kaplicą, wieżę widokową na Borówkowej z doskonałą panoramą Sudetów Wschodnich i Środkowych, wreszcie Leśny Wąwóz powyżej Lutyni. Orientacyjnie łatwa, mimo że jedynie pierwsza część prowadzi znakowanym szlakiem. Z parkingu przy Przełęczy Lądeckiej idziemy za znakami zielonymi drogą przez malowniczy pas łąk. Po lewej odsłaniają się widoki na dolinę Lutego Potoku ze wzniesieniami Masywu Śnieżnika w tle – Suchoniem, Czarną Górą, wreszcie odsłania się sam Śnieżnik.

Łąki nad Przeł. Lądecką – widoki na Śnieżnik i Czarną Górę
Na szlaku zielonym nad Przeł. Lądecką

Szlak przekracza niewielkie ramię i zbliża się do granicy lasu. W tyle otwiera się widok na Kobylą Kopę (860 m n.p.m.) oraz południową część Gór Złotych w tle.

Road to Borowkowa  Nad Przeł. Lądecką
Rozdroże nad Przeł. Lądecką / Widok na Kobylą Kopę i Czartowiec ze szlaku zielonego na Borówkową

Szlak zielony na skraju lasu za Przełęczą Lądecką odbija od szerszej drogi w prawo pod górę (droga prowadzi w lewo, w dół do Wrzosówki). Wznosimy się dość mozolnie ciemnym lasem wzdłuż granicy państwa. Gdy teren się spłaszcza po lewej widać wyjście z szeregu zwartych świerków na pas łąk nad Wrzosówką.

Road from Ladecka Pass to Wrzosowka Nad Wrzosówką
Koński odpoczynek przy skręcie szlaku zielonego  / Łąki nad Wrzosówką.

Szlak podchodzi nieznacznie i zbliża się do grzbietu po prawej, na którym widać rozległą przecinkę z widokami na rejon Javornika oraz czeskie Rychleby. Możemy tu dojść od Przeł. Lądeckiej również graniczną ścieżką.

Widok z przecinki nad Wrzosówką na stronę czeską
Wracamy na szlak zielony i dochodzimy do wylotu duktu z lewej, prowadzącego na skraj łąk. Warto zejść nim kawałek by odpocząć na malowniczym terenie dawniej wsi Wrzosówka z kamiennymi usypiskami – świadectwem dawnego zagospodarowania. W odpoczynku będą nam towarzyszyć panoramy Śnieżnika i Czarnej Góry. Następnie należy wrócić na granicę do szlaku zielonego.

Łąki nad Wrzosówką przy granicy polsko-czeskiej

Śnieżnik  v
Chmury nad Śnieżnikiem – widok z Wrzosówki / Śnieżnik i Czarna Góra – widok ze skraju lasu przy szlaku zielonym

Idziemy szlakiem zielonym w lewo, mozolnie podchodząc gęstym lasem na przedwierzchołek Borówkowej (ok. 870 m n.p.m.). Za nim, z prawej dochodzi czeska droga dojazdowa do wieży widokowej na bliskim już szczycie. Przy wieży znajduje się bufet, gdzie można np. napić się piwa. Główną atrakcją góry jest jednak panorama ze wspomnianej wieży, na którą wspinamy się serpentyną schodków.

Wieża widokowa na Borówkowej / Sudety Wschodnie z wieży widokowej

Konstrukcja wieży widokowej na Borówkowej  Krzyż na Borówkowej
Wieża widokowa na szczycie Borówkowej / Krzyż na Borówkowej

Wspomniana panorama, jedna z najpiękniejszych w Sudetach sięga Masywu Ślęży i okolic Wrocławia na północy, Gór Opawskich na wschodzie, Wysokiego Jesionika i Masywu Śnieżnika na południu oraz Karkonoszy na zachodzie. Na Borówkowej ścieżka spacerowa do Lądka-Zdroju odchodzi od granicy w lewo, już za najwyższym punktem – ze szlaku w stronę Przełęczy Różaniec (należy uważać na znaki).

Panorama z wieży na Borówkowej: Masyw Śnieżnika / Przedgórze Sudeckie

Pradziad / Wielka Sowa – widok z Borówkowej

Ścieżka schodzi zakosami południowego zbocza Borówkowej, sprowadzając na jej południowe ramię. Ze wspomnianej ścieżki należy odbić w lewo na grzbiecie między Wrzosówką a Wójtówką w wyraźny dukt leśny, na który wkrótce wychodzi szlak rowerowy. Cały czas schodząc wychodzimy wkrótce na pas łąk nad Wrzosówką, tuż przy widocznej po prawej kaplicy.

Widok z łąk nad kaplicą we Wrzosówce na Góry Złote i Bialskie / Górna część Wrzosówki
Z łąk po prawej otwiera się ładny widok na grupę Trojaka, Karpiaka i Królówki oraz gniazdo Czernicy w Górach Bialskich, w tle. Wreszcie docieramy do kaplicy, przed którą umieszczono niewielką figurę Św. Floriana, choć patronem samej świątyńki jest św. Karol Boromeusz.

Midday in Wrzosówka  We Wrzosówce
Kaplica we Wrzosówce / Przy kaplicy we Wrzosówce

W kaplicy we Wrzosówce, odnowionej po roku 2000, odbywają się okresowo nabożeństwa. Od kaplicy idziemy w stronę skrzyżowania dróg w centrum dawnej wsi Wrzosówka, nad Lutym Potokiem. Wybieramy drogę prowadzącą w dół doliny strumienia, która wkrótce zagłębia się w las.

Chapel in Wrzosowka Panorama from Wrzosowka
Kaplica we Wrzosówce / Widok na kamieniołom pod Przeł. Lądecką

Stoki doliny zwężają się, stają się bardziej strome i skaliste, tworząc niewielki wąwóz zwany Leśnym, który kończy się nagle skalną bramą. W wąwozie ustawiono tablice pamiątkowe kół łowieckich.

Plaque of hunting dogs Leśny Wąwóz
W Leśnym Wąwozie

Wygodny trakt wychodzi z cienia wąwozu i wyprowadza na pas łąk z widokami na kopułę Śnieżnika.

Road through Leśny Wąwóz Śnieżnik z doliny Lutego Potoku
Poniżej wylotu Leśnego Wąwozu / Widok na Śnieżnik z doliny Lutego Potoku

Mijamy samotny krzyż przydrożny i dochodzimy do nielicznych zabudowań Lutyni. Na krzyżówce w centrum wsi znajduje się niewielka kawiarenka oraz skromny barokowy kościółek.

Wayside cross Church in Lutynia
Krzyż nad Lutym Potokiem / W Lutyni

Od krzyżówki w środku Lutyni idziemy w lewo ulicą, mijając co jakiś czas rozsypujące się ślady dawnych domostw. Wychodzimy z obrębu zabudowy i cały czas prosto podchodzimy pod Przełęcz Lądecką. W miarę podejścia w tyle rozpościerają się widoki znajome z pierwszego etapu wędrówki. Pod samą przełęczą skręcamy z drogi wprost do góry ku widocznemu parkingowi, gdzie zaczynaliśmy wycieczkę.