Hrebenovka

Czervenohorske Siodło (1013 m) – szlak rowerowy – Rozdroże pod Szyndzielną (1100 m) – znaki zielone – Vreszova studzienka (1250 m) – znaki czerwone – Keprnik (1423 m) – znaki czerwone – Trójmezi – znaki żółte – Vozka (1377 m) – znaki zielone – Siodło pod Vreszovką – znaki żółte – Bily sloup – znaki czerwone –  Czervenohorske Siodło. 16 km. Suma podejść: ok. 600 metrów.

Z parkingu na Czervenohorskim Siodle – bezpłatnym latem idziemy ścieżką w górę znaczonego wyciągiem zbocza. Pierwsza poprzeczna droga, która je przecina to szlak rowerowy, którym idziemy w lewo, okrążając południowe ramię Czervenej hory. Osiągamy dolinkę Divokiego potoku, za którym dukt się rozwidla. Idziemy pod górę za znakami zielonymi, osiągając grzbiet Szyndzielnej hory (1123 m n.p.m.).

Czerwonohorskie Siodło Szlak na Szyndzielną górę

Czerwenohorske Sedlo / Droga na Szyndzielną horę

Szlak prowadzi teraz grzbietem, wznosząc się łagodnie rzednącym lasem. Po lewej otwiera się widok na Vozkę i Keprnik, po prawej na masyw Mravenecznika. W pewnym momencie znaki zielone biegną w lewo od narzucającej się drogi i przez zniszczony las doprowadzają do rozwidlenia szlaków przy tzw. Białym Słupie. Dochodzi tu szlak czerwony z Czerwenohorskiego Siodła, którym idziemy w prawo wyrównanym duktem, okrążającym zachodnie zbocza Czervenej hory.

Droga do Vresovej studzienki Gołoborza na stokach Spalonego Wierchu

Na trawersie Czerwenej hory

Wychodzimy na rozległą łąkę na spadzistym stoku Czerwonej hory, nad którą zwieszają się niewielkie skałki. Łąka opada głęboką w dolinę Hucziwej Desnej. Zawieszona nad doliną stoi zapatrzona w sylwety Vozki i Keprnika kapliczka nad Vrzeszową studzienką.

Vozka i Keprnik z Vresovej studzienki Vozka - view from slopes of Cervena hora

Vreszowa studzienka, w tle Vozka i Keprnik

Skręcamy ze szlaku w ścieżkę w lewo i schodzimy ku studzience, jak nazwa wskazuje wystawionej na wrzosowisku pod Czerwoną Górą.

Keprnik Vresova studzienka

Okolice Vreszowej studzienki

Dróżka przechodzi koło kamiennej studzienki i wraca na szlak czerwony. Nad studzienką znajduje się skrzyżowanie szlaków, a nieco powyżej niewielkie spłaszczenie z żelaznym krzyżem, w miejscu spalonego w roku 1946 kościółka z połowy XIX wieku. Nad spłaszczeniem górują Vozka z Keprnikiem.

Widok na dolinę Hucziwej Desnej Mountain cross (Vozka & Keprnik in the background)

Nad Vreszową studzienką / Krzyż pod Czerwoną horą

Wracamy do krzyżówki szlaków, gdzie wygodny dukt się kończy i kontynuujemy wędrówkę za znakami czerwonymi, które będą teraz nas wieść wąskim płajem przecinającym zbocza Czerwonej hory.

Rozdroże nad Vresovą studzienką  Red trail to Keprnik

Krzyżówka szlaków przy Wreszowej studzience / Szlak w stronę Keprnika

Na tym odcinku trasy oglądamy przybliżające się stopniowo Vozkę i Keprnik, a następnie także Szerak. Szlak okrąża masyw Czerwonej hory i doprowadza do ławeczek i kolejnego rozwidlenia ścieżek na siodle pod Vreszowką.

Spróchniała ręka Jarzębina pod Czerwoną horą

Widoki z trawersu Czerwonej hory

Szlak czerwony rozpoczyna teraz krótkie, choć strome podejście na południowe ramię Keprnika. Znikamy w coraz bardziej gęstym lesie i ścieżka się wypłaszcza, a po lewej pojawiają się malownicze torfowe polanki. Wreszcie docieramy do zwornika ramion, które ku południowi wysyła Keprnik w dawnym styku trzech granic sąsiadujących dóbr zwanych Trójmezi (ok. 1315 m n.p.m.)

Torfowiska pod Keprnikiem Trójmezi

Jedna z torfowych polanek / Skrzyżowanie szlaków na Trójmezi

Czeka nas teraz ostatnie podejście na Keprnik – rzednącym górnoreglowym borem, przechodzącym w płaty kosodrzewiny. Za nami otwierają się coraz szersze widoki na grupę Pradziada. Wreszcie osiągamy kopulasty szczyt Keprnika znaczony naturalną platformą skalną. Ze skał tych roztacza się wspaniała dookolna panorama. Patrząc na wschód, widzimy pasma Orlika i Pradziada.

View from Keprnik Keprnik - panorama SE

Pasmo Orlika oraz Pradziad z Keprnika / Pasmo Pradziada oraz Czerwona hora z Keprnika

Za grupą Trójgóry pojawia się Vozka, zza której wyłania się z kolei grzbiet Czernej Strani.

Widok na południe z Keprnika Vozka z Keprnika

Widok z Keprnika na południe

Za doliną Brannej – dopływu Morawy ciągnie się rozległym grzbietem Suszyny – Masyw Śnieżnika. W stronę północną mamy Góry Bialskie i Złote oraz sąsiedni szczyt Szeraka z budynkiem schroniska chata Jirziho.

Keprnik - panorama NW Szerak z Keprnika

Widok z Keprnika na zachód / Góry Złote i Szerak z Keprnika

Na północnym-wschodzie przez kotlinę Jesenika, między grzbietami Studnicznego Wierchu i Zlatego Chlumu, otwiera się widok na Nizinę Śląską. Na prawo płaskowyż Rejvizu z Górami Opawskimi w tle przechodzi w pasmo Orlika.

View towards Jesenik Keprnik - panorama NE

Widok na okolice miasta Jesenik / Biskupia Kopa i Poprzeczny Wierch w G. Opawskich za pasmem Orlika

Z Keprnika wracamy za znakami czerwonymi na Trójmezi, mając przed sobą masyw Pradziada. Na skrzyżowaniu szlaków idziemy w prawo za znakami żółtymi, które wiodą dość płaskim grzbietem między Keprnikiem a Vozką. Ścieżka bywa podmokła, toteż przejście ułatwiają gdzieniegdzie drewniane progi i kładki. Niezbyt stromo wznosimy się na rozległy szczyt Vozki, porośnięty roślinnością torfowiskową i niskimi świerkami.

Forest on Vozka Spruces on Vozka

Na szczycie Vozki

Przy drewnianej tablicy skręcamy w lewo na szlak zielony, który wychodzi z rachitycznego lasu na porośnięte borówczyskami spłaszczenie usiane malowniczymi skałkami.

Wyjście na Vozkę Vozka - group of rocks

Skały na Vozce (wczesna jesień/wczesne lato)

Po lewej otwiera się ładny widok na Keprnik i Szerak, za którymi majaczą Góry Opawskie i pn. wsch. krańce Hrubego Jesenika.

Kerpnik z Vozki Widok z Vozki na wschód

Widok z Vozki na północ: Keprnik, Szerak / Pasmo Orlika

W tyle, znad lasu wyłania się Masyw Śnieżnika.

Snieznik - view from Vozka Szczytowa polana Vozki

Widok na Masyw Śnieżnika / Kamienny “zaprzęg” na Vozce

Bardziej na lewo, za Połomem wyrasta Czerna strań (1236 m n.p.m.), a w dali zwarty mur grupy Pradziada od Mravenecznika, przez Dlouhe strane po Vysoke hole i sam najwyższy szczyt Jesioników.

Rocks on Vozka Praded - view from Vozka

Widok z Vozki na południe

Warto, zanim rozpoczniemy zejście, przycupnąć na ławeczce pod skałami, kontemplując panoramę. Ruszamy w drogę – za nami oddalają się szczytowe skały Vozki, przed nami przybliża Czerwona hora i masyw Pradziada.

On top of Vozka Szlak z Vozki na Czerwoną horę

Szlak z Vozki na Czerwoną horę

W miarę wyrównany grzbiet nagle się kończy i czeka nas mozolne zejście zakosami w dolinę Hucziwej Desnej. Przekraczamy potok w ciemnej dolince by… rozpocząć podejście na siodło pod Vreszowką. Przechodzi ono jednak wkrótce w płaski trawers z widokiem na pokryty kosówką i trawami masyw Czerwonej hory. Na siodła przecinamy szlak czerwony, którym wcześniej szliśmy na Keprnik i za znakami żółtymi podchodzimy na Czerwoną horę.

Czerwona hora z trawersu Vozki  Keprnik ze zboczy Czerwonej hory

Czerwona hora znad doliny Hucziwej Desnej /  Szlak na Czerwoną horę, w tle Keprnik i Szerak

Przeciskając się przez kosodrzewinę docieramy na szeroki grzbiet, gdzie z lewej dochodzą znaki zielone. Za nami ładnie widać Keprnik z Szerakiem, po lewej dolinę Białej Głuchołaskiej.

Rozdroże pod Kamiennym Oknem On the Cervena hora

Widoki z grzbietu Czerwonej hory: Keprnik, Szerak / otoczenie doliny Białej Głuchołaskiej

Idziemy w prawo grzbietem wśród kosówki za znakami żółtymi i zielonymi. Po lewej pojawia się charakterystyczna skałka Kamienne Okno z ładnym widokiem na otoczenie doliny Białej.

Kamienne Okno U Kamiennego Okna

Kamienne Okno pod Czerwoną horą

Ścieżka prowadzi dalej wśród kosodrzewiny, po kilkuset metrach szlaki się rozchodzą. My trzymamy się żółtego, który biegnie prosto na szczyt Czerwonej hory.

Trail on Cervena hora Green and blue

Połacie kosodrzewiny pod Czerwoną horą

Wierzchołek zajmują niewielkie skałki, z których mamy ładny widok, zwłaszcza na Keprnik i Szerak.

Szczyt Czerwonej hory Look towards Keprnik

Szczyt Czerwonej hory / Na Czerwonej horze

Dochodzimy do krawędzi tzw. Śnieżnej Kotliny opadającej na wschodnie zbocza Czerwonej hory. Znajdują się tu tablice ostrzegające przed lawinami. W tle ładnie widać pasmo Orlika oraz sam Pradziad.

Keprnik z Czerwonej hory Rezerwat Śnieżna Kotlina

Na szlaku żółtym przez Czerwoną horę / Nad Śnieżną Kotliną

Mijamy kolejne skałki, ścieżka przewija się na południowe zbocze i rozpoczyna łagodne zejście najpierw wśród jagodzin i borówczysk, potem górnoreglowym lasem.

Rocks on Cervena hora Pradziad z Czerwonej hory

Grzędy skalne na Czerwonej horze / Widok z zejścia z Czerwonej hory na Pradziad

Dość niespodziewanie wychodzimy na drogę z Vreszowej studzienki przy skrzyżowaniu Bily sloup. Stąd czeka nas wygodne zejście szlakiem czerwonym na Czerwonohorskie Sedlo. Wychodzimy z lasu i mamy przed sobą masyw Pradziada jak na dłoni.

Widok z okolic Białego Słupa Na grzbiecie Jesenika

Droga na Czerwonohorskie sedlo

Wyrównany trakt nagle zakręca w prawo i odsłaniając panoramę Czerwonohorskiego Sedla z Dlouhe Strane i Mravenecznikiem w tle, coraz bardziej obniża się zakosami.

Road to Cervenohorske sedlo Dlouhe strane - view from hrebenovka

Widoki z zejścia na Czerwonohorskie Sedlo

Za widokowym zakrętem w lewo wchodzimy w las, który będzie nam towarzyszył aż do przecinki z wyciągami nad samą przełęczą, gdzie zostawiliśmy samochód.