Rozległy zespół kilkudziesięciu stawów rybnych rozłożonych na skraju Kotliny Jeleniogórskiej pomiędzy Sobieszowem a Marczycami założony przez cieplickich cystersów, którzy gospodarowali miejscowymi dobrami od początku XV stulecia aż do roku 1810. Rozbudowane w XVIII wieku stawy zasilane są wodami Wrzosówki, Podgórnej i Czerwonki. Obecnie stanowią własność prywatną – smażalnia ryb znajduje się przy szosie Podgórzyn – Cieplice Śląskie Zdrój. Stawy z uwagi na swoje położenie – pod równoleżnikowym, zagradzającym drogę ptasim migracjom, pasmem Karkonoszy są chętnie odwiedzane przez przelatujące ptaki.
Dawna panorama z rejonu Stawów Podgórzyńskich – cz. wschodnia
Ponadto gniazduje tu ptactwo wodne – m.in. perkoz dwuczuby, czapla siwa, czajka, kurka wodna, bąk, bekasy kszyk i dubelt, kulon, różne gatunki kaczek – krzyżówka, cyranka, łyska, cyraneczka, głowienka kasztanowata, czernica, płaskonos, podgorzałka, dzika gęś, a także tracz nurogęś, jak również bocian biały. Z ptaków drapieżnych występują tu np. myszołów, błotniak stawowy, jastrząb, kania ruda, krogulec, niekiedy sokół wędrowny czy rybołów. Oprócz tego także kosy, gile, drozdy, gołębie, turkawki, sójka, słowik i zimorodek
Nie należy zapominać także o walorach krajobrazowych stawów, w których tafli przegląda się wyniosły wał Karkonoszy. Widać stąd Karkonosze od Czarnego Grzbietu przez Śnieżkę po zachodnią część pasma, na pierwszym planie ciemnieją wzniesienia Karkonoskiego Pogórza z Grabowcem i Chojnikiem. Widać również Wysoki Kamień w G. Izerskich.
Dawna panorama z rejonu Stawów Podgórzyńskich – cz. zachodnia
W roku 1911 przez groblę między stawami przeprowadzono linię tramwajową z Cieplic do Podgórzyna, przedłużoną w roku 1914 do Podgórzyna Górnego pod tzw. Skałkę. Projekty, które pozostały jednak w sferze zamierzeń, obejmowały poprowadzenie linii dalej przez grzbiet Karkonoszy do Szpindlerowego Młyna. Linia tramwajowa do Podgórzyna działała także po II wojnie światowej do roku 1964, kiedy zastąpiono ją komunikacją autobusową.